توسعه مشاوره دینی در آموزش و پرورش/ نظر اسلام درباره مشاوره
کد خبر: 3550484
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۰
آیت‌الله مقتدایی تاکید کرد:

توسعه مشاوره دینی در آموزش و پرورش/ نظر اسلام درباره مشاوره

گروه حوزه‌های علمیه: عضو شورای عالی حوزه‎های علمیه تاکید کرد: اگر مشاوران آموزش و پرورش آموزه‎های دینی را فرابگیرند می‎توانند راه تعلم دین و تعهد و تقوا وانس با خدا را به دانش آموزان آموزش دهند.

به گزارش خبرگزاری بین‎المللی قرآن(ایکنا) آیت‎الله مرتضی مقتدایی امروز 13 آذر در نشست مشترک جامعه‎الزهرا(س) و وزارت آموزش و پرورش با عنوان مشاوره روان‎شناسی از دیدگاه آموزه‎های دینی در جامعه‎الزهرا(س) گفت: جامعه‎الزهرا(س) به تدبیر امام راحل در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی تاسیس شد.
وی افزود: در رژیم سابق تحصیلات طلاب خواهر به شکل رسمی انجام نمی‏‌شد و آموزش‌ها در سطح شخصی انجام می‎شد ولی پس از انقلاب با حضور بزرگان حوزه جامعه‏ الزهرا(س) آغاز به کار کرد و شورای عالی حوزه در همین راستا حوزه‎های علمیه خواهران سراسر کشور را ایجاد کردند.
عضو شورای عالی حوزه‎های علمیه بیان کرد: در این سال ها، طلاب بسیاری از کشورهای مختلف دنیا به قم امده و در این مرکز تحصیل کرده‎اند که از جمله تاثیرگذارترین طلابی بودند که در ایران تحصیل کرده‎ و تاثیرات آنها در سراسر جهان کاملا مشهود است.
رئیس شورای سیاست‎گذاری حوزه علمیه خواهران اظهارکرد: در جمع طلاب خواهری که از کشورهای مختلف در جامعه‎الزهرا(س) تحصیل کرده‎اند افرادی هستند که تاثیرات آنها در میان مردم استثنایی بوده است.
مقتدایی گفت: اقدام اخیر همکاری حوزه علمیه و آموزش و پرورش در زمینه مشاوره، امر بسیار مهم و مفیدی است؛ زیرا ماحصل این همکاری نتایج بسیار خوبی برای بانوان این عصر و دوران‎های آینده خواهد داشت؛ از دیگر سوی از این جهت مفید است که افرادی که تحت تعلیم مشاوره قرار می‎گیرند، هدایت و راهنمایی می‎شوند.
وی عنوان کرد: شبکه مفید آموزش و پرورش در سراسر کشور توسعه یافته است و به همین دلیل باید از ظرفیت‎های حوزه در پرورش کودکان و نوجوانان استفاده کرد؛ تاکید مقام معظم رهبری روی این مسئله باعث توسعه حضور روحانیون در این عرصه شده است.
وی افزود: در همین زمینه پایه‌ریزی یک حرکت عظیم مشترک و تفاهم نامه‎ای با حضور مدیر حوزه و رئیس آموزش و پرورش انجام شد و امروز نیز برکات فراوانی در کل کشور به بار آورد.
عضو شورای عالی حوزه‎های علمیه بیان کرد: ایجاد مدارس امین از جمله ثمرات مبارکی بود که در اثر این همکاری ایجاد شد که در این زمینه می‏‎توان این گونه ظرفیت‎ها را توسعه داد.
رئیس شورای سیاست‎گذاری حوزه علمیه خواهران اظهارکرد: فراگرفتن فن مشاوره با رویکرد دینی از نکات بسیار مهمی است که می‏‎تواند نقش مهمی در پرورش نسل آینده داشته باشد؛ اگر مشاوران آموزش و پرورش آموزه‎های دینی را فرابگیرند می‎توانند راه تعلم دین و تعهد و تقوا وانس با خدا را به دانش آموزان آموزش دهند.
مقتدایی گفت: اسلام تاکید فراوانی روی مشاوره دارد و شرایطی نیز برای این امر در نظر گرفته شده است؛ در این زمینه کسانی که مشاوره می‎دهند از نظر اسلام وظیفه سنگینی به عهده گرفته‎اند و باید مبانی دینی را به خوبی به افراد ارایه دهند ولی اگر کسی روی غرض شخصی خلاف مشورت صحیح را ارایه دهد، خیانتی عظیم مرتکب شده و قطعا اهل آتش است.
وی عنوان کرد: در اسلام بیان شده است که حتی اگر یک کافر یا یهودی نیز به یک مسلمان برای مشاوره رجوع کرد باید به خوبی او را هدایت و راهنمایی کند.
وی افزود: امام سجاد(ع) در رساله حقوق خود حق مشاوره را نیز مورد عنایت قراردادند؛ وظیفه مشاور از منظر حضرت آن است که اگر مشاور مسئله‎ای به نظرش رسید به او بگوید ولی اگر در آن زمینه علمی نداشت باید او را به یک عالم ارجاع دهد.
عضو شورای عالی حوزه‎های علمیه بیان کرد: امام، در زمینه حق مشاور نیز بیان می‎کند که اگر مشاور، نظری ارایه کرد آن را قبول کنید نه اینکه او را متهم کنید.
رئیس شورای سیاست‎گذاری حوزه علمیه خواهران اظهارکرد: حوزه‎های علمیه متعلق به امام زمان(عج) است و عنایات ایشان متوجه همه طلاب است و طلاب نیز باید این عنایت را شکرگزار باشند.
captcha