تأویل و تفسیر اشعار امام(ره) مغفول مانده است
کد خبر: 3503125
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۱
پدر شعر آیینی درگفت‌وگو با ایکنا:

تأویل و تفسیر اشعار امام(ره) مغفول مانده است

گروه ادب: پدر شعر آیینی معاصر کشورمان معتقد است که باید درحوزه و دانشگاه هرچه بیشتر به ابعاد فلسفی و عرفانی اشعار امام(ره) پرداخته شود و جای تأسف است که تاکنون تأویل و تفسیر اشعار ایشان مغفول مانده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، یکی از ابعاد مهم شخصیتی امام راحل(ره) بعد عرفانی و شعر ایشان است که گاه در میان ابعاد سیاسی شخصیت این بزرگوار پنهان می‌ماند. ایام سوگواری ارتحال امام خمینی(ره) بهانه‌ای شد تا درگفت‌وگو با محمدعلی مجاهدی (پروانه) به بررسی اشعار امام و نظریاتشان درباره ادبیات بپردازیم.

- آیا شاعر بودن امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب در حمایت از ادبیات و شعر معاصر تاثیرگذار بوده است؟

مسلما این‌گونه است. وقتی امام خمینی(ره) که معمار کبیر انقلاب و در راس هرم نظام جمهوری اسلامی قرار داشته‌اند، صاحب دیوان شعر بوده‌اند این امر بشارت‌دهنده اهمیت قائل شدن نظام اسلامی برای شعر متعهد به عنوان عاملی موثر در رهایی، بیداری و پایداری جمهوری اسلامی است.

رهبر معظم انقلاب نیز از دوران نوجوانی با ادبیات مأنوس بوده‌اند و بنده در سال‌های 39 و 40 یعنی حدود 17 یا 18 سال قبل از پیروزی انقلاب اسلامی هر پنجشنبه شب‌ها افتخار هم‌صحبتی ایشان را در انجمن ادبی قم داشته‌ام.

- اشعار امام خمینی(ره) بیشتر درچه سبک و موضوعی بوده است؟

امام خمینی(ره) از سبک عراقی در اشعارشان استفاده می‌کردند و از میان سخنوران و شاعران متمایل به سعدی بوده‌اند. مضمون اغلب اشعارشان در دیوان، مقوله‌های توحیدی، عرفانی، اخلاقی و معرفتی است.

رهبر معظم انقلاب نیز اشعاری دارند که تاکنون چاپ شده و در دسترس قرار گرفته است. ایشان بیشتر متمایل به سبک هندی و به دنبال شکار مضامین ناب و تاثیرگذار هستند. در غزلیاتشان نیز سبکی آمیخته از عراقی و هندی دارند و اشعارشان مانند غزلیات امام(ره) از لحاظ ساختاری، محتوایی و غنای معنوی مورد پسند اهالی ادب است.

- امام خمینی(ره) تا چه اندازه دغدغه شاعری داشته‌اند؟

ایشان در سنین پایانی عمر از کوچک‌ترین فرصت‌ها برای سرودن شعر استفاده می‌کردند و حتی اشعار فی‌البداهه خود را در کناره روزنامه می‌نوشتند و شعر برای ایشان ابزار هنری و ذوقی برای پرکردن اوقات فراغت بوده است.

- آیا بعد عرفانی شخصیت امام خمینی(ره) بر اشعارشان تأثیر داشته است؟

اشعار ناب امام (ره) از لحاظ عرفانی، معرفتی و فلسفی قابل بررسی است که باید حوزویان و دانشگاهیان در این زمینه کار اساسی انجام دهند و به تأویل و تفسیر اشعار ناب ایشان بپردازند. این کار در درجه اول باید دغدغه شورای عالی انقلاب فرهنگی شود.

- ترجمه اشعار امام(ره) به تمام زبان‌های زنده دنیا تا چه اندازه ضروری به نظر می‌رسد؟

یکی از راه‌های صدور انقلاب این است که اشعار امام(ره) که دارای ابعاد روحانی فراوانی است و اندیشه‌های ایشان را به تصویر می‌کشد به طور تخصصی به تمام زبان‌های زنده دنیا ترجمه و منتشر شود. ترجمه نیز باید به افرادی سپرده شود که هم زباندان و هم اهل ادبیات و شاعری باشند.

captcha