آموزش قرآن به کودکان از طریق حفظ؛ مؤثرترین روش تربیت قرآنی
کد خبر: 3339577
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۹
آیت‌الله علم‌الهدی عنوان کرد:

آموزش قرآن به کودکان از طریق حفظ؛ مؤثرترین روش تربیت قرآنی

گروه فعالیت‌های قرآنی: امام جمعه مشهد با تأکید بر اهمیت حفظ قرآن کریم، آموزش قرآن به کودکان از طریق حفظ را از روش‌های مؤثر تربیت قرآنی دانست و بیان کرد: اگر این کار انجام شود کودک از انحرافات فکری و اخلاقی محفوظ می‌ماند لذا دستگاه‌های تبلیغی و ترویجی در ایفای رسالت انسان‌سازی خود به مسئله حفظ توجه داشته باشند چرا که این روش بهترین وسیله تربیت قرآنی است.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی، عضو مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه مشهد در همایش حافظان قرآن کریم استان‌های خراسان رضوی و شمالی که صبح امروز، 15 مردادماه در سالن اجتماعات اداره کل تبلیغات اسلامی برگزار شد، با بیان اینکه قرآن حرکت هدایتش را با دو ابزار اندیشه و احساس انجام می‌دهد، بیان کرد: پیامبر(ص) در ابتدای بعثت قبل از استفاده از ابزار علمی، ابزار هنری قرآن که احساسات را در استخدام خود می‌آورد، استفاده کرد و بیشتر صحابه با شنیدن آیات قران و جذب زیبایی آن به پیامبر ایمان آوردند.

امام جمعه مشهد در توضیح این مطلب عنوان کرد: از جمله ابوذر که پس از شنیدن آیات قرآن از پیامبر اسلام(ص) مجذوب ایشان و آیات قرآن می شود در موقعیتی که مسلمانان ایمان خود را اعلام نمی‌کردند در مقابل مسجدالحرام شهادتین را فریاد می‌زند.

وی توجه به جریان هنری قرآن و پرورش قاریان ممتاز در همه عرصه‌های سیاستگذاری ترویج قرآن را از برکات ارزشمند انقلاب اسلامی برشمرد و افزود: توجه به جنبه هنری قرآن کریم همان کاری است که پیامبر خدا(ص) هم از این طریق قرآن را ترویج کردند.

وی در ادامه به مسئله حفظ قرآن به عنوان تنها جریانی که به اندیشه و احساس مربوط نمی‌شود و فراتر از آن است، اضافه کرد: کسی که حافظ قرآن است، همیشه با قرآن مانوس است و قرآن همه جریانات اخلاقی او را سمت تأثیر قرار می‌دهد از همین رو این اهمیت حفظ است زیرا نه برنامه‌های علمی و نه هنری نمی‌توانند نقش حفظ را در سازندگی و تربیت ایفا کنند.

این مفسر قرآن با تأکید بر اهمیت حفظ قرآن کریم، آموزش قرآن به کودکان از طریق حفظ را از روش‌های مؤثر تربیت قرآنی دانست و بیان کرد: اگر این کار انجام شود کودک از انحرافات فکری و اخلاقی محفوظ می‌ماند لذا دستگاه‌های تبلیغی و ترویجی در ایفای رسالت انسان‌سازی خود به مسئله حفظ توجه داشته باشند چرا که این روش بهترین وسیله تربیت قرآنی است.

آیت الله علم الهدی خطاب به حافظان قرآن کریم تاکید کرد: آنچه مهم است این است که تنها به حفظ قرآن اکتفا نکنید بلکه سرمایه حفظ را در زندگی به کار ببرید، همچنان که بزرگان و از جمله فضه، خادمه صدیقه اطهر(س) چندین سال به غیر قرآن حرف نزد و از او کلامی غیر قرآن شنیده نشد.

captcha