بنگاه‌های اقتصادی و مالی می‌توانند به رشد اقتصاد هنر کمک کنند
کد خبر: 3608651
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۶:۵۹

بنگاه‌های اقتصادی و مالی می‌توانند به رشد اقتصاد هنر کمک کنند

گروه فرهنگی: مربی هنرهای قرآنی آموزشگاه هنر قرآنی «شمس» در خصوص اقتصاد هنر افزود: بنگاه‌های اقتصادی و مالی را که به‌دنبال سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف هستند، باید ترغیب کنیم که با خرید آثار هنری هم سرمایه‌گذاری سودمند انجام دهند و هم به رشد اقتصاد هنر کمک کنند.

فرهاد شیرخانی، مربی هنرهای قرآنی آموزشگاه هنر قرآنی «شمس» در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، با اشاره به اینکه در رشته‌های نسخ و ثلث مهارت دارد، درباره ویژگی خاص خط ثلث و نسخ، بیان کرد: خط نسخ با توجه به نوع نگارشی که دارد برای متن قرآن مناسب‌تر است چراکه قرائت را آسان می‌کند اما خط ثلث همانند یک سپاه که پرچم‌‌هایش برافراشته است و اجزای آن پشت سرهم، پیوسته و به ترتیب قرار دارند، بیشتر در بناهای اسلامی به کار می‌رود.
مرکز خط نسخ و ثلث در تهران، مشهد و قم
وی همچنین اضافه کرد: خط نسخ و ثلث از استانبول در عثمانی و ترکیه امروز رایج شد و این به خاطر تمایل و توجه حکام آن منطقه به خط بوده است. در ایران نیز شهرهای تهران، مشهد و قم از مراکز این خط به شمار می‌روند.
این استاد خوشنویس درباره دوره‌های آموزشگاه هنر قرآنی «شمس»، اعلام کرد: دوره‌های عادی این آموزشگاه حدود سه سال تا رسیدن به درجه مورد قبول وقت می‌برد و دوره‌های استادی نیز با توجه به علاقه هنرپژوهان بیشتر از سه سال به طول می‌انجامد.
وی در پایان سخنانش بر لزوم توجه بیشتر دولت به اقتصاد هنر تاکید کرد و ادامه داد: اقتصاد هنر بخشی مهمی از اقتصاد دنیا است و اگر رسانه ها و مدیران فرهنگی بتوانند این موضوع را تبیین کنند که یک اثر هنری، ارزش اقتصادی دارد و آن اثر می‌تواند به شکل کتاب، کاتالوگ و کارت پستال ارائه شوند، ارزش اقتصادی و مالی به ارمغان می‌آورد و جامعه را از نظر فرهنگی ارزشمند می‌کند.
بنگاه‌های اقتصادی و مالی می‌توانند به رشد اقتصاد هنر کمک کنند
شیرخانی افزود: بنگاه‌های اقتصادی و مالی را که بدنبال سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف هستند، باید ترغیب کنیم که با خرید آثار هنری هم سرمایه‌گذاری سودمند انجام دهند و هم به رشد اقتصاد هنر کمک کنند. 
این هنرمند قرآنی عنوان کرد: تا کنون رویکرد بخش خصوصی، بانک‌ها و بنگاه‌ها به حوزه هنرهای تجسمی برخورد درستی بوده، با راه‌اندازی موزه و خرید آثار، بخش اقتصاد هنر را تأمین کرد که به سود هنرمند است و ارزش‌های مادی و معنوی آثار هنر را افزون کرده است. 
captcha