حساسیت بر آموزش ترکیبات لحنی در جلسه هفتگی بیت‌القرآن + صوت و عکس
کد خبر: 3631919
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۱

حساسیت بر آموزش ترکیبات لحنی در جلسه هفتگی بیت‌القرآن + صوت و عکس

گروه جلسات و محافل: جلسه قرآن مصطفی یادگاری، قاری و مدرس قرآن با حضور قرآن‌آموزان از سنین مختلف و قاریان ممتاز، احمد اشتری و سیدعباس حسینی در بیت‌القرآن خیابان کرمان جنوبی، برگزار شد.

حساسیت بر آموزش ترکیبات لحنی در جلسه هفتگی بیت‌القرآن
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، جلسه قرآن هفتگی مصطفی یادگاری، قاری و مدرس قرآن کریم کشورمان، پنجشنبه، 26 مردادماه با حضور قرآن‌آموزان از سنین مختلف و قاریان ممتاز، احمد اشتری و سیدعباس حسینی پس از نماز مغرب و عشا در بیت‌القرآن واقع در محله کرمان جنوبی، خیابان کرمان جنوبی، کوچه شهید ابراهیم‌نژاد برگزار شد.
در این جلسه، اعضا به تلاوت آیاتی از ادامه درس جلسه پرداختند و مصطفی یادگاری، نکات تجویدی و صوتی و لحنی آنان را متذکر شد. یادگاری سپس در ادامه نکات تفسیری خود که هر هفته به آن می‌پردازد، با مقدمه‌ای طولانی به تبیین جایگاه «انفاق» در قرآن کریم پرداخت و به اولویت در انفاق به گونه‌ای که پدر و مادر، بستگان، ایتام، مساکین، همسایگان و در راه ماندگان، نخستین افرادی باشند که نسبت به آن‌ها انفاق می‌کنیم، تاکید کرد.
وی با ذکر خاطره‌ای از مرحوم آیت‌الله موسوی اردبیلی بیان کرد: ایشان پس از سکته‌ای که برایشان بوجود آمد و سکره‌ای از سکرات موت بر ایشان حادث شد، خود را در حالتی یافت که هیچ عملی جز انفاق و دستگیری از یک مسکین، برایش باقی نمانده است و هنگامی که ایشان بار دیگر به زندگی بازگشت، از تمامی مناصب و مسایل دنیوی کناره گرفت و به گفته خود ایشان، انقلابی درونش بوجود آمد.
در ادامه قاری ممتاز کشورمان، احمد اشتری به تلاوت آیاتی از سوره نمل پرداخت که تحسین و تشویق حضار را برانگیخت. یادگاری در حین تلاوت شاگرد به طرح بحثی آموزشی و فنی درباره ترکیبات لحنی پرداخت.
وی با بیان اینکه انتقال‌های فنی در مقامات و استفاده از ترکیب‌خوانی در لحن، عیار تلاوت قاریان ما را افزاش می‌دهد، افزود: بخشی مهمی از موفقیت در مسابقات قرائت، معطوف به استفاده هنرمندانه از ترکیبات لحنی و انتقال‌های صحیح است.
قاری و مدرس ممتاز کشورمان که خود سابقه تجربه شرکت در مسابقات متعدد داخلی و خارجی را در کارنامه دارد، با ذکر این نکته که ترکیب‌خوانی باید از کلیشه‌های موجود و کارهای تکراری فاصله بگیرد، بیان کرد: برای به دست آوردن موفقیت در مسابقات مختلف قرآنی لازم است از انتقال‌های صحیح و ترکیبات بدیع استفاده کنیم.
وی سپس با ذکر یک مثال فنی اظهار کرد: می‌توان در یک فراز، ابتدا مقام حجاز سپس مقام رست و جواب‌الجواب آن و سپس جواب‌الجواب حجاز و بعد دوباره قرار حجاز را پیاده کرد. اشتری در این تلاوت طولانی که یک ساعت به طول کشید، نفس به نفس انتظارات استاد را اجرا و قطعاتی تحسین‌برانگیز، تلاوت کرد.
در ادامه این جلسه که با حضور علاقه‌مندان به قرآن کریم از نقاط مختلف تهران برگزار شد، سیدعباس حسینی دیگر قاری ممتاز و جوان کشورمان، آیاتی از سوره آل عمران را به سبک استاد شحات انور تلاوت کرد که دقایقی معنوی را برای استاد و شاگردان، رقم زد. یادگاری پیش از تلاوت شاگرد  با توصیه‌ای فنی از او خواست از مبسوط‌خوانی بکاهد و به تنوع لحنی بیفزاید.
حساسیت بر آموزش ترکیبات لحنی در جلسه هفتگی بیت‌القرآن
امیرحسین لندرانی، دیگر قاری خوشخوان و نوجوان کشورمان بود که آیاتی از سوره حجرات را به تقلید از مصطفی اسماعیل، تلاوت کرد. یادگاری با تذکر این نکته به شاگرد که بهتر است به جای تقلید از عبدالباسط به تقلید از همین مصطفی اسماعیل یا عبدالفتاح شعشاعی بپردازد، بیان کرد: البته جامعه قرآنی ما در سال‌های آینده به یک عبدالباسط‌خوان حرفه‌ای مثل آقای کریم منصوری، نیاز دارد، اما این مساله، نیازمند یک صدای چپ کوک و خاص است که بعضی از قاریان نوجوان امثال محمدرضا حاتمی از آن برخوردارند.
در ادامه جلسه که بیش از سه ساعت از شروع آن می‌گذشت، یادگاری با سوال از حاضرین، نسبت به ادامه جلسه نظرخواهی کرد که پاسخ مثبت و اشتیاق آنان، استاد را به وجد آورد. یادگاری با ذکر خاطره‌ای افزود: در سال 64 که در دارالتحفیظ شاگرد استاد سیدمحسن موسوی‌بلده بودم، شاگردی به نام محمدی داشتند که هیچ‌گاه از طولانی شدن جلسه استاد خسته نمی‌شد و دائما در حال کسب علم از محضر استاد بود. استاد موسوی‌بلده همواره این شاگرد را به علت سخت‌کوشی و همت والا در قرآن‌آموزی می‌ستود، و بعدها بواسطه همین همت، ادب و خلوص در جبهه‌ها به توفیق شهادت نائل شد.  
وی با بیان اینکه شاگرد باید نکات را از استاد بخواهد و اشتیاق نشان دهد گفت: امروز متاسفانه بعضی‌ می‌خواهند استاد همه چیز را به آن‌ها هدیه کند بدون آن که خود زحمتی بکشند.
در پایان، هاشمی و رفیعی، دو تن از قاریان نوجوان حاضر در جلسه به سبک منافسه، همزمان آیاتی از سوره نمل را تلاوت کردند و مصطفی یادگاری، نکات تجویدی و صوتی و لحنی آنان را متذکر شد. این جلسه چهارساعته با دعا  و ذکر فاتحه‌ای برای درگذشتگان و شهدا به پایان رسید.
لازم به ذکر است که جلسه هفتگی بیت‌القرآن سال‌هاست که با همت خانواده قرآنی یادگاری‌ها، و با تدریس مصطفی یادگاری، قاری و مدرس کشورمان، پنجشنبه‌ها پس از نماز مغرب و عشا به نشانی تهران، نارمک، خیابان جانبازان غربی، خیابان کرمان جنوبی، کوچه شهید ابراهیم‌‌نژاد، پلاک پرچم برگزار می‌شود.
فرازی از تلاوت سیدعباس حسینی
کد
کد

فرازی از تلاوت احمد اشتری

کد

captcha