آغاز فصل تازه‌ای از همكاری ارشاد با اتحاديه مؤسسات قرآنی ـ مردمی كشور
کد خبر: 2150853
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۳۹۰ - ۰۸:۳۹

آغاز فصل تازه‌ای از همكاری ارشاد با اتحاديه مؤسسات قرآنی ـ مردمی كشور

گروه فعاليت‌های قرآنی: مديرعامل اتحاديه مؤسسات قرآنی ـ مردمی كشور از آغاز فصل تازه‌ای از همكاری وزارت ارشاد با اتحاديه مؤسسات قرآنی ـ مردمی خبر داد و بهره‌مندی دو هزار معلم قرآن از بيمه درمانی، بازنشستگی و مكمل را گام اول اين تعاملات در سال جاری برشمرد.

محمد انجم‌شعاع، مديرعامل اتحاديه مؤسسات قرآنی ـ مردمی كشور، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) با بيان اين مطلب كه فصل تازه‌ای از تعاملات فی‌مابين اتحاديه مؤسسات قرآنی ـ مردمی كشور وابسته به سازمان تبليغات اسلامی و مركز هماهنگی، توسعه، ترويج فعاليت‌های قرآنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز شده است، گفت: اين تعاملات پس از آنكه در سال گذشته مواردی از طرف مؤسسات قرآنی يا اتحاديه‌های استانی از نحوه تخصيص ناعادلانه منابع مالی به ويژه منابع حمايتی به بخشی از مؤسسات تحت تابعيت سازمان تبليغات اسلامی مطرح شد، حائز اهميت است.
وی از حضور اعضای هيئت مديره اتحاديه مؤسسات قرآنی ـ مردمی كشور در جلسه‌ای كه در اوايل تيرماه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمين حميد محمدی، قائم مقام وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور قرآنی، برپا شد، خبر داد و افزود: در اين جلسه به بيان مشكلات و ظرفيت‌هايی كه در اين اتحاديه وجود دارد، پرداخته شد.
انجم‌شعاع عنوان كرد: به ويژه موضوع تخصيص بودجه مطرح شد تا بتوانيم از اين پشتوانه قوی نيم‌درصد بودجه اختصاص يافته به فعاليت‌های قرآنی از سوی سازمان‌ها و نهادهای دولتی بهره‌مند شده و كارهای بزرگی را در كشور انجام دهيم. با داشتن بيش از سه هزار مؤسسه و خانه قرآن در سطح كشور در اين جلسه آمادگی خود را برای توسعه فرهنگ قرآنی اعلام كرديم و پس از طرح اين توانمندی، موانع موجود به عنوان نقطه كاهش‌دهنده فعاليت‌های مؤسسات تابع تبليغات اسلامی، مطرح شد.
مديرعامل اتحاديه مؤسسات قرآنی ـ مردمی كشور تصريح كرد: چند مشكل عا‌م‌ در مؤسسات تحت پوشش اين اتحاديه وجود دارد، مانند بيمه معلمان قرآنی كه پيش از اين در مكاتباتی كه با وزارت رفاه و تأمين اجتماعی و نمايندگان مجلس شورای اسلامی داشتيم، اعلام شد كه نزديك به 19 هزار مربی و فعال قرآنی فعاليت می‌كنند كه سنوات زيادی است كه از بيمه محروم هستند و نبود بيمه درمانی و بازنشستگی اين جامعه را رنج می‌دهد كه از اين تعداد 11 هزار نفر مربی قرآن هستند كه بين هفته‌ای يك جلسه تا 40 ساعت در مؤسسات فعاليت می‌كنند و اولين تقاضای اتحاديه از مسئول مركز هماهنگی، توسعه و ترويج فعاليت‌های قرآنی اين بود كه گامی مؤثر در اين راه برداشته شود.
