جهل و ناآگاهی باعث سرودن اشعار ذلت‌بار برای ائمه(ع) شده است
کد خبر: 3543993
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۵
پدر شعر آئینی:

جهل و ناآگاهی باعث سرودن اشعار ذلت‌بار برای ائمه(ع) شده است

گروه فرهنگی: پدر شعر آئینی کشور بر لزوم اهتمام شاعران نسبت به فراگیری علوم حدیثی، روایی و قرآنی به‌منظور جلوگیری از رسوخ افکار جاهلانه در اشعار تأکید کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‎المللی قرآن(ایکنا) از قم، محمدعلی مجاهدی، پدر شعر آئینی کشور شب گذشته 16 آبان در همایش سوگواره شعر امام حسن مجتبی(ع) در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با اشاره به اقسام مختلف شعر آئینی گفت: در شعر آئینی زمینه‎های توحیدی وجود دارد که هر کدام به بخش‎های مختلف تقسیم می‎شوند.
وی افزود: ظلم ستیزی و مبارزه با طاغوت از لوازم تفکر اسلامی است که در شعرهای رهای بخشی و حریتی در دامنه شعر آئنی به منصه ظهور رسیده است؛ نکته دیگر شعر بیداری است که در همین زمینه می‎توان اشعار بسیاری را برشمرد که با همین رویکرد بیان شده است.
وی گفت: رویش‎های بسیاری پس از انقلاب اسلامی در عرصه شعر آئینی ایجاد شده است که دامنه شعر نبوی و علوی و فاطمی و... را به عالی‏ترین سطح رساند که با این اشعار، دامنه شعر ولایی گسترش عجیبی در دامنه تاریخی خود پیدا کرد.
مجاهدی بیان کرد:البته نباید از ریزش‎هایی که در این حوزه ایجاد شده است نیز به راحتی گذشت که این ریزش‎ها به سبب ناآگاهی و جهلی است که نسبت به مبانی و مفاهیم عالی دینی و مذهبی وجود داشته است؛ همین مسئله باعث شده است که برخی شاعران از واژه‎های ذلت بار برای معرفی برخی حضرات معصومین(ع) استفاده کنند.
وی گفت: الوهیت خداوند و توحید خط قرمز شعر ولایی است و به همین دلیل کسانی که امام معصوم(ع) که در درجه اول بندگی خداست، همانند خدا معرفی می‎کند از این خط قرمز عبور کرده وارد وادی نادانی شده‎ و باعث سواستفاده دشمنان اسلام به خصوص وهابیت می‎شوند.
پدر شعرآیینی کشور اظهار کرد: در همین راستا شاعران و مداحان حتما باید با مراجعه به متون دست اول شیعه و اسلام این معارف را فرابگیرند تا اجازه ندهند تفکرات جاهلانه در افکار و شعرهای آنها رسوخ کند.
مجاهدی بیان کرد: خاستگاه دین از حوزه‎های علمیه است و این مبانی باید از سوی حوزویان به شاعران و مردم منتقل شود و شاعران نیز نباید خود را از التزام به فراگیری این علوم محروم کنند.
captcha