مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ تمرکز رسانه‌ها بر بخش خواهران مسابقات سراسری قرآن
کد خبر: 3640726
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۶

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ تمرکز رسانه‌ها بر بخش خواهران مسابقات سراسری قرآن

گروه جامعه: امروز خبر «آغاز بخش خواهران چهلمین دوره مسابقات سراسری قرآن» و مسلمانان مظلوم میانمار، مهم‌ترین اخبار صفحه فعالیت‌های قرآنی و دین و اندیشه بیشتر رسانه‌ها بود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) امروز دوشنبه 20 شهریور ماه به مناسبت سالروز میلاد امام موسی کاظم(ع) بسیاری از رسانه‌ها صفحات دینی خود را به نام و زندگی امام موسی کاظم (ع) مزین کرده‌اند. از جمله پرتکرار‌ترین خبرهای رسانه‌های مختلف امروز همانند روزهای اخیر مسئله مسلمانان میانمار و مسابقات قرآنی کشور در ارومیه است.

ایسنا؛

«دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی: فعالیت‌های پژوهشی و رسانه‌ای برای ایجاد وقف‌های قرآنی ضروری است» این خبری بود که بخش دین و اندیشه سرویس فرهنگی هنری خبرگزاری ایسنا به عنوان اولین خبر امروز خود منتشر کرد.

در بخشی از این خبر مهم آمده است: «دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی اوقاف و امور خیریه گفت: بیش از 1000 نیت وقفی در کشور ثبت شده است که از این تعداد تنها 30 نیت وقف قرآنی در سازمان اوقافات و امور خیریه ثبت شده است و این مساله نشان از عدم توجه واقفین به اهمیت موقوفات قرآنی است.

وی با اشاره به اینکه از 30 موقوفه قرآنی تنها 20 موقوفه صددرصد با نیت قرآنی وقف شده است، ادامه داد: در آذربایجان‌غربی موقوفه صد درصد قرآنی وجود ندارد که باید با برنامه‌ریزی دقیق و عملی در راستای جذب واقفین قرآنی تلاش شود.»

«آغاز بخش خواهران چهلمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در ارومیه»، «سی و دومین جشنواره سراسری قرآن و عترت دانشجویان کشور آغاز شد»، «مدیر امور استان‌های ستاد بازسازی عتبات عالیات: حرم‌های مطهر درعراق توسعه می‌یابند/ لزوم معرفی ستادبازسازی عتبات عالیات به مردم» و «فینال مسابقات رشته حفظ و معارف حدیث در ارومیه برگزار شد» نیز سایر خبرهای دینی ـ قرآنی امروز خبرگزاری ایسنا را تشکیل می‌دهند.

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ بیشتر رسانه‌ها خبر دادند: آغاز بخش خواهران چهلمین دوره مسابقات سراسری قرآن

مهر؛

خبرگزاری مهر امروز دوشنبه 20 شهریور ماه گزارشی از اسلام و اسلام شناسی در کانادا ارائه کرده است که در بخشی از این گزارش آمده است: «مناقشه‌های سیاسی و فرهنگی در سرتاسر کانادا در مورد وضعیت مسلمانان وجود دارند. برخی از این مناقشه‌ها به تدریس مواد درسی مختلف در مدارس کانادا بر می‌گردند که با توجه به وضعیت چندگانگی فرهنگی کانادا بحث‌های زیادی را مطرح کرده‌اند. پرسش اصلی در این زمینه آن است که اگر پیروان ادیان مختلف در کانادا حضور دارند چگونه و به چه روشی باید مضامین دینی را به کودکان و نوجوانان در مدارس تدریس کرد؟ چگونه باید با تعطیلات دینی این ادیان کنار آمد؟ و چگونه می‌توان کتاب‌های درسی را مبتنی بر این وضعیت چندگانگی دینی تدوین کرد و نگاشت؟ (اسویت، ۱۹۹۷) و (کاظم، ۲۰۱۱:۵۱-۵۷). چگونه می‌توان تبعیض ناشی از حضور مسلمانان و دیگر ادیان با نمادهای دینی خود چون: حجاب را به حداقل کاهش داد و چگونه می‌توان شرایع ادیان مختلف را در کشور کانادا به رسمیت شناخت و بدان احترام گذاشت (جانسون،۲۰۰۶:۱۰۴-۱۴۰) و ( وندی، ۲۰۰۱: ۱۹۶—۲۰۸).»