وی با بيان اين مطلب كه دو هزار معلم قرآن تحت پوشش اين اتحاديه بيمه درمانی، بازنشستگی و مكمل را دريافت می‌كنند، افزود: اين افراد با معرفی اتحاديه مؤسسات قرآنی ـ مردمی و مساعدت مركز هماهنگی، توسعه، ترويج فعاليت‌های قرآنی و صندوق ذيربط در وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی از اين موارد بهره‌مند می‌شوند كه اين گام اول در سال 90 است تا در سال‌های بعد به دنبال افزايش تعداد افراد و تكميل آن باشيم.
انجم شعاع عنوان كرد: در كشور جمهوری اسلامی مؤسسات وابسته به اقليت‌های دينی از معافيت ماليتی برخوردار هستند، انتظار داريم كه مؤسسات قرآنی نيز در اولويت بوده و از اين معافيت بهره‌مند شوند. اين گلايه‌مندی را از نمايندگان مجلس داريم و اميدواريم اين خلأ قانونی به عنوان تبصر‌ه‌ای از ماده 139 قانون بخشودگی مالياتی تعيين شود.
وی ادامه داد: به استناد بند «ل» ماده 139، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اجازه دارد از معافيت مالياتی تحت عنوان مؤسسات فرهنگی ـ هنری بهره‌مند شود. با توافق مركز هماهنگی، توسعه و ترويج فعاليت‌های قرآنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مقرر شد مؤسسات عضو اين اتحاديه كه شرايط اين تبصره را دارند، معرفی شوند و توافق شد 300 مؤسسه قرآنی در ماه‌های آينده با معرفی اتحاديه مؤسسات قرآنی ـ مردمی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به سازمان امور مالياتی از معافيت مالياتی بهره‌مند شوند؛ هرچند كه مناسب است قانون آن مصوب شود تا نيازی به استفاده از تبصره‌های خاص نباشيم و دقيقاً تبصره روشنی برای اين موضوع در نظر گرفته شود.
انجم‌شعاع اظهار كرد: با عنايت به اينكه توان بالايی از مؤسسات و معلمان قرآن در اختيار اتحاديه مؤسسات قرآنی ـ مردمی كشور است، مقرر شد 10 هزار نفر زبان قرآن را آموزش ببينند كه زبان قرآن تلفيقی از زبان عربی و فهم قرآن كريم است و در گام نخست 200 نفر از معلمان در بحث تدبر در قرآن اختصاصاً با حمايت مالی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آموزش‌های لازم را خواهند ديد به غير از 10 هزار نفر زبان قرآن، پنج هزار نفر نيز با تأمين منابع، تدبر در قرآن را آموزش می‌بينند و در مجموع توافق شد در سال جاری 15 هزار نفر از افراد زير پوشش اين اتحاديه تحت آموزش‌های زبان قرآن و تدبر در قرآن قرار گيرند.
وی ادامه داد: سال قبل در آغاز ماه مبارك رمضان مشكلاتی در اعطای بُن حمايتی ايجاد و باعث شكايت اعضای مؤسسات تحت پوشش اين اتحاديه شده بود، با نظر مساعد مركز هماهنگی، توسعه و ترويج فعاليت‌های قرآنی كشور توافق شد تا 300 مؤسسه تحت پوشش تبليغات اسلامی نيز در آغاز ماه رمضان بُن حمايتی دريافت كنند تا اين حمايت مقدمه‌ای برای حمايت‌های ديگری مانند حمايت خريد و اجاره مكان و تجهيز مؤسسات باشد.
وی در پايان از همكاری با شبكه قرآن و معارف سيما به منظور برپايی كلاس‌های طرح قرآنی 1445 خبر داد و افزود: در قالب اين طرح كه امسال با محوريت سوره انفال برگزار می‌شود، هزار كلاس آموزشی با حداقل 20 هزار قرآن‌آموز از اول تير ماه در مؤسسات قرآنی كشور شكل گرفت و اين آموزش روخوانی توأم با آموزش مفاهيم سوره انفال ارائه می‌شود، همچنين در تلاشيم كه حضور پررنگی با تمام توان مؤسسات قرآنی ـ مردمی در نوزدهمين نمايشگاه بين‌المللی قرآن كريم داشته باشيم.
captcha