آرزوی دست‌ نیافتنی‌ات را در نگاه کودک یتیم جست‌وجو کن/ فرزندخواندگی؛ مصداقی از یتیم‌نوازی
کد خبر: 1426103
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۷

آرزوی دست‌ نیافتنی‌ات را در نگاه کودک یتیم جست‌وجو کن/ فرزندخواندگی؛ مصداقی از یتیم‌نوازی

گروه اجتماعی: اکرام و نوازش یتیمان مسئله‌ایست که در قرآن کریم و کلمات بزرگان دین بسیار بدان سفارش شده، در عصر حاضر فرزندخواندگی نیز یکی از مصداق‌های یتیم‌نوازی است که باید از ابعاد مختلف مورد بررسی قرار گیرد.


به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان جنوبی، با دیدن هر کودک شیرین‌زبانی قند در دلشان آب می‌شود و سپس قطره‌ اشکی بر چشم و یا بر دلشان جاری می‌شود. احساس است دیگر زن و مرد و پیر و جوان نمی‌شناسد. می‌دانند به مدد دانش بشر امروز، خیلی‌ها طعم لبخند زیبای کودک را چشیده‌اند و قلبشان مملو از مهر پدری و مادری شده است، اما انگار در تقدیر آنان فرزندی که تلخی‌های زندگی با وجودش برایشان آسان شود، نوشته نشده است.



از مراجعت به پزشکان متعدد و عمل نسخه‌های عدیده‌ای که ثمره علم بشر است نیز نتیجه‌ای حاصل نشده و نا امیدانه به این می‌اندیشند که ادامه مسیر زندگی را چگونه طی کنند. خیلی‌هایشان به هم امید می‌دهند که هنوز فرصت هست و برخی‌هایشان نیز از محبتی که نسبت به یکدیگر دارند سخن می‌گویند و اینکه بدون فرزند نیز کام جانشان از مهر به یکدیگر شیرین است و این برای خوشبختی کافی است.



و برخی هم به دلایل عدیده ترجیح می‌دهند قطار زندگی مشترکشان را متوقف کنند و در محضر ازدواج و طلاق بر شناسنامه ‌ایشان مهر جدایی بخورد تا شاید روزگار به‌گونه‌ای دیگر برایشان رقم بخورد.



اما نه... همه چیز در همین چند خط خلاصه نمی‌شود. بعضی نیز یادشان هست سخن مولایشان علی بن ابیطالب(ع) را که فرمودند: خدا را خدا را درباره یتیمان؛ آن‌ها را گاهی سیر و گاهی گرسنه نگذارید و نکند با حضور شما ضایع شوند.





سرپرستان یتیم، همنشین نیکان در بهشت هستند



آنها باور دارند که آرزویی که دانش بشری برای آنان دست نیافتنی خوانده با سرپرستی یک کودک یتیم محقق می‌شود و صفای خانواده‌شان پر رنگ‌تر از قبل می‌شود. چقدر خوشبخت هستند این خانواده‌ها؛ چرا که همنشین نیکان در بهشت کسانی‌اند که سرپرستی یتیمی را بر عهده می‌گیرند.



محمد امین وحدانی‌نیا، کارشناس امور حقوقی و فرهنگی در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره مسائل مرتبط به فرزندخواندگی گفت: دادگستری امور مربوط به فرزندخواندگی را بر اساس قانون حمایت از کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست پیگیری می‌کند.



وی بیان کرد: بر اساس این قانون زن و شوهری که سرپرستی کودکی را تقبل می‌کنند باید دارای شرایطی باشند از جمله اینکه پنج‌ سال از تاریخ ازدواج آنان گذشته باشد و از این ازدواج صاحب فرزند نشده باشند، مشروط به این‌که حداقل یکی ‌از آنان بیش از سی‌ سال سن داشته باشد.



کارشناس امور حقوقی و فرهنگی اظهار کرد: چنانچه به تشخیص سازمان پزشکی قانونی امکان بچه‌دار شدن زوجین وجود نداشته باشد، درخواست‌کنندگان از شرط مدت پنج‌ سال مقرر در بند (الف) این ماده مستثنی هستند.



این دکتری حقوق خصوصی عنوان کرد: همچنین بر اساس بند ب و ج ماده 5 این قانون، زن و شوهر دارای فرزند مشروط بر این‌که حداقل یکی از آنان بیش از سی‌ سال سن داشته باشد و دختران و زنان بدون شوهر، در صورتی‌ که حداقل سی‌ سال سن داشته باشند (منحصراً حق سرپرستی اناث) می‌توانند کودکی را بر اساس ضوابط به فرزندخواندگی بپذیرند.





