چشم امید ملت در این شرائط دشوار به جهاد دانشگاهی است/ توجه به اصلاح سبک زندگی
کد خبر: 3736624
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۴
حجت‌الاسلام سبحانی‌نیا:

چشم امید ملت در این شرائط دشوار به جهاد دانشگاهی است/ توجه به اصلاح سبک زندگی

گروه حوزه‌های علمیه ــ معاون فرهنگی و هنری مؤسسه دارالحدیث با بیان اینکه چشم امید ملت در این شرائط دشوار به جهاد دانشگاهی است تاکید کرد: یکی از مهم‌ترین محورهای دشمن برای هجمه فرهنگی، تغییر سبک زندگی است؛ لذا جهاد دانشگاهی به عنوان نهادی موفق می‌تواند در زمینه فرهنگی در این عرصه نیز خدمات خوبی داشته باشد.

چشم امید ملت در این شرائط دشوار به جهاد دانشگاهی است/ توجه به اصلاح سبک زندگیحجت‌الاسلام والمسلمین محمدتقی سبحانی‌نیا، معاون فرهنگی و هنری موسسه دارالحدیث در گفت‌‍وگو با ایکنا؛ گفت: جهاد از ریشه جهد و به معنای تلاش و کوشش است که البته در ادبیات دینی ما به مفهوم جنگ گرفته شده است و علت اینکه تعبیر کوشش و تلاش به سمت جنگ مفهوم یافته این است که انسان در جنگ، بیشترین تلاش و کوشش را برای پیروزی به کار می‌بندد.

وی ادامه داد: آنچه را که ما امروز در جامعه با آن مواجهیم مقابله و رویارویی با دشمنان و توان ستیز و مقابله با دشمن است که از طریق به‌کارگیری نهایت تلاش صورت می‌گیرد که همان جهاد است و بیش از هر دوره دیگر نیز محتاج جهاد در عرصه‌های مختلف هستیم.

سبحانی‌نیا با بیان اینکه جهاد ابعاد مختلفی دارد که از جهاد نظامی و سیاسی تا اقتصادی و علمی و ... را در بر می‌گیرد تصریح کرد: در هر نوع جهاد هم ما یا مشغول تک زدن به دشمن هستیم و یا حمله او را پاتک می‌زنیم.

معاون فرهنگی موسسه دارالحدیث با بیان اینکه جهاد فرهنگی و علمی یکی از مهم‌ترین ابعاد جهاد و مصداق رویارویی همه جانبه با دشمن در شرایط کنونی است اظهار کرد: ۴۰ سال از انقلاب اسلامی می‌گذرد و ملت ایران جهاد نظامی و سیاسی و ... را به نحو مطلوب انجام داده، ولی امروز نباید جهاد در کشور کمرنگ شود، زیرا امروز بیش از اوائل انقلاب محتاج نهادینه شدن فرهنگ جهاد علمی و فرهنگی و اقتصادی هستیم.

سبحانی‌نیا بیان کرد: جهاد دانشگاهی در حوزه علمی و فرهنگی تلاش زیادی کرده است که جهات علمی، سرشاخه‌های مختلفی می‌یابد و از مجموعه علوم طبیعی و پزشکی و فناوری تا مجموعه علوم دینی و قرآنی را شامل می‌شود.

معاون فرهنگی و هنری موسسه دارالحدیث تصریح کرد: جهاد دانشگاهی ابعاد مختلفی از جهاد را در کشور متکفل شده است و امروز چشم امید مردم در زمینه خودکفائی اقتصادی و فرهنگی و پشتیبانی علمی و فرهنگی از نظام به این نهاد مبارک است.

سبحانی‌نیا تصریح کرد: امروز اگر در عرصه علمی و اقتصادی جهاد همه‌جانبه و فراگیر ملی داشته باشیم دشمن جرئت ورود به بعد نظامی را نمی‌کند و کار به جهاد رزمی نخواهد رسید.

وی با اشاره به اهمیت فرهنگ و جهاد فرهنگی عنوان کرد: یکی از نماد‌ها و مظاهر مهم فرهنگی، سبک زندگی است؛ دشمن شدیدا در داخل کشور به مقوله سبک زندگی و انسجام خانوادگی ملت ما حمله کرده و تغییر سبک زندگی در دستور کار آنان قرار دارد تا باور‌ها و دیدگاه‌های ملی و اعتقادی مردم را تخریب کنند و مع‌الاسف موفقیت‌هایی هم داشته‌اند؛ بنابراین بحث اصلاح ساختاری سبک زندگی وظیفه بر دوش همه نهاد‌ها به خصوص جهاد دانشگاهی با دارابودن بخش‌های فرهنگی است.

سبحانی‌نیا با بیان اینکه البته تاثیر فرهنگی غرب مختص ایران نیست و کشور‌های مسلمان عربی و غیرعربی را هم گرفته است، عنوان کرد: در روایات تاکید فراوانی در خصوص جهاد و با استناد به آیات قرآن کریم شده است از جمله امام علی(ع) فرموده‌اند: «جاهِدوا فى سَبیلِ اللّه بَأَیدیکُم فَإِن لَم تَقدِروا فَجاهِدوا بِأَلسِنَتِکُم فَإِن لَم تَقدِروا فَجاهِدوا بِقُلوبِکُم؛ در راه خدا مجاهده کنید با دستانتان و اگر نمی‌توانید با زبان‌هایتان و اگر باز هم نمی‌توانید با قلب‌هایتان مجاهده کنید»، لذا دست‌های ما صرفا برای شمشیر در دست گرفتن درست نشده و قلم هم می‌تواند به دست بگیرد و مهم‌ترین ابزار برای صدور فرهنگ، فعل ما است.

معاون فرهنگی و هنری موسسه علمی و فرهنگی دارالحدیث ادامه داد: امام علی(ع) همچنین در روایت دیگری خطاب به مالک اشتر فرمودند که خدا را بادست و دل و زبان خود یاری دهید، البته در دوره امام(ع)، جهاد مصادیقی داشت و امروز مصادیق آن مقداری موسع‌تر شده است و ترویج عملی معارف دینی و الهی و دفاع از دین و ترویج عقائد با دست و قلم و قلب است.

سبحانی‌نیا با تاکید بر اینکه یکی از مهم‌ترین ابعاد جهاد فرهنگی، سبک زندگی است تصریح کرد: اگر تفکر و سبک زندگی ما متحول شود دشمن نیازی به لشکرکشی نظامی ندارد؛ انقلاب ما بدون نیاز به زور و اسلحه پیروز شد و تداوم آن نیز با همین ابزار ممکن است.

وی تاکید کرد: اگر ملت ایران امروز تحت تاثیر غرب قرار بگیرند آیندگان ما را ملامت و سرزنش خواهند کرد که چرا این نسل از انقلاب کوتاهی کرده و از نظام نگهداری نکرده است.

سبحانی‌نیا تصریح کرد: مهم‌ترین عامل هویت ملی و دینی پافشاری بر اعتقادات دینی و سبک زندگی است و نباید بگذاریم خطوط قرمز اعتقادی و سبک زندگی ما مانند مقوله بدحجابی تغییر کند؛ بنابراین خانواده‌ها مسئول هستند، زیرا تغییر سبک زندگی نه‌تنها تدین ملت بلکه هویت ایرانی و ملی را هم تخریب می‌کند.

انتهای پیام

captcha