انتخابات شورای هیئات مذهبی خوزستان در آبان‌ماه برگزار می‌شود/ معرفی مربی قرآن؛ لازمه ثبت هیئات در سامانه طوبی
کد خبر: 3651158
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۱

انتخابات شورای هیئات مذهبی خوزستان در آبان‌ماه برگزار می‌شود/ معرفی مربی قرآن؛ لازمه ثبت هیئات در سامانه طوبی

گروه اجتماعی: مسئول واحد تشکل‌های دینی اداره‌کل تبلیغات اسلامی خوزستان با بیان اینکه 730 هیئت مذهبی در اهواز مجوز دائمی دارند، با اشاره به برگزاری انتخابات شورای هیئات در آبان‌ماه، ثبت در سامانه طوبی را از ملاک‌های مهم شرکت مسئولان هیئات مذهبی در این انتخابات دانست.

بهمن زکوی‌، مسئول واحد تشکل‌های دینی اداره‌کل تبلیغات اسلامی خوزستان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، از برگزاری پنجمین دوره انتخابات شورای هیئات مذهبی شهرستان اهواز در تاریخ 5 آبان‌ماه در اداره‌کل تبلیغات اسلامی خبر داد.

وی با بیان اینکه شورای هیئات مذهبی زیر نظر واحد تشکل‌های دینی سازمان تبلیغات اسلامی فعالیت‌ می‌کند، توضیح داد: این شورا بر اساس انتخابات و از میان مسئولان هیئات مذهبی شکل می‌گیرد. انتخابات شورای هیئات مذهبی هر چهار سال یکبار از بین افرادی که کاندید عضویت در شورای هیئات مذهبی می‌شوند برگزار می‌شود و تعداد اعضای شورا بر اساس سهمیه هر شهرستان به تناسب تعداد هیئات مذهبی تعیین می‌شود.

زکوی‌ ادامه داد: در شهرستان اهواز دو هزار هیئت مذهبی با این واحد ارتباط دارند که از این میان 730 هیئت مذهبی مجوز و کد 9 رقمی دائمی و بقیه مجوز موقت دارند. بر این اساس، تعداد شورای هیئات مذهبی اهواز باید از 9 نفر عضو اصلی و 3 نفر علی‌البدل شکل بگیرد.

مسئول واحد تشکل‌های دینی اداره‌کل تبلیغات اسلامی خوزستان با اشاره به شرایط کاندیدشدن مسئولان هیئات مذهبی گفت: التزام عملی به ولایت فقیه، عدم سوءسابقه، تابعیت جمهوری اسلامی ایران، حسن شهرت، التزام به مذهب شیعه، عدم وابستگی به جریانات منحرف فکری، داشتن حداقل مدرک کارشناسی، توانایی جسمی و فرصت کافی برای فعالیت، داشتن سن 25 تا 65 سال، کارت پایان خدمت و حداقل 5 سال سابقه هیئت‌داری، از جمله این شرایط است.

وی با بیان اینکه یکی از ملاک‌های مهم انتخابات شورای هیئات مذهبی امسال ثبت هیئات مذهبی در سامانه طوبی است، افزود: در مناطق مختلف اهواز جلساتی با مسئولان هیئات مذهبی به منظور معرفی سامانه طوبی برگزار کردیم و تاکنون 450 مداح و 340 هیئت مذهبی در این سامانه ثبت شدند.

زکوی با اشاره به شرایط سامانه طوبی، اظهار کرد: هیئات مذهبی به منظور ثبت در این سامانه ملزم به معرفی روحانی، مداح، مربی قرآن و مسئول هیئت و 5 نفر عضو هستند. با توجه به تأکید پیامبر اسلام(ص) بر همراهی قرآن و عترت، در این سامانه تأکید شده است که هیئات مذهبی مربی قرآن داشته باشند.

مسئول واحد تشکل‌های دینی اداره‌کل تبلیغات اسلامی خوزستان ادامه داد: در حال حاضر برخی از هیئات مذهبی شهرستان اهواز که در طول سال فعالیت دارند، کلاس قرآن برگزار می‌کنند. اما براساس سامانه طوبی، مربی قرآن معرفی شده هیئت مذهبی باید دوره‌های قرآنی را گذرانده و مورد تأیید دارالقرآن سازمان تبلیغات اسلامی باشد.

وی در پایان با اشاره به وظایف شورای هیئات مذهبی گفت: اعضای این شورا پس از شکل‌گیری، مسئول، رابط، سخنگو، نائب رئیس، دبیر و مسئول فرهنگی شورا را انتخاب می‌کنند و هر دو سال انتخابات درون شورا دارند. مسئولان هیئات مذهبی تا 27 مهر فرصت دارند فرم کاندیدایی شورا را تکمیل کنند. این افراد پس از تأیید صلاحیت به عنوان کاندید معرفی می‌شوند.

iqnakhouzestan@

captcha