شبکه‌های اجتماعی؛ چالشی به نام افسردگی و خلأ معنویت
کد خبر: 3501896
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۷

شبکه‌های اجتماعی؛ چالشی به نام افسردگی و خلأ معنویت

گروه فضای مجازی: شبکه‌های اجتماعی با وجود نقش مهمی که در تبادل سریع اطلاعات در عصر کنونی دارند، اما در صورت استفاده خارج از قاعده می‌توانند منشأ بیماری‌های روحی و روانی باشند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از کهگیلویه و بویراحمد، شاید روزی که مارک زاکر برگ فیس بوک را ابداع کرد، این تصور به ذهنش خطور نمی‌کرد که نوآوری‌اش این اندازه در زندگی روزمره مردم سراسر دنیا نقش بازی کند.
فیس بوک نماد شبکه‌های اجتماعی دنیا نام گرفت، شبکه‌هایی که بعد‌ها با ورود نرم‌افزا‌رهای تلفن همراه وارد مرحله نوینی از حیات خود شدند.
هم‌اکنون کارکردن با شبکه‌های اجتماعی به عادتی بی‌بدیل در زندگی روزانه مردم تبدیل شده، تا آنجا که نبود‌شان به هر دلیل، احساس خلاء‌ در آن‌ها به‌وجود می‌آورد.
گستره تاثیرگذاری این‌گونه شبکه‌ها به قدری زیاد شده که شرکت‌های تجاری، دانشگاه‌ها و مؤسسات معتبر آموزشی و حتی تلویزیون‌ها و سایت‌های خبری نیز صفحات اختصاصی خود را در این شبکه‌ها راه‌اندازی کرده‌اند.
روزانه میلیون‌ها پیام از طریق صفحات مجازی در شبکه‌های اجتماعی منتشر و حجم وسیعی از اطلاعات مفید و غیرمفید مخابره می‌شود.
اعتیاد به استفاده از شبکه‌های اجتماعی؛ مهمترین چالش فراروی کاربران
اما این حجم وسیع از فعالیت‌های مجازی تاثیرات منفی نیز بر روی استفاده کنندگانش بر جای خواهد گذاشت که اعتیاد به استفاده از شبکه‌های اجتماعی مهمترین چالش فراروی کاربران این گونه شبکه‌ها خواهد بود، چالشی که افسردگی را به عنوان یک بیماری برای این گونه کاربران به ارمغان می‌آورد.
کاربرانی که به استفاده طولانی مدت از شبکه‌های اجتماعی اعتیاد پیدا می‌کنند، منزوی می‌شوند و رغبتی به انجام فعالیت‌های اجتماعی در دنیای واقعی از خود نشان نمی‌دهند.
به مرور زمان گریزانی از جامعه به سبب عدم توانایی برای برقراری ارتباط در دنیای واقعی و درپی آن افسردگی، گریبان‌گیر کاربران نامتعارف شبکه‌های اجتماعی می‌شود.
و این چنین می‌شود که شبکه‌های اجتماعی با وجود تاثیرگذاری مثبت در روند تبادل سریع اطلاعات، اما در صورت استفاده نادرست در به‌وجود آمدن ناهنجاری‌های روحی و روانی نقش مهمی را بازی می‌کنند.
کمبود درونی با استفاده مداوم از شبکه‌های اجتماعی جبران می‌شود؟
اما این‌گونه کاربران قصد دارند کدامین کمبود درونی خود را با استفاده زیاد و مداوم از شبکه‌های اجتماعی جبران کنند و پوشش دهند؟
آنچه که جای خالی‌اش بیش از همه در زندگی این افراد احساس می‌شود، کمبودهای عاطفی است که تحت عنوان معنویات تعبیر می‌شود.
کمبودهای عاطفی و معنوی سبب تمایل و گرایش این‌گونه کاربران به سمت استفاده طولانی مدت از شبکه‌های اجتماعی شده و آن‌ها در پی آنند که این خلأ درونی را با این روش پر کنند.
جوانان و نوجوانان؛ در معرض بیشترین آسیب
بدیهی ‌است که جوانان و نوجوانان به سبب استفاده نزدیک‌تر از این‌گونه شبکه‌ها در معرض بیشترین آسیب  قرار دارند. دو قشری که به واسطه ویژگی‌های سنی‌شان پتانسیل پذیرش این بحران‌ها را نیز دارند.
ضرورت فرهنگ‌سازی از سوی متولیان ذی‌ربط
در پایان باید گفت که لزوم فرهنگ‌سازی از سوی متولیان ذی‌ربط و نقش اساسی رسانه‌های شنیداری و دیداری در آموزش استفاده درست از شبکه‌های اجتماعی که دیگر به جزء جدانشدنی زندگی مردم تبدیل شده‌اند، باید مورد تأکید قرار گیرد.

صادق دوپیکر
captcha