این خبرگزاری عناوین خبری «چهلمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم بانوان کشور آغاز شد»، «امروز؛ مراسم نکوداشت احمد پاکتچی برگزار می شود»، «آیت الله جوادی آملی: احیای وقف یعنی آدم بفهمد برای چه چیزی وقف می‌کند»، «تشکیل کمیسیون ویژه راهبری امور خیرین و واقفین حوزه علم و فناوری»، «آیت الله اراکی: سازمان های جهانی مسؤولیت خود را در قبال مسلمانان روهینگیا بپذیرند»، «سقای بی‌ریا مطرح کرد:ضرورت همسویی دانشگاه و حوزه در کاربردی کردن روانشناسی اسلامی» و «حمید محمدی:لازمه احیای فرهنگ قرآنی، احیای فرهنگ وقف و انفاق است» را منتشر کرده است.

به مناسبت میلاد امام موسی بن جعفر(ع)، یادداشتی با موضوع «مواجهه امام کاظم(ع) با دستگاه هارون/ موسس نهاد وکالت در تشیع» در خبرگزاری مهر منتشر شده است که در بخشی از این یادداشت آمده است: «امام موسی کاظم(ع) مبارزه مستقیم را مناسب زمان نمی‌دانست، ولی در عین حال، مبارزه منفی او برای همگان آشکار بود، حتی خود خلفا می‌دانستند که حضرت خلافت آنها را غاصبانه می‌داند و مردم را از مشارکت در امور مربوط به آنان باز می‌دارد. به گونه‌ای که می‌توان موارد زیر را در سیره حضرت مشخص کرد.

۱. لغو قرار داد صفوان جمال که شترهای خود را به هارون واگذار می‌کرد.

۲. فرمانروای دل‌ها: ابن حجر در کتاب «الصواعق المحرقه» می نویسد: هارون امام موسی کاظم را در کنار کعبه دید و به عنوان اعتراض به حضرت گفت: هل انت من بایعه الناس خفیه و رضوا به اماما؟ تو همان کسی هستی که مردم پنهانی بیعت کرده و به عنوان امام برگزیده اند؟

امام در پاسخ فرمودند: انا امام القلوب و انت امام الجسوم: من بر دلها پیشوایی می‌کنم و اما تو بر تن‌ها و پیکرهای مردم حکومت می کنی و ... »

سارا مسعودی، پژوهشگر حوزه بین الملل نیز طی مصاحبه‌ای به تحلیل مسئله میانمار پرداخته است.


مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ بیشتر رسانه‌ها خبر دادند: آغاز بخش خواهران چهلمین دوره مسابقات سراسری قرآن

فارس؛

تعداد خبرهای سرویس فعالیت‌های قرآنی امروز خبرگزاری فارس نسبت به روزهای دیگر بسیار کم‌تر بود. امروز این خبرگزاری خبرهای «آغاز مسابقات سراسری قرآن بانوان با برگزاری رقابت حفظ و معارف احادیث+برنامه امروز»، «راه‌یافتگان به مرحله نهایی جشنواره «نوای نور» معرفی شدند»، «چرا خداوند انسان را بی‌نیاز نمی‌کند؟» و «ترتیل صفحه ۱۷۰ قرآن با صدای استاد «پرهیزکار»+صوت» را منتشر کرده است.

تسنیم؛

خبرگزاری تسنیم نیز امروز مانند بسیاری دیگر از خبرگزاری‌های کشور به مسئله مسلمانان میانمار پرداخته است. در این خبرگزاری شعر «اسماء سجادی پویا» از شاعران کشورمان در خصوص مسلمانان میانمار با تیتر «تو به تاوان عشق می‌میری چه گناهی از عشق زیباتر؟» منتشر شده است.

