حمایت از کالای ایرانی باید زمانبندی شده، کاهنده و مشهود باشد
کد خبر: 3712017
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۴
رئیس اتاق بازرگانی:

حمایت از کالای ایرانی باید زمانبندی شده، کاهنده و مشهود باشد

گروه سیاست و اقتصاد- رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران با بیان اینکه حمایت از کالای ایرانی باید زمان‌بندی شده، کاهند و مشهود باشد، گفت: حمایت دائمی منجر به عدم رقابتی شدن کالای ایرانی و گسترش اعتیاد رانتی خواهد شد و تا زمانی که قوای سه‌گانه نقش خود را در بسترسازی برای تربیت تولید باکیفیت و رقابت‌پذیر به درستی ایفا نکنند، نمی‌توان مردم را برای مصرف کالای خارجی ارزان و باکیفیت بالا سرزنش کرد.

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران در جلسه شورای اداری خراسان رضوی که با حضور رئیس جمهور امروز، 17 اردیبهشت‌ماه در سالن همایش‌های برج سفید برگزار شد، عنوان کرد: سال‌ها واژه حمایت در کشور همواره در مورد برخی از صنایع و تولیدات به کار گرفته شده است.
وی با اشاره به اینکه متأسفانه نتایجی که در عمل از آن حاصل شده در گذشته مطلوب نبوده است، ابراز کرد: حال این پرسش مطرح است که اصول حمایت چیست؟ و حمایت از کالای ایرانی باید چگونه باشد که از آن بالندگی، رشد، پیشرفت و منافع ملی تأمین شود.
شافعی با بیان اینکه امروز بحث حمایت از کالا ایرانی را می‌توان از دو منظر عرضه و تقاضا مورد بررسی قرار داد، ابراز کرد: خرید کالای ایرانی توسط مردم و نهادهای دولتی بحث حمایت از منظر تقاضا است اما انواع اصلاحات، بسترسازی نهادی و اعطای مشوق‌های مستقیم در بخش تولید از قبیل کاهش مالیات، افزایش یارانه بخش تولید، اعطای تسهیلات و ... نگاهی از منظر عرضه است.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران با اشاره به اینکه ریشه مشکلات موجود در بخش تولید کالا در کشورمان بر اساس اولویت ابتدا از نظر عرضه در کشور پدید آمده است، ابراز کرد: لازم است نقش مصرف‌گنندگان و تصمیصم‌گیران کشور در خصوص حمایت از کالای ایرانی از یکدیگر تفکیک شود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران با اشاره به اینکه حمایت از کالای ایرانی باید زمان‌بندی شده، کاهند و مشهود باشد، عنوان کرد: حمایت دائمی منجر به عدم رقابتی شدن کالای ایرانی و گسترش اعتیاد رانتی خواهد شد و تا زمانی که قوای سه گانه نقش خود را در بسترسازی برای تربیت تولید با کیفیت و رقابت‌پذیر به درستی ایفا نکنند، نمی‌توان مردم را برای مصرف کالای خارجی ارزان و باکیفیت بالا مورد سرزنش قرار داد.

وی با بیان اینکه عصر انتخاب و تمرکز ایجاد می‌کند که بر اهداف تمرکز کنیم، تشریح کرد: در همین راستا باید از تصمیم‌گیری‌ سازمان‌های مختلف که خود را متولی اقتصاد می‌دانند ولی سهم واقعی خود را در جامعه نمی‌پردازند کاملا اجتناب کنیم و تمرکز خود را بر روی همراهی با دولت در پیشبرد اهداف کلان کشور بگذاریم.

شافعی با اشاره به اینکه تعامل با اقتصاد جهانی اجتناب‌ناپذیر است، تشریح کرد: لذا در سیاست خارجی هم‌زیستی مسالمت‌آمیز، تنش‌زدایی، اعتمادسازی در سطح منطقه‌ای و جهانی می‌تواند تأمین‌کننده سایر اهداف و ارتقاء جایگاه کالای ایرانی باشد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران در پایان گفت: دولت مقتدر با دولتی که در اقتصاد دخالت می‌کند و تصدی‌گری اقتصادی را پیش می‌برد متفاوت است؛ دولت باید توسعه‌گرا باشد و با تکیه بر دیدگاه کارشناسی به دنبال تبلور اهداف بلند مدت ملی باشد، رئیس جمهور صدای رسایی دارد ولی انگار بسیاری از افراد صدای آن را نمی‌شنوند.

انتهای پیام

captcha