ضرورت تدوین بسته آموزشی، پژوهشی و تبلیغی اقتصاد مقاومتی از سوی حوزه
کد خبر: 3485630
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۲
مشاور قرآنی مدیر حوزه‌های علمیه تاکید کرد:

ضرورت تدوین بسته آموزشی، پژوهشی و تبلیغی اقتصاد مقاومتی از سوی حوزه

گروه حوزه‌های علمیه: تدوین بسته آموزشی، پژوهشی و تبلیغی اقتصاد مقاومتی و جایگاه اقتصاد در دین نه تنها خوب، بلکه کاری ضروری و مورد نیاز امروز حوزه علمیه است.

حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی کلباسی، رئیس مراکز تخصصی حوزه و مشاور قرآنی حوزه علمیه در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) گفت: بدون شک حوزه رسالت‌های مختلفی در زمینه‌های گوناگون از جمله در شعار سال دارد که رهبر معظم انقلاب هر سال موضوعی را به این مسئله اختصاص داده و شعاری را می‌فرمایند تا به صورت جدی‌تر در کشور دنبال شود.
وی افزود: شعار سال با فرهنگ عمومی و جهت‌گیری‌های آن مرتبط است و تبیین صحیح آن می تواند مسئله را به خوبی در ذهن و فکر مردم نهادینه کند.
ضرورت نگاه جامع ملی
کلباسی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی در سال های اخیر همواره از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی مطرح بوده و هست و ایشان به عنوان یک سیاست راهبردی نظام آن را ابلاغ فرموده‌اند، گفت: بدون داشتن نگاه جامع ملی و به کارگیری استعدادها و افکار مختلف همچنین استفاده از ظرفیت رسانه‌ها و تبلیغات دینی این شعار به اهداف مورد نظر دست نخواهد یافت.
وی اظهار کرد: حوزه علمیه و سایر نهادهای آموزشی نیز به لحاظ قدرت آموزشی و پژوهشی و حوزه به خصوص از وجه تبلیغی، باید موضوعات شعار سال از جمله موضوع مهم امسال را ارزشگذاری و جایگاه و ارزش آن را تبیین کند.
رئیس مراکر تخصصی حوزه تصریح کرد: تبیین و تبلیغ موضوع شعار سال نقش بسیار مهمی دارد و قطعا رسالت این مسئله در درجه اول بر دوش حوزه علمیه است به خصوص در وجه تبلیغی آن، اما سوگمندانه باید گفت که غفلت از اقتصاد، آسیب‌های زیادی را متوجه جامعه کرده است.
تبیین شعارهای سال، مسئولیت حوزه است
مشاور قرآنی مدیر حوزه‌های علمیه ادامه داد: برخی عنوان می‌کنند که حوزه با اقتصاد و سیاست چه کاری دارد و می‌خواهند نقش حوزه را نادیده بگیرند، در صورتی که قرآن کریم، مسایل اقتصادی را مایه قوام جامعه معرفی کرده است.
2 عامل قوام جامعه اسلامی
وی عنوان کرد: قرآن کریم فرموده است «وَلاَ تُؤْتُواْ السُّفَهَاء أَمْوَالَكُمُ»(5 نساء) و در آیات دیگر دو چیز را مایه قوام و دوام جامعه می‌داند؛ یکی کعبه و دیگری مال را که کعبه نقش نرم‌افزاری و مال و اقتصاد نقش سخت‌افزاری دارد.
کلباسی بیان کرد: توجه دادن مردم به این امر مهم باید در برنامه‌ریزی درسی، آموزشی، پژوهشی و به خصوص تبلیغی حوزه جایگاه مهمتری پیدا کند.
وی افزود: مسئولان حوزه علمیه باید جایگاه اقتصاد در دین را در برنامه‌های آموزشی، پژوهشی و تبلیغی حوزه علمیه بگنجانند؛ البته در مسایل پژوهشی کارهایی صورت گرفته و می‌گیرد، اما باید نقش اقتصاد مقاومتی و ماهیت و مؤلفه‌های آن بیشتر از گذشته در جامعه منتظر و مهدوی و جامعه اسلامی تبیین و تبلیغ شود.
ضرورت تدوین بسته تبلیغی اقتصاد مقاومتی
وی تاکید کرد: تدوین بسته آموزشی، پژوهشی و تبلیغی اقتصاد مقاومتی و جایگاه اقتصاد در دین نه تنها خوب، بلکه کار ضروری و مورد نیاز امروز حوزه علمیه است؛ زیرا تبیین و طرح مسئله و تبلیغ نقش مهمی در نهادینه‌سازی یک فرهنگ دارد و اگرچه نهادینه شدن اقتصاد مقاومتی زمان‌بر است، اما با تلاش می‌توان آن را در زندگی و فرهنگ مردم نهادینه کرد.
captcha