خلق اثر سوره «توحید» با 2017 شاخه تذهیب/ اختصاص درآمد حاصل از فروش به خیریه
کد خبر: 3606980
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۶:۲۸

خلق اثر سوره «توحید» با 2017 شاخه تذهیب/ اختصاص درآمد حاصل از فروش به خیریه

گروه فرهنگی: هنرمند برجسته خوشنویس در خصوص اثر جدید خود که در دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت مشهد رونمایی شد، اظهار کرد: در این اثر با نام «توحید» که الهام گرفته از آثار استاد فرشچیان است، به نیت مشهد ۲۰۱۷، آیه ۷ سوره آل عمران با ۲۰۱۷ شاخه تذهیب تزئین شده است.

هاشم طلائیان بجستانی، هنرمند برجسته خوشنویس، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، با اشاره به اثر جدید خوشنویسی خود که در دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت مشهد رونمایی شد، اظهار کرد: این اثر با نام «توحید» که الهام گرفته از آثار استاد فرشچیان است، در اندازه ۱۰۰ در ۷۰ تهیه شده است.
وی با اشاره به اینکه در این اثر، به نیت مشهد ۲۰۱۷، آیه ۷ سوره آل عمران با ۲۰۱۷ شاخه تذهیب تزئین شده است، بیان کرد: مطالعات زیادی در خصوص تطابق آثارم با استاد فرشچیان دارم و به دلیل شاگردی کردن پیش ایشان، تلاش کردم اثری ارائه دهم که تلفیقی از آثار ایشان با نگاه جدید باشد.
طلائیان بجستانی در ادامه گفته‌های خود، عنوان کرد: در آیه هفت سوره آل عمران خداوند می‌فرمایند:؛ «هُوَ الَّذِي أَنْزَلَ عَلَيْكَ الْكِتَابَ مِنْهُ آيَاتٌ مُحْكَمَاتٌ هُنَّ أُمُّ الْكِتَابِ وَأُخَرُ مُتَشَابِهَاتٌ فَأَمَّا الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ زَيْغٌ فَيَتَّبِعُونَ مَا تَشَابَهَ مِنْهُ ابْتِغَاءَ الْفِتْنَةِ وَابْتِغَاءَ تَأْوِيلِهِ وَمَا يَعْلَمُ تَأْوِيلَهُ إِلَّا اللَّهُ وَالرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ يَقُولُونَ آمَنَّا بِهِ كُلٌّ مِنْ عِنْدِ رَبِّنَا وَمَا يَذَّكَّرُ إِلَّا أُولُو الْأَلْبَابِ؛ اوست كسى كه اين كتاب را بر تو فرو فرستاد پاره‌‏اى از آن آيات محكم است آن‌ها اساس كتابند و ديگر متشابهاتند اما كسانى كه در دل‌هايشان انحراف است براى فتنه‏‌جويى و طلب تأويل آن از متشابه آن پيروى می‌كنند با آنكه تأويلش را جز خدا و ريشه‏‌داران در دانش كسى نمى‌‏داند مى‏‌گويند ما بدان ايمان آورديم همه از جانب پروردگار ماست و جز خردمندان كسى متذكر نمی‌شود»؛ در این اثر حرف‌هایی نهفته است که آن را با شکلی جدید همراه با خوشنویسی مطرح کردم تا برای مردم بیشتر نمایان شود.
وی با اشاره به اینکه خلق این اثر شش ماه به طول انجامید، اظهار کرد: در یکی از آثار استاد فرشچیان می‌بینید که یک فرشته از یک گل بیرون می‌آید که نمادی از سرشت پاک انسان است و تولد روحی که خداوند در انسان دمیده را نشان می‌دهد.
این خوشنویس با بیان اینکه با نگاهی جدید که برگرفته از کلام قرآن است، سعی کردم زیبایی‌ها را در کنار هم قرار دهم، تصریح کرد: تلاش کردم هنر ایرانی را در کالبدی برگرفته از آیات قرآن نشان داده و با این نگاه جدید، از هنر خوشنویسی و تذهیب و آنچه که از استاد فرشچیان آموختم، در اثرم استفاده کردم.
وی با اشاره به اینکه قرار بود استاد فرشچیان در مراسم رونمایی از اثر آیه 7 سوره آل عمران، پیامی بدهند، بیان کرد: به دلیل آنکه ایشان در آمریکا به سر می‌برند، تماس تلفنی میسر نشد.
مزایده اثر «توحید» و ارائه هزینه آن به خیریه
طلائیان بجستانی در ادامه گفته‌های خود از مزایده آثار خود خبر داد و عنوان کرد: ناگفته نماند آثار را به مزایده گذاشتیم، همانند استاد فرشچیان که آثاری از خود را به مزایده گذاشتند، ما نیز هزینه حاصل از فروش را صرف امور خیریه و سرطانی‌ها کردیم. 
خوشنویس برجسته کشور ادامه داد: همانطور که استاد فرشچیان در آمریکا بنیاد خیریه‌ای تأسیس کردند که درآمد حاصل از فروش آثارشان به آنجا اهدا می‌شود، در ایران نیز این بنیاد را چند ماه است که افتتاح کردیم که زیر نظر مؤسسه خانه فرشتگان است.
وی عنوان کرد: این مؤسسه محل نگهداری ایتام و بی‌سرپرستان است که وقتی آثار به فروش رسید، هزینه آ‌ن‌ها به این خیریه داده می‌شود. 
رونمایی از اثر «شام عاشورا» در برنامه زنده تلویزیون
این خوشنویس از آماده شدن اثر دیگر خود تحت عنوان «شام عاشورا» خبر داد و افزود: گوشه‌گوشه این اثر برگرفته از روایت‌هایی است که در شام روز عاشورا اتفاق افتاده و قرار است در برنامه زنده تلویزیونی توسط استاندار خراسان رضوی رونمایی شود. 
وی در خصوص تأخیر مراسم رونمایی اثر «شام عاشورا» که قرار بود سال گذشته انجام شود، عنوان کرد: آن زمان استاندار پیشنهاد کردند که خوب است رونمایی از این اثر در سال 2017 انجام گیرد تا از ارزش آن کاسته نشود.
تطابق سوره توحید با عصر امروز
طلائیان بجستانی دلیل انتخاب سوره توحید در اثر جدید خود را تطابق این آیه با عصر امروز دانست و ادامه داد: جامعه امروز به یک وحدت و همدلی نیاز دارد و این سوره، وحدت، همدلی و یکتاپرستی و یگانگی خداوند را نشان می‌دهد.
این خوشنویس با اشاره به اینکه قبل از خلق اثر جدید چندین ماه به تحقق و تفحص می‌پردازیم، اظهار کرد: بدون مطالعه نمی‌توان اثری زیبا خلق کرد؛ نحوه انتخاب آیه و چینش هر یک از موضوعات نیاز به تفحص جدی دارد.
خلق اثر «قتلگاه امام حسین(ع)» توسط محمود فرشچیان
وی در ادامه با اشاره به خلق اثر «قتل‌گاه امام حسین(ع)» توسط محمود فرشچیان، تصریح کرد: ایشان دو سال است که بر روی منابع تحقیقاتی برای خلق این اثر کار می‌کنند که هنوز هم ادامه دارد.
این هنرمند برجسته وضعیت دوازدهمین نمایشگاه قرآن و عترت مشهد را شاد، گرم و آرامش‌بخش دانست و بیان کرد: امسال نمایشگاه نظم و چینش بسیاری پیدا کرده است و از همه دست‌اندرکاران آن کمال تشکر را دارم.

captcha