کاربردی‌سازی علوم و توسعه متوازن از برنامه‌های مهم وزارت علوم است
کد خبر: 2618849
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۸
وزیر علوم:

کاربردی‌سازی علوم و توسعه متوازن از برنامه‌های مهم وزارت علوم است

گروه دانشگاه: محمد فرهادی با بیان اینکه ما باید به سمت کاربردی کردن مقالات علمی پیش برویم، گفت: به این شکل جامعه و کشور می‌توانند از نتایج آن‌ها استفاده کنند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، محمد فرهادی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری 24 آذر در مراسم کرسی پژوهشی در رشته علوم اعصاب توسط صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور به پروفسورعلی گرجی اظهار کرد: باید بر روی قوانین مربوط به علم و فناوری و آموزش عالی نیز بازنگری داشته باشیم تا اگر لازم است برخی از قوانین، ملغی و برخی که با یکدیگر موازی هستند، تجمیع و یکی شده و برخی از قوانین مورد نیاز نیز به تصویب برسد.
وی با اشاره به اینکه ایران رتبه اول علمی منطقه  را کسب کرده است، افزود : بخشی از این افتخارآفرینی، حاصل تلاش صندوق حمایت از پژوهشگران است که ماحصل آن تهیه و چاپ مقالات علمی در مجلات معتبر دنیا است، ما باید به سمت کاربردی کردن این مقالات علمی پیش برویم تا جامعه و کشور بتواند از نتایج آن‌ها استفاده کند.
وزیر علوم یکی از برنامه‌های این وزارتخانه را برنامه‌ریزی برای حل مشکل  توسعه غیرمتوازن  اعلام کرد و افزود: همچنین بازنگری رشته‌های مختلف نیز از دیگر برنامه‌های این وزارت است.
وی با اشاره به وجود اسناد، قوانین و مقررات مختلف در حوزه آموزشی و پژوهشی گفت: برخی از این اسناد باید ملغی شود و اسناد و قوانینی که وجودشان ضروری است  به جای آن تدوین شود.
فرهادی افزود: باید ارتباط وزارت علوم و معاونت علمی و تحقیقاتی ریاست جمهوری توسعه یابد و هماهنگی و همکاری بیشتری میان این دو نهاد ایجاد شود.
وی با ابراز خشنودی از تصویب تغییر نام صندوق حمایت از پژوهشگران به بنیاد ملی علم ایران از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور، گفت: با این تغییر نام، معاونت علمی و فناوری نیز تلاش و فعالیت جدی‌تری را خواهد داشت. خوشبختانه اعتبارات خوبی  برای آن مجموعه پیش‌بینی شده که ان‌شاءالله استفاده می‌شود.
همچنین نصرت‌الله ضرغام، رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران کشور نیز در این مراسم گفت: مراحل تغییر نام این صندوق به بنیاد ملی علم ایران انجام شده و به‌زودی از سوی رئیس جمهور ابلاغ می‌شود.
وی افزود: تغییر نام صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور به بنیاد ملی علم ایران موجب می‌شود تا بتوانیم با بنیادهای علم جهان ارتباط بیشتری برقرار کنیم.
ضرغام  با بیان اینکه در حال حاضر 32 هزار نفر از اساتید و پژوهشگران ایرانی داخل و خارج از کشور با صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور همکاری می‌کنند، گفت: حجم قراردادهای این صندوق با نهادهای اجرایی مختلف 80 میلیارد تومان است و این قراردادها بر اساس اولویت‌های تحقیقاتی نهادهای مختلف تدوین شده است.
رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور عنوان کرد: این صندوق از ابتدای فعالیت خود تا کنون 21 کرسی پژوهشی به اساتید برجسته کشور و 17 گرنت پژوهشی به اساتید کشور اعطا کرده است.
بنا بر این گزارش، تاکنون 21 کرسی پژوهشی به بیست و یک شخصیت علمی کشور از سوی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور اعطا شده است و اعطای کرسی پژوهشی به مشاهیر علمی کشور با هدف گسترش ارتباطات علمی و تلاش برای استفاده بهینه از اندوخته‌های علمی دانشمندان ایرانی برای حل مسائل مختلف کشور اعطا می‌شود .

captcha