70 هزار قطعه موسیقی؛ آرشیو غنی معاونت صدا/ بی‌توجهی مدیران به استفاده درخور از این گنجینه
کد خبر: 3743259
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۲

70 هزار قطعه موسیقی؛ آرشیو غنی معاونت صدا/ بی‌توجهی مدیران به استفاده درخور از این گنجینه

گروه هنر ــ معاون صدای رسانه ملی در نشست هم‌اندیشی مدیران معاونان صدای رسانه ملی به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با اشاره به گنجینه غنی موسیقی که این معاونت در اختیار دارد، بر استفاده درخور و بجا از آن تأکید کرد.

به گزارش ایکنا؛ حمید شاه‌آبادی، معاون صدای سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، هفته گذشته و در جریان نشست هم‌اندیشی مدیران این معاونت و تبیین برنامه‌های شبکه‌های مختلف رادیویی به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، با گله‌مندی از برخی ولنگاری‌ها در زمینه پخش قطعات موسیقی از شبکه‌های مختلف رادیویی، انتخاب این قطعات برای فرستاده شدن بر روی آنتن پخش را سلیقه‌ای خواند که بر مبنای علاقه فردی مدیران شبکه و ناظران پخش رقم می‌خورد که شاید چندان منطبق بر ذائقه و خواست مخاطبان نباشد.

وی با اشاره به گنجینه ارزشمند آرشیوی 70 هزار قطعه موسیقی که معاونت صدا در اختیار دارد به این نکته نیز اشاره کرد که متأسفانه به دلیل این نگرش سلیقه‌ای، بسیاری از این قطعات موسیقی که در زمره آثار فاخر موسیقی اصیل ایرانی هستند نادیده انگاشته شده و کمتر به آنها توجه می‌شود.

شاه‌آبادی دلیل این امر را سیاست کلی عنوان کرد که در زمینه برنامه‌سازی و تأمین برنامه در سازمان صدا و سیما مبنی بر تزریق روحیه امید و نشاط در جامعه اتخاذ شده است و اینکه باید با انتخاب و پخش قطعاتی غالباً موسیقی پاپ و مردم‌پسند تا حدود زیادی به تقویت این روحیه کمک کرد.

معاون صدای رسانه ملی در ادامه در مورد تأثیرات منفی فراگیر شدن این‌گونه موسیقی و غفلت از گنجینه موسیقی فاخر و اصیل ایرانی نیز هشدار داد که تداوم این جریان می‌تواند سلیقه شنیداری مخاطب رادیو را تا حدود زیادی تنزل بخشد و این امر همچنین موجب خواهد شد تا نسل جدید در حافظه شنیداری خود دیگر فایل و پوشه‌ای از آثار موسیقی ایرانی که میراث معنوی و هنری ایران زمین است را در اختیار نداشته باشد.

شاه‌آبادی همچنین پخش مکرر این‌گونه آثار از شبکه‌های مختلف رادیو را نشان از برخی بی‌برنامگی‌ها خواند که در نگاه نخست چنین به ذهن متبادر می‌سازد که مدیر شبکه و مدیران پخش از تولید و تأمین برنامه‌ای که مخاطب‌پسند باشند عاجز بوده و لذا فوراً متوسل به پخش موسیقی آرشیوی می‌شوند.

وی در پایان این بخش از گفته‌هایش، پخش مکرر قطعات موسیقی به ویژه پاپ را لزوماً مصداقی از تزریق روحیه نشاط و امیدواری ندانست و به ویژه براساس عناوین بالغ بر 70 برنامه‌ای که به مناسبت چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی تدارک دیده شده است، مدیران سعی در ارائه آماری از دستاوردهای انقلاب اسلامی در هر حوزه‌ای داشته باشند که به این واسطه مخاطبان همچنان امیدوارانه راه پُرفروغ انقلاب را جلوی چشمانشان ترسیم شده و با آن بیش از پیش همراه باشند.

انتهای پیام           

captcha