به گزارش خبرنگار ایکنا؛ مهدی عبدلی، دانشآموز پایه هشتم از استان البرز در رشته قرائت تحقیق در بخش آوایی سیوششمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز حائز رتبه نخست شد. وی که در سال 1382 به دلیل حضور در خانوادهای که فضای قرآن، مادام در آن طنینانداز بود به علاقهمندیاش در عرصه قرائت قرآن پی برد، با مربیگری عمویش توانست به صورت تخصصی به آرزویش که قاری قرآن شدن بود، دست پیدا کند. در ادامه مشروح این گفتوگو را خواهیم خواند؛
ایکنا: درباره انگیزه ورودتان به عرصه قرآن بگویید.
عموی من(محمدرضا عبدلی) قاری قرآن است و توسط تشویقهای وی در عرصه قرائت قرآن به صورت تخصصی ورود پیدا کردم.
ایکنا: از چه سنی متوجه استعدادتان در این زمینه شدید؟
از سن ششسالگی روخوانی قرآن را با نظارت عمویم آغاز کردم و سپس در کلاسهای قرآن محلهمان به صورت متوالی و مستمر حضور پیدا کردم و سرانجام با پیگریهایی که انجام دادم، توانستم تا حدودی در زمینه قرائت قرآن به صورت تخصصی ورود پیدا کنم.
ایکنا: در محضر چه اساتیدی تلمذ کردید؟
در حال حاضر در جلسات استادم سیدنصرتالله عارف حسینی، حضور دارم و از زحمات وی برای اینکه با آمادگی کامل در مسابقات شرکت کنم، تشکر میکنم، البته اساتید دیگری چون علیاکبر حنیفی، فولادیان پور و عاکفی نیز در این مسیر بودهاند.
ایکنا: از برکات انس با قرآن، بگویید.
هر فردی قرآن را با خود داشته باشد، نوری در زندگیاش ایجاد میشود که میتواند از آن بهره ببرد و خدا را شکر من هم از این نور بهرهمند شدم و این همراهی با قرآن، برکات زیادی برایم داشته است.
ایکنا: خاطرهای از هنگامی که برای نخستین بار در جایگاه برای قرائت قرآن حاضر شدید، دارید.
نخستین اجرایم در مسابقه قرآن مربوط به پایگاه بسیج محلهمان بود که خیلی استرس داشتم. باید بگویم مقابل جمعی تلاوت کردن، آن هم برای اولین بار سخت است. گاهی صدای آدم بگیرد و یا با حرکات مخاطبان و حاضران، حواس قاری و یا حافظ پرت شود، اینها هست که استرس را دو چندان میکند. اما الحمدلله تاکنون و با حضور در جلسات مختلف از این استرس و اضطرابم کاسته شده است.
ایکنا: آیا تاکنون در جذب هم سن و سالانت به انس با قرآن نقش داشتهاید؟
بعضاً شده برخی از دوستانم و یا همکلاسیهایم را برای حضور در جلسات قرآن برای کشف استعدادهایشان در عرصه قرائت و یا حفظ تشویق کرد و حتی هنگامی که آیاتی را با صوت تلاوت میکنم برخی از اوقات زمینه تشویق هم سنوسالانم را فراهم کردهام.
ایکنا: از حضور دیگر اعضای خانوادهتان در عرصههای قرآنی بگویید.
خدا را شکر، خانواده من با قرآن همراه هستند و طنین تلاوت قرآن در خانه ما مادام به گوش میرسد، مثلا برخی از اوقات مادرم صفحهای از قرآن را پیش من میخواند و بعضاً ایرادات تجویدی او را برطرف میکنم و برخی از اوقات نیز هنگامی که من آیاتی از قرآن را میخوانم، سایر اعضای خانواده نیز با من همراه میشوند.
ایکنا: دنبال کردن عرصه قرائت قرآن به صورت تخصصی لطمهای به درستان وارد نکرده است؟
قرآن خواندن اگر همراه با برنامه باشد، به فعالیتهای دیگر لطمه نمیزند من هم با برنامه کار میکنم و پیگیر فراگیری علم قرائت قرآن به صورت تخصصی هستم و لذا این امر، تاکنون لطمهای به درسم نزده است، بلکه در درک بهتر دروسم کمک کرده است.
ایکنا: اوقات فراغت را چطور سپری میکنید؟
بیشتر اوقات را با دوستانم در مراکز فرهنگی محلهمان سپری میکنم که بیشتر به بازی فوتبال و ورزشهای دیگر میگذرد. بیشتر ساعات روزم را پای رحل قرآنم، شاید از 24 ساعت شبانهروزی حدود هشت ساعت را به قرائت قرآن اختصاص میدهم.
ایکنا: از رتبههایی که تاکنون کسب کردهاید، بگویید.
