استاد «عباس رنجبر» پدر معنوی جامعه قرآنی قم بود
کد خبر: 3007457
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۱
دهدشتی:

استاد «عباس رنجبر» پدر معنوی جامعه قرآنی قم بود

گروه فعالیت‌های قرآنی: یکی از شاگردان مرحوم استاد رنجبر گفت: مرحوم رنجبر پدر معنوی جامعه قرآنی و بنیان‌گذار جلسات قرآن مساجد شهر مقدس قم بود.

محمدعلی دهدشتی، استاد و پیشکسوت قرآنی و از شاگردان مرحوم استاد عباس رنجبر در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) ضمن تسلیت به مناسبت درگذشت استاد رنجبر گفت: مرحوم استاد رنجبر اهل فردو از توابع قم بودند که فعالیت‌های خود در حوزه قرآن را قبل از انقلاب اسلامی آغاز و بعد از انقلاب نیز گسترش دادند.
وی افزود: مرحوم رنجبر قبل از انقلاب علاقه زیادی به فعالیت‌های قرآنی داشت و در همان سال‌ها با مشکلات راه و سختی فراوان خود را از قم به تهران می‌رساند تا در جلسات مرحوم استاد بیگلری حضور پیدا کند؛ در فصل زمستان و با برفی که در شهر قم می‌آمد مسیر زیادی را پیاده طی می‌کرد تا بتواند وسیله‌ای پیدا کند و خود را از قم به تهران برساند.

مرحوم استاد عباس رنجبر

برپایی نخستین جلسه قرآن در شهر مقدس قم
دهدشتی ادامه داد: قبل از انقلاب اسلامی، جلسات قرآن شهر قم در منازل تشکیل می‌شد و مرحوم استاد رنجبر، اولین کسی بود که جلسه قرآن در مساجد شهر قم برپا کرد و به عبارتی بنیان‌گذار جلسات قرآن مساجد قم بعد از انقلاب اسلامی بود.
وی در ادامه گفت: استاد رنجبر اولین جلسه قرآن شهر قم را در مسجد محمدیه برپا کرد و این جلسه قرآن، بهترین جلسه مرکزی قم بود که جمعه‌شب‌ها برگزار می‌شد.

از نخستین جلسه، شیفته اخلاق و منش استاد شدم
دهدشتی درباره آشنایی خود با مرحوم استاد رنجبر عنوان کرد: از سال 64 با استاد رنجبر آشنا شده و در جلسات قرآن‌شان که در مسجد محمدیه برپا می‌شد شرکت کردم؛ از همان جلسه اول آشنایی شیفته اخلاق و منش این استاد قرآن شدم و تا به امروز بیشترین تأثیرات روحی، معنوی و اخلاقی را از ایشان گرفته‌ام.
وی ادامه داد: هر یک از شاگردان مرحوم استاد رنجبر شیفته اخلاق ایشان بودند. حسن خلق، تواضع و اخلاص و تقوای استاد رنجبر زبان‌زد تمامی شاگردانشان بود و این استاد قرآن 50 سال بدون هیچ منت، چشم‌داشت و تکبری در خدمت قرآن بوده‌اند و البته بارزترین خصوصیت ایشان ولایت‌مداری بود.
شاگرد مرحوم استاد رنجبر در ادامه گفت: یکی از ویژگی‌های استاد رنجبر در جلسات قرآن این بود که تفاوتی بین قاریان بین‌المللی و افراد مبتدی قائل نبودند و همه را با یک چشم نگاه می‌کردند و با ملایمت و مهربانی با شاگردان خود رفتار می‌کردند. همانطور که برای قاریان بین‌المللی احترام قائل بودند با قرآن‌آموزان مبتدی نیز با احترام رفتار می‌کردند.

برپایی جلسات قرآن در مسجد امام حسین(ع) و ابن بابویه
وی اظهار کرد: بعد از اینکه مسجد محمدیه تخریب و جزئی از حرم حضرت معصومه(س) شد، استاد رنجبر جلسات خود را به مسجد امام حسین(ع) و ابن بابویه منتقل کرد، اما طی سال‌های گذشته به دلیل سن بالا دیگر نتوانست به اداره جلسات قرآن بپردازد و مسئولیت این جلسات را به شاگردان خود واگذار کرد اما با این حال تا آخرین لحظات عمر در خدمت قرآن بود.
دهدشتی در این بخش از سخنان گفت: استاد رنجبر را پدر معنوی خود می‌دانستم و معتقدم ایشان پدر معنوی جامعه قرآنی قم بود. مرحوم استاد رنجبر واقعا مظلوم بود و ساکت بود و اهل تواضع بود و هیچ ادعایی نداشت و خیلی به ایشان بها داده نشد.
وی در پایان عنوان کرد: بنا به فرموده امام علی(ع) «هرکس یک کلمه به من بیاموزد من را بنده خود قرار داده است» و بنده همیشه وظیفه خود می‌دانستم که احترام ایشان را نگاه دارم. از خبرگزاری ایکنا هم به دلیل توجه به اساتید و پیشکسوتان قرآنی و معرفی چهره‌های قرآنی تشکر می‌کنم.

captcha