شاعران جوان را با قرآن آشتی دهیم
کد خبر: 3514563
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۱
پدر شعر آئینی:

شاعران جوان را با قرآن آشتی دهیم

گروه ادب: پدر شعر آئینی کشورمان گفت: شاعران و نویسندگان جوان کشورمان باید برای خلق آثار پرمحتوا و فاخر به مطالعه و بهره‌مندی از آیات قرآن کریم و احادیث بپردازند و در این راستا باید تلاش کرد تا آنان را با این کتاب آسمانی آشتی داد.

محمدعلی مجاهدی(پروانه)، پدر شعر آئینی کشورمان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با بیان اینکه جوانان شاعر و نویسنده کشورمان برای خلق آثار پرمحتوا و فاخر باید به مطالعه و بهره‌مندی از آیات قرآن کریم و احادیث بپردازند، عنوان کرد: با بررسی متون کهن منثور و منظوم که سخنوران و نویسندگان بزرگ ما از خود به جای گذاشته‌اند درمی‌یابیم که این آثار سرشار از مفاهیم بلند حکمی، عرفانی، فلسفی و اجتماعی هستند و در اینکه بزرگان ادب فارسی چون فردوسی، سنایی، عطار نیشابوری و جلال‌الدین مولوی تاثیرپذیری زیادی از قرآن و احادیث داشته‌اند تردیدی نیست و می‌توان در جای جای آثارشان ردپای مفاهیم وحیانی را مشاهده کرد. به عنوان نمونه حافظ شیرازی از اینکه لطایف قرآنی را در کلام خود به کار می‌برده است به خود می‌بالد.

وی گفت: متاسفانه از دوران قاجار تا زمان پیروزی انقلاب اسلامی فعل و انفعالات اجتماعی باعث شد که ارتباط سخنوران با متون مقدس خصوصاً قرآن کریم رنگ ببازد. پس از انقلاب نیز در برهه زمانی که زیاد ادامه نداشت شاهد رویکرد مجدد شاعران به مفاهیم قرآنی و آموزه‌های اسلامی شدیم که البته چندان نیز چشمگیر نبود. امروز نیز متاسفانه شاعران جوان ما دارای آثار پسندیده‌ای در حوزه‌های آئینی، دفاع مقدس و انقلاب اسلامی هستند، ولی احساس می‌شود بین آنها و قرآن و احادیث فاصله افتاده است.

پدر شعر آئینی کشورمان افزود: شعرای جوان ما به دلیل جبر زمان که فرصت‌ها را از آنها سلب کرده، مجال مطالعه متون قرآنی و احادیث را ندارند و ارتباطی گسیخته‌ شده‌ بین آنها و متون وحیانی و قدسی دیده می‌شود؛ در حالی که مقام معظم رهبری در رهنمودهای خود تاکید دارند که باید شاهکارهای کلیدی ادبیات فارسی را که متصل به وحی هستند مرور کرده و با این اقدام بر وسعت واژگان و تجربه‌های ادبی افزود و آثار گرانسنگی را خلق کرد.

وی گفت: از میان شاعران جوان ما افرادی از محبوبیت بیشتری برخوردار هستند که مطالعه قرآنی بیشتری دارند و بیشتر به این کتاب آسمانی مراجعه می‌کنند. اگر شاعران جوان ما به قرآن کریم مراجعه نکنند و مطالعه قرآنی نداشته باشند، این امکان وجود دارد که شعرشان از لحاظ ساختار بیرونی دلربا و زیبا باشد، ولی محتوای آن تهی بوده و مانایی نداشته باشد.

وی گفت: متولیان امور فرهنگی و اهالی حوزه و دانشگاه باید جوانان اهل فرهنگ را با قرآن و احادیث آشتی دهند تا شاهد خلق آثار فاخر و دلنشین ادبی با رویکرد قرآنی باشیم.

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۴/۲۶ - ۰۸:۵۹
0
0
بهره گیری از آموزه‌های قرآن جنبه‌های مفیدی و موثری خواهد داشت
captcha