صدور مجوز مؤسسات قرآنی از نیمه دوم فروردین ماه سال 95 آغاز می‎شود
کد خبر: 3482282
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۸
بعداز وقفه یک‎ساله؛

صدور مجوز مؤسسات قرآنی از نیمه دوم فروردین ماه سال 95 آغاز می‎شود

گروه فعالیت‎های قرآنی: مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی کشور با بیان اینکه براساس مصوبه شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور صدور مجوز برای مؤسسات قرآنی از حدود یک‎سال پیش متوقف شده بود، خبر داد: صدور مجوز برای این مؤسسات از نیمه دوم فروردین ماه سال 95 با آئین‎‏نامه جدید و به صورت دوامضائه ازسر گرفته می‎شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از آذربایجان شرقی، حجتالاسلام سیدحسین کوششی، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی کشور امروز، 19 اسفند در نخستین نشست مدیران منطقه 6 اتحادیه مؤسسات قرآنی کشور که به میزبانی اداره کل تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی در تبریز برگزار شد، اظهار کرد: فلسفه تشکیل این جلسات تلاش برای افزایش هم‌اندیشی، الگوگیری، طرح مشکلات و تدبیر برای یافتن راهکارهای مناسب حل مشکلات است.

وی با بیان اینکه در گذشته مشکل «شکاف و چالش بین دستگاه‏‎های متولی امور قرآنی» در تهران و به تبع آن در استان‎ها، معضلاتی را ایجاد می‎کرد، گفت: سازمان تبلغیات اسلامی که از ابتدا رسالتش پرداختن به امور قرآنی بوده و هست، اما اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در سال‎‏های اخیر بنا به رویکرد فرهنگی و قرآنی خود، به فعالیت‏‎های قرآنی وارد شد که در برخی مواقع ناهماهنگی بین این دو دستگاه موجب بروز برخی چالش‏‎ها بود.

کوششی در همین راستا افزود: با تشکیل شورای توسعه فرهنگ قرآنی در ذیل شورای فرهنگ قرآنی کشور و تعیین سیاست‎ها و رویکردهای اساسی در حوزه فعالیت‎های قرآنی، برنامه‏‌‎های مصوب قرآنی برای اجرا توسط سازمان‎ها به سوی متمرکز و هماهنگی ببشتر رفت که نتایج خوبی نیز به بار آورد.

وی همچنین خبر داد: براساس مصوبه شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور صدور مجوز برای مؤسسات قرآنی از حدود یکسال پیش هم برای سازمان تبلیغات اسلامی و هم اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در کل کشور متوقف شده بود؛ اما بعد از رایزنی‎هایی که انجام گرفت صدور مجوز برای این مؤسسات از نیمه دوم فروردین ماه سال 95 با آئین‏نامه جدید ازسر گرفته میشود.

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی کشور خاطرنشان کرد: از این تاریخ به بعد تمام مؤسسات قرآنی به صورت واحد یک مجوز دریافت می‎‏کنند و دیگر مجوز جداگانه از سوی این دو سازمان صادر نمی‎شود، بلکه یک مجوز توسط رؤسای این دو نهاد امضاء شده و به مؤسسات ایفاد می‎شود.

وی ادامه داد: آن مؤسسات قرآنی نیز که از قبل مجوز دریافته کرده بودند، موظفند برای تعویض و اصلاح مجوزهای خود به روش جدید اقدام لازم را به عمل آورند؛ از سویی به دلیل فراهم آوردن شرایطی جهت استفاده حقوقی و قانونی و همچنین قرار گرفتن تمامی مؤسسات در یک دایره یکسان و گسترده، اسم مؤسسات نیز به عنوان «مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت» تغییر یافت که مجوزهای جدید به این عنوان نامگذاری خواهد شد. تمام مؤسساتی نیز که از هر دو نهاد مجوز گرفته یا می‎گیرند، باید عضو اتحادیه شوند.

حجتالاسلام کوششی در بخش دیگر سخنان خود به منطقه‏‎ای شدن استان‎ها اشاره کرد و گفت: برای اعمال و اجرای صحیح سیاست‎ها و برنامه‎های اتحادیه، ضرورت داشت که ارتباط و تعامل تنگاتنگ‎تری بین استان‎ها و مرکز برقرار شود که درجهت نیل به این هدف 7 منطقه در کشور انتخاب شد تا این 7 نماینده هماهنگی تشکیل جلسات منطقه‎ای و انتقال مشکلات، پیشنهادات و نظرات استان‎‏های تابعه خود را برعهده داشته باشند.

به گزارش ایکنا، در این جلسه حجتالاسلام حمید عظیمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی، حجت‏‎الاسلام محمود هادی، مدیرعامل اتحادیه‌ مؤسسات قرآنی آذربایجان شرقی، محمد شکرنیا، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی آذربایجان غربی و نهضت حورزاده، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی اردبیل، حجت‌الاسلام حمید حسن‌جهان، رئیس دارالقرآن آذربایجان شرقی، مجید باوردی، عضو و رئیس هیأت مدیره اتحادیه‌ مؤسسات قرآنی آذربایجان شرقی و داوود محمودی و حسین قربانی اعضای اتحادیه‌ مؤسسات قرآنی آذربایجان شرقی حضور داشتند.

در این جلسه حاضران به ارائه گزارشی از فعالیت‌های قرآنی استان خود پرداخته و مشکلات و موانع هر استان در فعالیت‌های قرآنی بازگو شده، درخواست‌ها، طرح‌ها و پیشنهادات برای جلسات آینده اعلام شد. همچنین در این مراسم معصومه وجدانی به‌عنوان مشاور امور بانوان اتحادیه کشوری منصوب و حکم وی توسط حجت‎الاسلام کوششی اهدا شد.

این گزارش میافزاید: از دیگر برنامه‌های پیش‌بینی شده در این نشست یک روزه، بازدید از مؤسسه قرآنی نور عترت تبریز برای حاضران است که بعدازظهر امروز، 19 اسفند صورت خواهد گرفت.

captcha