اختصاص بودجه به حمایت از کتابخوانی؛ راه‌حل مشکل توزیع کتب قرآنی
کد خبر: 3499444
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۰
بررسی چالش‌های توزیع کتب قرآنی/1

اختصاص بودجه به حمایت از کتابخوانی؛ راه‌حل مشکل توزیع کتب قرآنی

گروه ادب: مدیر انتشارات دارالحدیث گفت: یکی از راهکارها برای رفع مشکل توزیع کتاب‌های دینی و قرآنی، اختصاص بودجه فرهنگی ادارات به خرید کتاب‌‌های پرمحتوا برای کارمندان است.

حجت‌الاسلام محمدتقی سبحانی‌نیا، مدیر انتشارات دارالحدیث در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) عنوان کرد: یکی از دلایل اصلی بروز مشکل در سامانه توزیع کتاب‌های دینی و قرآنی اقتصاد ضعیف خانواده‌هاست.

وی ادامه داد: همچنین متاسفانه ما نتوانسته‌ایم کتابخوانی را در کشور نهادینه کنیم و چون مردم ما کتاب نمی‌خوانند طبیعتاً حوزه نشر نیز با مشکلات زیادی مواجه است. اگر مردم کتاب‌های خوب را بیشتر بخوانند در نتیجه فعالیت ناشران فعال نیز تقویت می‌شود.

این ناشر گفت: از دیگر عوامل بروز آسیب در توزیع کتاب‌های دینی و قرآنی می‌توان به نبود بستر مناسب اطلاع‌رسانی اشاره کرد که ساماندهی آن برعهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

سبحانی‌نیا افزود: چند سالی است که خرید وزارت ارشاد از ناشران دینی و قرآنی برای تجهیز کتابخانه‌ها به حداقل رسیده و این امر آنان را با مشکل مخاطب‌یابی در شهرهای دیگر مواجه کرده است.

وی گفت: ناشران چند سالی است که برای مخاطب‌یابی بهتر به فروش مجازی دست زده‌اند که این امر نیز به دلیل بالا بودن هزینه پست، موفقیت‌آمیز نبوده است. به عنوان نمونه یک جوان شهرستانی برای خرید مجازی لازم است هزینه بالای پست را نیز علاوه بر قیمت پشت جلد کتاب متحمل شود.

این ناشر قرآنی تاکید کرد: کمبود کتابفروشی در شهرهای کوچک نیز از مشکلات اصلی سامانه توزیع است. شهرهای 150 هزار نفری را سراغ داریم که فقط دو کتابفروشی دارند که آنها نیز بیشتر فروشگاه لوازم‌التحریر هستند.

وی گفت: یکی از راهکارها برای رفع مشکلات توزیع می‌تواند اختصاص بودجه فرهنگی ادارات به امر خرید کتاب یا اعطای بن‌های خرید کتاب به کارمندان باشد.

captcha