آشنایی با بقعه امامزاده قاسم(ع) روستای گوشه بویراحمد
کد خبر: 3475137
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۴

آشنایی با بقعه امامزاده قاسم(ع) روستای گوشه بویراحمد

گروه اجتماعی: آستان امامزاده ابوالقاسم(ع) در 10 کیلومتری شمال غربی شهر یاسوج و در روستای گوشه شاهزاده قاسم از توابع دهستان سررودشمالی، بخش مرکزی شهرستان بویراحمد واقع شده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از کهگیلویه و بویراحمد، آستان امامزاده ابوالقاسم(ع) در 10 کیلومتری شمال غربی شهر یاسوج و در روستای گوشه شاهزاده قاسم از توابع دهستان سررودشمالی، بخش مرکزی شهرستان بویراحمد واقع شده است.
در شمال غرب ياسوج در روستاي گوشه، بقعه ساده‏اي وجود دارد که به اعتقاد مردم مدفن امامزاده قاسم است که در 15کيلومتري ياسوج به باباميدان و در کنار رودخانه در زير درخت بلوطي از نظر ناپديد شده است. نقطه‏اي را که امامزاده قاسم در آن ناپديد شده «بلي هوشا» مي‏نامند. «بلي» به معناي بلوط و «هوشا» به معني حصار بلوط است. مردم بومي سنگي که گويا امامزاده قاسم بر روي آن خوابيده، مقدس مي‏شمارند و بدان نيايش مي‏کنند.
اين بقعه متبركه در روستاي گوشه در منطقه‌اي زيبا در 13 كيلومتر شمال شهر ياسوج قرار گرفته، وجود درختان گردو، سيب و گياهان دارويي جذابيت اين امامزاده را دو چندان نموده است. همه ساله در فصل تابستان و بهار تعداد زيادي زائر اين مرقد مبارك را زيارت كرده و غبار دل را با آب معرفت شستشو مي‌دهند. وجود زائرسراها و امكانات جانبي در كنار اين امامزاده امكان اقامت زائران را فراهم مي‌نمايد.
نسب امامزاده
به اعتقاد اهالی از نوادگان عبدالله اعرج بن حسين اصغر بن علي بن حسين امام زين‌العابدين(ع) است كه به اتفاق پدر بزرگوارش ابراهيم ملقب به عسگر و جمعي از بني‌اعمام از بلاد هند و از مسير پاكستان وارد الوار زرنج سيستان ايران گرديدند و از آنجا به قريه «ماهان» يكي از آبادي‌هاي كرمان به خدمت سيدمحمدنورالدين ملقب به شاه نعمت الهس رسيدند و سال‌های بعد در فارس مورد تكريم سلطان يعقوب ليث صفاري (263هـ.ق) قرارگرفت. امامزاده ابوالقاسم داراي اولاد و احفاد زيادي است كه در استان کهگیلویه و بویراحمد و ساير نقاط ايران و خارج از كشور پراكنده و اسكان دائم دارند.
زیارت‌نامه امامزاده قاسم(ع)
السَّلامُ عَلَیکَ اَیُّهَا السَّیِّدُ الزَّکِیُّ، اَلطّاهِرُ الوَلِیُّ، وَالدّاعِی الحَفِیُّ؛ اَشهَدُ اَنَّکَ قُلتَ حَقّاً، حَقّاً، وَنَطَقتَ حَقّاً وَصِدقاً، وَدَعوتَ اِلی مَولایَ وَمَولاکَ، عَلانِیَةً وَسِرًّا، فازَ مُتَّبِعُکَ، وَنَجا مُصَدِّقُکَ، وَخابَ وَخَسِرَ مُکَذِّبُکَ، وَالمُتَخَلِّفُ عَنکَ، اَشهَد لی بِهذهِ الشَّهادَةِ، لِاَکونَ مَنَ الفائِزینَ بِمَعرِفَتِکَ وَطاعَتِکَ، وَتَصدیقِکَ وَاتِّباعَکَ، وَالسَّلامُ عَلَیکَ یا سَیِّدی وَابنَ سَیِّدی. اَنتَ بابُ اللهِ المُؤتی مَنهُ، وَالمَأخوذُ عَنهُ، اَتَیتُکَ زائِراً، وَحاجاتی لَکَ مُستَودِعةً، وَها اَنَا ذا اَستَودِعُکَ دینی وَاَمانَتی، وَخَواتیمَ عَمَلی، وَجَوامِعَ اَمَلی اِلی مُنتَهی اَجَلی، وَالسَّلامُ عَلَیکَ وَ رَحمَةُ اللهِ وَبَرَکاتُه.
سلام بر تو ای آقای پاک و پاکیزه و سرور من و ای دعوت کننده (به حق) به مهربانی، گواهی دهم که تو حق گفتی و به حق و راستی سخن کردی و (مردم را) آشکارا و نهان بسوی مولای من و مولای خودت دعوت فرمودی رستگار شد پیرو تو و نجات یافت تصدیق کننده‌ات و نومید و زیانکار شد تکذیب کننده‌ات و آنکس که با تو مخالفت کرد گواه باش برای من این گواهی را تا من به‌وسیله معرفت و اطاعت تو و تصدیق و پیروی کردنت از زمره رستگاران باشم و سلام بر تو ای آقای من و ای فرزند آقای من توئی درگاه خدا که از آن درآیند و (معالم دین را) از آن بگیرند آمده‌ام به درگاهت برای زیارت و حاجت‌های خود را به تو سپرده‌ام و من اکنون به تو می‌سپارم دینم و امانتم و سرانجام کارهایم و همه آرزوهایم را تا پایان عمرم و بر تو باد سلام و رحمت خدا و برکاتش.
توضیحاتی در مورد بنای بقعه
عمارت اوليه بقعه امامزاده ابوالقاسم(ع) توسط مسح خان ابن هيبت الله خان بابويي كلانتر باشت در سال 1144هـ.ق مومت و باز پيرايي گرديد بنای قدیمی به شکل مستطیل و دارای گنبدگچی هرمی بوده است که در زلزله سال 1239 هجری قمری بخش‌های زیادی از بنا منهدم شد که در سال 1265 هجری قمری توسط اهالی مرمت شد قدمت بقعه را مربوط به دوره صفویه دانسته‌اند.
طرح توسعه اين امامزاده در سال 1374 هـ.ش به امر و حمايت آيت‌اله ملك‌حسيني (رحمه الله علیه) مورد مطالعه قرارگرفته و در سال 1376 هـ.ش در زميني به مساحت 2000 مترمربع تجديد بناگرديده كه در وضعيت فعلي هنوز در حال فعاليت‌هاي عمراني است. ضريح طلائي چهارگوش اين امامزاده با آب طلا لعاب كاري شده كه از درخشش زيبائي برخوردار است. محيط باصفاي اين امامزاده با امكانات رفاهي و تفريحي آن موجب رغبت و جلب توجه زائرين زيادي در چهار فصل سال مي‌شود.
محل تولد مرحوم آیت‌الله ملک‌حسینی روستای گوشه شاه قاسم که بقعه مبارکه امامزاده قاسم (ع) در آن قرار دارد، واقع شده است.
همه طرح‌های فرهنگی اوقاف و امور خیریه از جمله طرح آرامش بهاری، طرح یاس نبوی، طرح ضیافت الهی، طرح نشاط معنوی، بصیرت عاشورایی و دیگر مناسبت‌های مذهبی و دینی در این بقعه متبرکه برگزار می‌شود و همه ساله از نظر تعداد زائرپذیربودن در صدر قرار دارد.
captcha