شروط لازم فرزندخواندگی



وحدانی‌نیا افزود: تقیّد به انجام واجبات و ترک محرمات، عدم محکومیت جزایی مؤثر با رعایت موارد مقرر در قانون مجازات اسلامی، تمکن مالی، سلامت جسمی و روانی لازم و توانایی عملی برای نگهداری و تربیت کودکان و نوجوانان تحت سرپرستی، نداشتن اعتیاد به مواد مخدر، مواد روان‌گردان و الکل، صلاحیت اخلاقی، عدم ابتلاء به بیماری‌های واگیر و یا صعب‌العلاج و اعتقاد به یکی از ادیان مصرح در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران از جمله شروط دیگر درخواست‌کنندگان سرپرستی است.



وی گفت: تقاضانامه درخواست‌کنندگان سرپرستی باید به سازمان بهزیستی ارائه شود و سازمان مکلف است حداکثر پس از دو ماه نسبت به اعلام نظر کارشناسی آن را به دادگاه صالح تقدیم دارد. دادگاه با احراز شرایط مقرر در این قانون و با لحاظ نظریه سازمان، نسبت به صدور قرار سرپرستی آزمایشی شش ماهه اقدام می‌کند. قرار صادره به دادستان، متقاضی و سازمان ابلاغ می‌شود.



کارشناس امور حقوقی و فرهنگی بیان کرد: پس از پایان دوره سرپرستی آزمایشی، دادگاه با لحاظ نظر سازمان و با رعایت مفاد موادی از قانون حمایت از کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست اقدام به صدور حکم سرپرستی می‌کند.



وحدانی‌نیا اظهار کرد: دادگاه در صورتی حکم سرپرستی صادر می‌کند که درخواست‌کننده سرپرستی بخشی از اموال یا حقوق خود را به کودک یا نوجوان تحت سرپرستی تملیک کند.



اکبری مطلق، مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی در این زمینه گفت: متقاضیان سرپرستی، می‌توانند طبق ضوابط سرپرستی کودکی را قبول کنند که ولی قهری یعنی پدر یا جد پدری او و یا مادر وی مشخص نباشد.



وی بیان کرد: شرایط مندرج در قانون برای افرادی که متقاضی سرپرستی هستند باید توسط مراجع ذی‌ربط مثل پزشکی قانونی و دادگستری محرز شود.



واگذاری کودک به دو صورت دائم و امین موقت صورت می‌گیرد





مدیرکل بهزستی استان اظهار کرد: واگذاری کودک به دو صورت دائم و امین موقت صورت می‌گیرد که تفاوت آن در این است که در دائم با حکم قاضی مشخصات کودک در شناسنامه زوجین ثبت می‌شود و فقط به کسانی که شرایط مندرج در قانون را دارند کودک به‌صورت دائم واگذار می‌شود.



اکبری مطلق ادامه داد: در امین موقت که مشخصات کودک در شناسنامه زوجین ثبت نمی‌شود، می‌توانند سرپرستی کودک را برای مدتی ولو کودکی تا بزرگسالی بپذیرند و شرایط تحصیل، کار و ازدواج او را فراهم کنند.



وی افزود: ذات افراد به‌گونه‌ای است که تمایل دارند در محیطی مانند خانواده و در کنار پدر و مادر زندگی کنند از این رو فرزند خواندگی تأثیر مؤثری به روحیه کودک و همچنین استحکام بنیان خانواده دارد.



لطفی، مدیر عامل یکی از مراکز شبه خانواده بهزیستی خراسان جنوبی نیز گفت: هر چند در این مراکز امکانات کافی برای رشد و تحصیل کودکان و نوجوانانی که در این مراکز نگهداری می‌شوند وجود دارد، اما زندگی در محیطی مثل خانواده مفیدتر است که با فرزندخواندگی می‌تواند محقق شود.



وی افزود: تاکنون 75 فرزند وارد این مرکز شده و ترخیص شده‌اند و خود این افراد که اکنون صاحب خانواده و فرزند هستند ارتباط خویش را با این مرکز قطع نکرده‌اند.



لطفی بیان کرد: ما به‌دنبال این هستیم که امکان فرزندخواندگی برای متقاضیان فراهم شود زیرا زندگی در این‌گونه مراکز جالب نیست.

captcha