سوادآموزی توام با مهارت‌آموزی باشد/ 8 میلیون جمعیت کشور بی‌سواد هستند
کد خبر: 3677216
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۶

سوادآموزی توام با مهارت‌آموزی باشد/ 8 میلیون جمعیت کشور بی‌سواد هستند

گروه فرهنگی: سرپرست اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان با تأکید بر اینکه امروزه معنای سواد تغییر یافته و متقابلا باید راه مبارزه با بی‌سوادی را تغییر دهیم، گفت: سوادآموزی باید در ابعاد مختلف مهارتی مثل مهارت استفاده از فضای مجازی و توانایی همزیستی متحول شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اصفهان، محمد احمدی، سرپرست اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان در مراسم گرامیداشت سالروز تأسیس نهضت سوادآموزی به فرمان امام خمینی(ره) که امروز 7 دی‌ماه در خانه معلم اصفهان برگزار شد، با بیان اینکه وظیفه شرعی و سازمانی ما ایجاب می‌کند که لکه سیاه بی‌سوادی را نابود کنیم، اظهار کرد: هیچ سازمانی ذی‌صلاح‌تر و متخصص‌تر از آموزش و پرورش برای مبارزه با بی‌سوادی نیست و ما از ابتدا به نوع حرکت کشور در مسیر سوادآموزی نقد داشتیم.

وی افزود: با توجه به گستره وظایف و کارکردهای آموزش و پرورش و توانایی آن، معتقدم که اگر دقیق‌تر و کارشناسانه‌تر و با استفاده از تجربیات جهانی به مسئله سوادآموزی پرداخته می‌شد، شتاب حرکت و نتیجه حاصل از آن بسیار بهتر از وضعیت موجود بود. درست است که در قیاس با مقیاس‌های جهانی وضعیت خوبی داریم، ولی به آن قانع نیستیم.در سال‌های اخیر، مسئله سوادآموزی در اختیار متخصص و صاحب‌نظر آن یعنی آموزش و پرورش قرار گرفته است.
وی تصریح کرد: امروزه معنای سواد تغییر یافته است و براساس آن باید راه مبارزه با بی‌سوادی را نیز تغییر دهیم، زیرا در غیر این صورت، آب در هاون می‌کوبیم و یک دور کاملا یکسان را طی می‌کنیم. امروز سوادآموزی باید در ابعاد مختلف مهارتی مثل مهارت استفاده از فضای مجازی، محیط ‌زیست، تعامل، با هم زیستن، یادگیری برای دانستن و دانستن برای توانستن که ضرورت‌های امروزی را تشکیل می‌دهد، متحول شود. اگر این ضرورت‌ها را نادیده بگیریم، به بیراهه می‌رویم.
سرپرست اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان تصریح کرد: اولین قدم در سوادآموزی، حرکت در مسیر انسداد مبادی بی‌سوادی است. اگرچه گام اول ضروری به شمار می‌رود، ولی کافی نیست.

احمدی با بیان اینکه عظمت کار آموزش و پرورش اقتضا می‌کند که به دنبال تعامل و استفاده از پتانسیل سازمان‌های دیگر باشد، افزود: مقام معظم رهبری بارها بر اهمیت آموزش و پرورش تأکید کرده و خاطر نشان کرده‌اند که تمام دستگاه‌ها باید به آموزش و پرورش کمک کنند.

وی با بیان اینکه استقلال آموزش و پرورش باید حفظ شده و از دخالت در امور آن پرهیز شود، گفت: امور تربیتی فقط در صلاحیت معلم قرار دارد و سایرین طبق تأکیدات رهبری موظف به کمک به آموزش و پرورش هستند.

احمدی بیان کرد: آموزش و پرورش نیاز به کمک دارد و آغوش آن باز می‌باشد، ولی معتقدیم ذی‌صلاح‌ترین فرد برای تعلیم و تربیت، معلم است و هیچ سازمانی در کشور به اهمیت آموزش و پرورش وجود ندارد.
وی خاطرنشان کرد: قرآن خطاب به پیامبر(ص) می‌گوید «هر گاه فرصت پیدا کردی، برای اقامه نماز تلاش کن»؛ ما نیز باید همین نوع نگاه را در مسئله سوادآموزی به‌کار گیریم.

 

همچنین معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان نیز در این مراسم، گفت: در کشور، 2 میلیون و 600 هزار بی‌سواد وجود دارد که سهم استان اصفهان، 102 هزار بی‌سواد در گروه سنی 10 تا 49 سال است. اگر میانگین سنی 6 تا 100 سال را در نظر بگیریم، هنوز 10 درصد جمعیت کشور یعنی 8 میلیون نفر بی‌سواد هستند که زیبنده نظام جمهوری اسلامی و کشوری با عقبه فرهنگی و تمدنی نیست.
امیدقائمی ادامه داد: در مسئله سوادآموزی، جذب مخاطب و نگهداشت او اهمیت کلیدی دارد. اگر سوادآموز شروع به یادگیری کرده و سپس آن را رها کند و یا نتواند قبول شود، دیگر انگیزه‌ای برای یادگیری نخواهد داشت؛ بنابراین خواهش من این است که کمیته بهبود کیفیت بر چگونگی و نیز تشکیل به موقع کلاس‌های سوادآموزی نظارت کافی را اعمال کند.
وی اظهار کرد: در سال گذشته، 9 مرکز یادگیری محلی دایر کردیم، یعنی مراکزی که در آنها علاوه بر سوادآموزی، مهارت‌های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، مذهبی و فنی-حرفه‌ای نیز آموزش داده می‌شود.
وی با بیان اینکه امروز سوادآموزی از خواندن و نوشتن فراتر رفته است، گفت: در راستای سوادآموزی، طرح‌هایی چون آموزش مهارت‌های هفت‌گانه کامپیوتر، آموزش از طریق تبلت، آموزش با خانواده و تشکیل حلقه‌های کتابخوانی در دستور کار قرار گرفته است.
گفتنی است در این مراسم، از مدیران ادارات آموزش و پرورش به همراه رؤسا و کارشناسان مراکز سوادآموزی مناطق شهرضا، فلاورجان، دهاقان، نایین، فریدن، فریدون‌شهر، زرین‌شهر و کوهپایه؛ سه تن از مدیران مراکز یادگیری محلی در منطقه پیربکران و خمینی‌شهر و دو تن از فعالان طرح پیکار با بی‌سوادی در سال‌های 1353 تا 1356 تجلیل به عمل آمد.

captcha