امسال توانستم در سیوششمین دوره مسابقات دانشآموزی، رتبه اول را در پایه هشتم و سال گذشته نیز رتبه دوم، همچنین در مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) نیز رتبه نخست را در رشته قرائت کسب کردم.
ایکنا: چه برنامهای برای آینده فعالیتهای قرآنیات ترسیم کردهاید؟
دلم میخواهد بتوانم در عرصه حفظ نیز ورود پیدا کنم و انشاءالله بتوانم عامل به قرآن باشم و در آن بیش از پیش تدبر کنم.
ایکنا: آیا دیداری با مقام معظم رهبری نیز داشتهاید؟
نه امیدوارم به زودی این آرزویم محقق شود.
ایکنا: سخنی با هم سنوسالانت داری؟
قرآن، رشتههای زیادی دارد و حتماً این نیست که در عرصه حفظ و یا قرائت قرآن حضور پیدا کنیم، بلکه هر فردی استعداد این دو رشته را دارد میتواند در آن ورود پیدا کند، اما اگر فردی در این زمینهها توانایی ندارد، میتواند در زمینه مفاهیم، تدبر در قرآن و عمل به قرآن و ... ورود پیدا کند و نوجوانان و جوانان سعیشان تنها کسب رتبه در رشتههای قرائت و حفظ نباشد، همین که روزانه حداقل یک صفحه و یا دو صفحه قرآن را تلاوت کنند و سعی کنند در معانی آن تدبر کنند، خوب است.
ایکنا: از کدام یک از قراء مصری تقلید میکنید؟
استاد مصطفی اسماعیل.
ایکنا: به نظر شما تعداد مؤسسات و مراکز قرآنی در استان البرز برای سنین خردسالان و نوجوانان کافی است؟
باید بگویم فردی که در ابتدای راه است و میخواهد تازه شروع کند، این مراکز قرآنی استان البرز خوب است، اما اگر فردی قاری و یا حافظ بخواهد به صورت تخصصی و در سطح پیشرفته ادامه دهد، شاید کم هم باشد، بلکه لازم هست که به تهران رفتوآمد کند و از محضر اساتید دیگر نیز بهرهمند شود.
ایکنا: آیا جلسات قرآن فعلی از جاذبه لازم برخوردار است؟
اگر فردی برای نخستینبار در این جلسات حضور پیدا میکند، این جاذبه موجب گرایش او در این جلسات میشود، اما اگر این جاذبهها بیشتر باشد و از سوی دیگر جلسات پرشورتر برپا شود و همچنین اردوهای تفریحی، ورزشی و علمی و ... برای قرآنآموزان جلسات قرآن در نظر گرفته شود، موجب جذب بیش از پیش آنها به ویژه در سنین خردسالی و نوجوانی میشود.
ایکنا: چه میزان توجه در آموزش و پرورش به دانشآموزانی چون شما که به نوعی نخبه در عرصه قرآنی هستید، وجود دارد؟
متأسفانه در آموزش و پرورش در این زمینه کمکاری میشود به گونهای که اگر دانشآموزی با وجود استعداد و توانایی بخواهد این راه را به صورت تخصصی و با استمرار ادامه دهد، دلسرد میشود و این هم به دلیل عدم حمایت لازم است و متأسفانه آموزش قرآن در آموزش و پرورش دست کم گرفته میشود. مثلاً در مدرسه ما به دلیل کمی معلم قرآن در آن منطقه از معلم ریاضی برای درس قرآن استفاده شد و حال آنکه به درس قرآن باید بیش از پیش بها داده شود.
ایکنا: کدام آیه از کلام وحی را بیشتر با خود زمزمه میکنید؟
آیهای از سوره مبارکه آلعمران «ولاتَحسَبَنَّ الَّذینَ قُتِلوا فی سَبیلِ اللهِ اَموتًا ...» به دلیل اینکه درباره شهدا صحبت میکند و به ما یادآوری میکند که باید مادام به یاد شهدا باشیم؛ چرا که اگر آنها نبودند، معلوم نبود وضعیت ما چه بود.
ایکنا: درخواستتان از مسئولان قرآنی کشور، چیست؟
مسئولان بیشتر به قرآن اهمیت دهند و سعی در رونقبخشی به جلسات قرآن در شهرها و استانها داشته باشند تا علاقهمندان به این عرصه بیش از پیش بتوانند از آن بهرهمند شوند. واقعاً امروزه جلسات قرآن از رونق افتاده است و همچنین از شور و نشاط کمتری نسبت به گذشته برخوردار است و امیدوارم مسئولان بیشتر رسیدگی کنند.
ایکنا: در پایان این گفتوگو اگر مطلبی دارید، بگویید؟
آرزو دارم، روزی برسد که همه به قرآن، اهمیت بدهند و سعی کنند عامل واقعی به آموزهها و مفاهیم آن باشند.
سمیرا انصاری
انتهای پیام