«هوملند»؛ فیلمی برای تامین سیاست‌های کاخ سفید
کد خبر: 3400716
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۸

«هوملند»؛ فیلمی برای تامین سیاست‌های کاخ سفید

گروه هنر: موضوعاتی که در «هوملند» تصویر می‌شود به نوعی تامین سیاست‌های کاخ سفید است.

قسمت چهارم از فصل پنجم سریال «هوملند» سه شب پیش از شبکه شو تایم پخش شد. این مجموعه تلویزیونی در ژانر سیاسی- هیجانی توسط الکس گانسا و هاوارد گوردون به سفارش کمپانی فاکس تولید شده ‌است. این سریال بر پایه مجموعه تلویزیونی اسراییلی اسیران جنگ ‏ به تهیه‌کنندگی گیدئون راف ‏تولید شده است. داستان فیلم براساس داستان گیئون راف، که کارگردان مجموعهٔ اسراییلی‌ها توفیم که با نام اسیر جنگی نیز شناخته می‌شود، توسعه داده شد. این کار اوایل سال ۲۰۱۰ توسط الکس گانسا و هاوارد گوردون آغاز شد. شوتایم قسمت اول مجموعهٔ میهن در ۱۹ سپتامبر ۲۰۱۰، را به عنوان اولین کار دیوید نونز به عنوان مدیرعامل جدید شوتایم سفارش داد. هاوارد گوردون، الکس گانسا، گیدئون راف قسمت اول، پایلوت، را با همکاری یکدیگر نوشتند و مایکل کوئستا آن را کارگردانی کرد. گوردون، راف و گانسا به همراه آوی نیر و ران تلم تهیه‌کنندگان سریال بودند.

این مجموعه به طور کلی با دیدگاه‌ها و بازخوردهای مثبت همراه بود و چندین جایزه از قبیل جایزه امی برای بهترین مجموعه درام، بهترین بازیگر مرد و بهترین بازیگر زن در سال ۲۰۱۲ و جایزه گلدن گلوب برای بهترین مجموعه تلویزیونی - درام در سال‌های ۲۰۱۲ را کسب کرده است. این مقدمه کوتاه از سریال به ما نشان می‌دهد که با کار ضعیفی رو به رو نیستیم و سرمایه گذاری کلانی به روی آن انجام شده است. این سریال را در یک جمله می‌توان کاری اسلام‌ستیز معرفی کرد که تنها با هدف‌های صهیونیستی تولید شده است.

درباره ویژگی فنی این سریال نمی‌خواهیم بحث کنیم، چون انصافا بحق در قصه پردازی، کارگردانی و بازی‌ها ما اتفاقات بسیار خوبی را شاهد هستیم، همچنین گره‌هایی که در فیلمنامه این کار به وجود می‌آید دائما تماشاگر را به چالش کشیده و به نوعی برای ادامه کار به وی انگیزه می‌دهد. برای همین است که در قسمت چهارم فصل جدید، تصویب شده که قسمت ششم آن هم ساخته شود، اما جدا از این توضیح بحثی که می‌خواهیم به آن اشاره کنیم، اسلام ستیزی است که در اثر وجود دارد. این سریال نگاهی کاملا فاشیستی به مسلمانان دارد. از نگاه سازندگان این مجموعه، مسلمان خوب کسی است که مفتون غرب است و جز آنها دیگر مسلمانان افرادی خشن و بی رحم هستند.

نگاه مندرج در سریال نشان می‌دهد که این کار کاملا اثری صهیونیستی است. نکته جالب اینجاست که در جای جای این سریال اشاراتی را می‌بینیم که در آن نشان داده می‌شود که صهیونیست‌ها، اغلب قربانی تروریست‌ها هستند، این ادعای مضحک در شرایطی است که بسیاری از کشورهای غربی به این نکته معترف هستند که بزرگترین نماد تروریسم دولتی رژیم اشغالگر قدس است.

مطلب دیگر به زمان پخش این سریال بر می‌گردد در این کار معمولا اتفاقاتی مورد توجه قرار می‌گیرد که نمود عینی در جهان دارد. در فصل جدید موضوع داعش است و در فصل قبلی به ایران پرداخته می‌شد. این رویکرد «هوملند» نشان می‌دهد که به صورت برنامه‌ریزی شده تولید می‌شود. نکته تاسف‌آور این‌که این مجموعه در کشورهای اسلامی طرفداران بسیار دارد. در ایران نیز فصل‌های مختلف آن از طریف دی وی دی بین جوانان دست به دست می‌شود. اتفاقی که می‌تواند برای کشورها زنگ خطر باشد، هر چند مسئولان فرهنگی این کشورها که ما نیز یکی از آنها هستیم در خواب به سر می‌بریم.

رویکرد سریال «هوملند» به تحولات منطقه نیز در جای خود بسیار تیزهوشانه است و به طور مستقیم سیاست‌های کاخ سفید را تامین می‌کند، حتی می‌توان گفت در برخی مواقع حکم پیشقراولان را برای آنها ایفا می‌کند. برای مثال در سری جدید تحولات منطقه سوریه مدنظر است، رویکردی که این فیلم به مسئله داعش و سوریه دارد، طوری برنامه‌ریزی شده که سیاست‌های فعلی آمریکا توجیه می‌شود. در حقیقت با نشان دادن چهره خشن از مسلمانان این گونه به مخاطبان غربی تفهیم می‌شود که روش فعلی حکومت‌هایشان، اقدامی در جهت حفظ منافع آنهاست. در این راستا نیز متاسفانه به موفقیت‌هایی نیز رسیده‌اند!

نکته تاسف‌آور این‌که تاثیرات سریال‌هایی نظیر «هوملند» تنها به کشورهای غربی خلاصه نمی‌شود، بلکه فراتر از مرزهای آنها رفته و به نوعی برای آنها چهره‌های آزادی‌خواه را در جهان ترسیم کرده است. این اقدام نیز برای آنها یک پیروزی است، اما در کشورهای اسلامی ، موفقیت‌های این‌گونه آثار جدی گرفته نمی‌شود و بحث‌ها بیشتر بر سر منافع شخصی و سیاسی است. با این روش مطمئن باشید که اتفاقات آینده مطلوب نظر ما نخواهد بود! پس باید دعا کنیم که شرایطی پیش بیاید تا مسئولان فرهنگی و هنری جنگ قدرت را در بین خود پایان داده و فراتر از دولت‌ها عمل کرده و تنها به منافع ملی بیندیشند. اولین قدم نیز در راه رسیدن به این خواسته سرمایه‌گذاری جدی در حوزه فرهنگ است. به امید آن روز...

captcha