بلاتکلیفی برنامه‌های کتابخانه‌های مساجد در سایه کمبود اعتبارات
کد خبر: 3476388
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۶:۲۹
هاشمی بیان کرد:

بلاتکلیفی برنامه‌های کتابخانه‌های مساجد در سایه کمبود اعتبارات

گروه ادب: مدیرکل کتابخانه‌های عمومی مساجد کشور گفت: به دلیل کمبود محسوس اعتبارات، در تامین منابع و تجهیزات و اجرای کارآمد برنامه‌های فرهنگی در کتابخانه‌های مساجد با مشکل روبه‌رو هستیم.

سیدابوالفضل هاشمی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی مساجد کشور در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با بیان اینکه به دلیل کمبود محسوس اعتبارات، در تامین منابع و تجهیزات و اجرای کارآمد برنامه‌های فرهنگی در کتابخانه‌های مساجد با مشکل روبه‌رو هستیم، عنوان کرد: امسال کتابخانه‌های مساجد کشور با فشارهای اعتباری روبه‌رو بودند. 12 هزار و 200 کتابخانه در مساجد داریم که باید از منابع به‌ روز و متناسب با نیازهای خاص نسل جوان برخوردار باشند.

هاشمی افزود: با توجه به گسترش خدمات کتابخانه‌ای مساجد خصوصاً در کتابخانه‌های بزرگ باید تجهیزات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مورد نیاز تامین شود که این اقدام به اعتبارات خاص نیاز دارد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی مساجد گفت: در عین حال با وجود کمبود اعتبار، مجوز برای 1100 کتابخانه جدید صادر کردیم که سرانه منابع و تجهیزات برای آنها در نظر گرفته شد و نیز ساماندهی کتابخانه‌ها و حمایت از آنها را بر اساس شاخص‌هایی چون امکانات نرم‌افزاری و دیجیتال و انجام برنامه‌های فرهنگی سازماندهی کردیم.

وی افزود: کتابخانه‌هایی که گزارش منظم از برنامه‌های خود به دبیرخانه ارسال می‌کنند و در اجرای برنامه‌های فرهنگی از جمله فعالیت‌های هفته کتاب، مسابقات، سازماندهی منابع و فهرست‌نویسی کتاب‌ها فعالیت دارند، سهم بیشتری از حمایت‌های کانون فرهنگی مساجد دارند.

هاشمی گفت: امسال در مجموع 40 میلیارد ریال منبع مکتوب در اختیار کتابخانه‌های عمومی مساجد قرار گرفت که بسیار محدود بود. به عبارت دیگر به طور متوسط سهم هر کتابخانه سه میلیون ریال یعنی حدود 15 تا 20 نسخه کتاب بود و ناچار شدیم با اجرای سیاست مدیریت منابع در تقسیم‌بندی کتاب شاخص‌های کتابخانه‌ای را در نظر بگیریم.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی مساجد افزود: امسال 10 مسابقه کتابخوانی ملی در سطح کتابخانه‌های مساجد برگزار شد و کتابداران در دوره‌های آموزشی شرکت کردند.

وی گفت: سال آینده در نظر داریم تامین منابع مورد نیاز برای کم‌بینایان و توسعه کتابخانه‌های دیجیتال با منابع محلی را در اولویت برنامه‌های کتابخانه‌های مساجد قرار دهیم.

captcha