حرام‌خوری دلیل نشنیدن پیام سیدالشهدا(ع) در کربلا بود
کد خبر: 3537761
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۵
دیرباز:

حرام‌خوری دلیل نشنیدن پیام سیدالشهدا(ع) در کربلا بود

گروه اندیشه: خطیب حسینیه اعظم زنجان با تأکید بر قطعی بودن عقوبت دنیوی و اخروی حادثه‌آفرینان کربلا گفت: حرام‌خوری از دلایل عدم شنیده شدن پیام سیدالشهدا(ع) در کربلا بود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از زنجان، حجت‌الاسلام حسن دیرباز، خطیب حسینیه اعظم زنجان، شامگاه دیروز جمعه، 23 مهرماه مصادف با 12 محرم، در جمع عزاداران حسینیه اعظم زنجان با بیان اینکه اسارت در درون اسلام وجود ندارد، به این معنی که می‌توان اسیر گرفت ولی باید مبادله شود، اظهار کرد: در بین مسلمانان جز در زمان امام علی(ع) جنگی روی نداد، و پس از آن بود که جنگجویان با مراجعه به حضرت علی(ع) اسیر برای غلامی و کنیزی می‌خواستند که حضرت علی(ع) با راه‌کاری آن‌ها را منصرف کرد که البته این مسئله باز می‌گردد به رویه مزدوری مردم کوفه در آن زمان که با گرفتن پول می‌جنگیدند.

وی با تاکید بر اینکه اسلام بردگی را قبول ندارد، تاکید کرد: در دین اسلام اگر با کفار جنگیدی و اسیر گرفتید، برده می‌شوند اما به بهانه‌های مختلف آزاد می‌شوند که نمونه آن کفاره روزه‌‌خواری آزاد کردن کردن یک برده است.

خطیب حسینیه اعظم زنجان با بیان اینکه عملی کردن احکام دین اسلام نیاز به زمان داشت، تصریح کرد: اجرای احکام دین اسلام در صدر اسلام هم به تدریج در جامعه رواج پیدا کرد.

حجت‌الاسلام دیرباز با تاکید بر اینکه بنی‌امیه به دلیل عدم توانایی برای مقابله با پیامبر و یارانش اسلام آورده و سپس دین خدا را به اسیری بردند، ادامه داد: امروز هم داعش و آل سعود دین را به اسارت گرفته به طوری که بردگی قرون وسطی از بین رفته ولی بردگی نوین رواج یافته است.

وی به شکل‌گیری اسارت در کربلا اشاره کرد و افزود: این اقدام در ماه حرام روی داده است.

خطیب حسینیه اعظم زنجان با اشاره به فجایع روی داده در حق خاندان بنی‌هاشم در کربلا و بعد از آن تاکید کرد: اهل بیت سیدالشهدا در کوچه‌های کوفه چرخانده شده و خارجی خطاب می‌شدند.

حجت‌الاسلام دیرباز مال حرام را از دلایل شقاوت اعلام کرد و گفت: پیامبر اکرم (ص) همواره مراقبت از لقمه‌ای که به وی تعارف هم می‌شد انجام می‌داد و سیره نبی مکرم اسلام باید سیره ما بوده و همواره باید مراقب خوردنی‌های خود باشیم.

وی با تاکید بر عقوبت اخروی حادثه آفرینان کربلا ابراز کرد: همه افرادی که به وقوع این واقعه کمک کردند در این دنیا هم عقوبت شدند این در حالی است که عزاداران حسینی ارج و قرب بسیار در دنیا و آخرت دارند.

captcha