چشم‌نوازی تابلو فرش شجره طیّبه، مزین به آیه تطهیر در موزه تخصصی فرش آستان قدس
کد خبر: 3383070
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۲

چشم‌نوازی تابلو فرش شجره طیّبه، مزین به آیه تطهیر در موزه تخصصی فرش آستان قدس

گروه هنر: در میان بیش از 100 تخته قالی و قالیچه در موزه فرش آستان قدس رضوی، تابلو فرش شجره طیّبه با طرح محرابی درختی و مزین به آیه تطهیر، تبلیغ و اکمال دین جلب نظر می‌کند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، محمد تاجی، مسئول موزه تخصصی فرش آستان قدس رضوی، عنوان کرد: در موزه تخصصی فرش آستان قدس رضوی، افزون بر 100 تخته قالی و قالیچه از نفیس‌ترین شاهکارهای هنری دوره صفویه تاکنون در معرض نمایش است که در این میان تابلو فرشی فوق‌العاده زیبا با طرح محرابی درختی و مزین به شجره طیبه‌ای که تعداد برگ‌های آن به تعداد سال‌های عمر شریف پیامبر اکرم(ص) بوده و 63 نام از نام‌های خداوند درون آن‌ها بافته شده است، از زیبایی خاصی برخوردار است.

وی با بیان اینکه مفهوم این شجره طیّبه در آیه 24 سوره مبارکه ابراهیم ذکر شده افزود: در این آیه شریفه، خداوند کلمه طیبه را به درختی پربار و تنومند تشبیه کرده که دارای ریشه‌ای محکم و استوار است و شاخه‌های انبوه و فراوانش پهنه آسمان را فرا گرفته و چون فصل باردهی آن فرا رسد، میوه‌های بسیارش هر بیننده‌ای را به شگفتی می‌آورد.

تاجی در بیان دیگر ویژگی‌های ارزشمند این اثر هنری بیان کرد: 14 گل آفتاب‌گردان که نماد 14 معصوم است، در میان برگ‌های آن قرار دارد، داخل حاشیه دور محراب سه آیه معروف تبلیغ، اکمال دین و تطهیر بافته شده و در گلدانی که این درخت در آن ریشه دارد سوره کوثر آمده است.

مسئول موزه تخصصی فرش آستان قدس رضوی ادامه داد: همچنین در دو طرف طاق محراب دو روایت منقول از امام محمد باقر(ع) در باب عدالت نوشته و بافته شده است، با این مفهوم که عدالت شاخص‌ترین عنصر حکومت و ولایت اهل بیت(ع) محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه حاشیه این اثر نفیس نیز مزین به شعر شاعر معروف معاصر، استاد شهریار درباره عدالت حضرت علی‌(ع) است و در بالای محراب صلوات و سلام خاصه حضرت زهرا(س) و اولاد او نقش شده است، افزود: مدت بافت این اثر چشم نواز را یک سال است و جنس آن، تار، پود، و پرز آن ابریشم است، 14 رنگ در آن به کار برده شده و در ابعاد 85 در 140 سانتی‌متر توسط خانم سیده فریده موسوی بافته شده است.

یادآور می‌شود، موزه تخصصی فرش آستان ‌قدس رضوی یکی از گنجینه‌های تخصصی در میان موزه‌‌های آستان‌قدس رضوی است که با داشتن سه طبقه فضای نمایشی و یک طبقه فضای کارگاهی در زیربنایی به مساحت 6 هزار و 647 متر مربع یکی از بزرگترین موزه‌های تخصصی فرش جهان و بزرگترین موزه تخصصی فرش در خاورمیانه به شمار می‌رود.

captcha