«جهت ارتقای کیفیت مراسم شیرخوارگان حسینی؛ هیأت رزمندگان اسلام و مصلای امام خمینی(ره) از مجمع شیرخوارگان حسینی درخواست مساعدت کرد»، «بودائی‌های افراطیِ میانمار، خدای اسلام را به مبارزه طلبیدند/ انتقام خدا چه زمانی فرا می رسد؟»، «امروز در خبرگزاری تسنیم صورت گرفت؛ رونمایی از کتاب «سیمای اباعبدالله الحسین(ع)»، «با هدف جریان‌سازی فکری و معرفتی بر محور اربعین حسینی برگزار می‌شود/ برگزاری دومین همایش ملی «از غدیر تا اربعین» به میزبانی آستان قدس رضوی» و «از سوی مؤسسه زلال وحی/ فراخوان مسابقۀ «حسین(ع) پاسدار قرآن» منتشر شد» دیگر خبرهای دینی قرآنی امروز خبرگزاری تسنیم بود.

باشگاه خبرنگاران؛

به مناسبت سالروز میلاد امام موسی کاظم(ع) باشگاه خبرنگاران از شش خبر بخش قرآن و عترت خود سه خبر را به احادیث و زندگی امام موسی کاظم(ع) اختصاص داده است. امروز در این خبرگزاری می‌خوانیم: «نگاهی به زندگی امام موسی کاظم (ع)»، «چرا به حضرت موسی بن جعفر(ع) باب الحوائج می گویند؟»، «چهل حدیث از حضرت امام کاظم (ع)»، «بهترين راه حفظ ايمان و مال در کلام امام علی(ع)» و «حدیث پیامبر اکرم (ص) درباره وصیت میت در حج».

میزان؛

خبرگزاری میزان وابسته به قوه قضائیه امروز تا ساعت 15 سه خبر در سرویس دین و اندیشه خود منتشر کرده است که شامل: «حجت‌الاسلام والمسلمین خوش نظر در گفت‌وگو با میزان: امام کاظم(ع) سعی داشتند معارف اسلام را به دست جوانان برسانند»، «در گفت و گو با میزان مطرح شد/ توجه امام موسی کاظم(ع) به امور اقتصادی، علمی و نظامی/ پاسداری امام کاظم از دانشگاه امام صادق(ع)» و «داوران بخش تصویرسازی و نقاشی یازدهمین سوگواره هنر عاشورایی معرفی شدند».

کیهان؛

امروز کیهان از «دیدار فرشچیان با تولیت آستان قدس رضوی»، «برنده صلح نوبل و نقش رسانه‌ها در کشتار مسلمانان میانمار»، «ولایتی: کشورهای مسلمان با دولت میانمار قطع رابطه کنند» و «مقابل دفتر سازمان ملل در تهران انجام شد/ خروش دانشگاهیان و مردم در اعتراض به کشتار مسلمانان میانمار» خبر داد.

همچنین «گزارش شهرداری به شورای شهر درباره مراسم اربعین حسینی(ع)» در این روزنامه منتشر شده است که در بخشی از این مطلب می‌خوانیم: «معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران گفت: امسال درخواست ۱۰ میلیارد تومان بودجه برای برگزاری هر چه بهتر اربعین حسینی داشته‌ایم و تلاش می‌کنیم امسال براساس اعتبار تصویب شده هزینه کنیم.

به گزارش فارس، مجتبی عبدالهی در ششمین جلسه علنی شورای شهر تهران، ری و تجریش در تشریح گزارش اقدامات شهرداری تهران در مراسم اربعین اظهار داشت: در جلسه گذشته گزارشی از اقدامات در اربعین حسینی داده شد.

وی افزود: به واسطه توانایی شهرداری تهران در کارهای اجرایی بسیار حائز اهمیت است. در وزارت کشور ۱۳ کمیته شکل گرفته در ۸ کمیته شهرداری تهران عضو است که مسئولیت اصلی در این کمیته‌ها را شهرداری تهران دارد.

عبدالهی خاطرنشان کرد: شهرداری تهران در راستای خدمت به زائران فعالیت لازم را داشته است و وزارت کشور انتظاراتی در راستای شرح وظایف از شهرداری تهران دارد».

روزنامه اطلاعات؛

«رایزنی ایران با بنگلادش برای ارسال کمک‌های مردمی به مسلمانان روهینگیا»، «ارتش میانمار ۴ روستای دیگر مسلمانان روهینگیا را به آتش کشید» و «وزارت‌ بهداشت: چیزی به اسم «طب اسلامی» نداریم» خبرهایی است که امروز روزنامه اطلاعات به انتشار آنها اقدام کرده است.

captcha