منادیان سلامت هلال احمر آموزش پیشگیری از سرطان را به خانه‌های مردم می‌برند
کد خبر: 2797243
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۷
رافع عنوان کرد:

منادیان سلامت هلال احمر آموزش پیشگیری از سرطان را به خانه‌های مردم می‌برند

گروه سلامت: رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر از تشکیل اولین کمپین منادیان سلامت در کشور خبر داد و گفت: گروهی ۵۵۰ نفره از منادیان سلامت، راه‌‌های پیشگیری از سرطان را آموزش دیده به صورت هرمی به مردم منتقل می‌کنند.

فرح‌ناز رافع، رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با اعلام تشکیل کمپین حامیان پیشگیری، آموزش و آگاهی بخشی به اقشار مختلف مردم به نام «منادیان سلامت»، گفت: دبیرخانه دائمی این کمپین در استان گرگان تشکیل می‌شود و به مناسبت‌های مختلف در طول سال در حوزه پیشگیری از پنج سرطان شایع در کشور (خون، گوارش، ریه، سینه و کبد) فعالیت خواهد‌ کرد.

وی از برگزاری نخستین کارگاه آموزشی منادیان سلامت، همزمان با روز جهانی سرطان مصادف با 15 بهمن ماه در استان گلستان نیز خبر داد و گفت: همراستا با برگزاری سفرنامه سلامت و امید برای نخستین بار کارگاه آموزشی منادیان سلامت در حوزه آموزش و پیشگیری از سرطان برگزار می‌شود.

550 داوطلب هلال احمر پیشگیری از سرطان را آموزش می‌بینند
رافع در ادامه گفت: در حوزه پیشگیری از سرطان اقدامات خوبی در سفرنامه سلامت انجام شده است بر همین اساس تصمیم بر این شد که برای نخستین‌بار که منادیان سلامت شکل می‌گیرد 550 نفر از داوطلبان سراسر کشور در این دوره آموزشی حضور پیدا کنند و با روش‌های پیشگیری از پنج سرطان شایع در ایران آشنا شوند.

وی در خصوص سرفصل‌های آموزشی این دوره آموزشی عنوان کرد: پیشگیری، علل و شناخت بروز سرطان، مشارکت سازمان‌های مردم نهاد در حوزه پیشگیری از سرطان و آموزه‌های طب سنتی در پیشگیری سرفصل‌های این دوره هستند.

رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر مهم‌ترین دست‌آوردهایی که از برگزاری این دوره آموزشی انتظار می‌رود را ترویج سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی در حوزه تغذیه با هدف پیشگیری از سرطان، مداخلات اجتماعی در حوزه سلامت، حساس سازی جامعه نسبت به خودمراقبتی، آگاهی بخشی عمومی نسبت به پیشگیری در حوزه سرطان و تشویق و ترغیب مردم برای ایجاد ثمن‌های محله‌ای در حوزه پیشگیری و سلامت اعلام کرد.

تلاش داریم سطح سواد سلامت جامعه را افزایش دهیم
وی ضمن اشاره به این مطلب که تلاش داریم سطح سواد سلامت جامعه را افزایش دهیم، گفت: این 550 نفر هر کدام 400 نفر دیگر را آموزش می‌دهند و بر اساس ساختاری هرمی این 400 نفر هم هر کدام 400 نفر دیگر را آموزش خواهند داد و این گروه‌ها به هم متصل می‌شوند؛ در اصل ما تلاش داریم آموزش پیشگیری از سرطان را به خانه‌های مردم ببریم.

رافع با اشاره به این مطلب که بر اساس اسناد سازمان جهانی بهداشت، می‌توان از ابتلا به بیش از ۴۰ درصد سرطان‌ها پیشگیری کرد و مواردی هم که قابل پیشگیری نیستند، اگر در سایه خودمراقبتی، نگاه امیدوارانه به اثر بخشی روش‌های تشخیصی و درمانی و مراجعه به موقع، زودهنگام تشخیص داده شوند، درمان پذیرترند، تاکید کرد: در این کارگاه با آموزش روش‌های ساده، سعی بر آن داریم تا داوطلبان شرکت کننده بتوانند آموخته‌های خود را به دیگر اعضای خانواده، دوستان و اطرافیان انتقال دهند چرا که  با بکاربستن روش‌های ساده، می‌توان احتمال سرطان را کاهش داد و یا بروز آن را به تعویق انداخت.
لازم به ذکر است: این کارگاه در دو مرحله از 14 تا 17 و 24 تا 27 بهمن ماه جاری در شهرستان گرگان برگزار می‌شود.

captcha