«الغدیر»؛ دفاع قهرمانانه از مکتب اهل بیت(ع)/ وحدت در گرو پرده‌پوشی نیست
کد خبر: 3743448
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۳

«الغدیر»؛ دفاع قهرمانانه از مکتب اهل بیت(ع)/ وحدت در گرو پرده‌پوشی نیست

گروه معارف - نویسنده و استاد کلام حوزه بیان کرد: کتاب «الغدیر» به ما نشان داد که می‌توان پای مکتب ایستاد و بر اصول پای شمرد و آن را قهرمانانه مطرح کرد و رقیب را نقد کرد و همچنان بر اصل وحدت التزام داشت؛ کسانی که گمان می‌کنند وحدت در گرو پرده‌پوشی‌ها است در اشتباه هستند؛ نشان وحدت بیانیه‌ای است که شهید مطهری بر نوشته ایشان در خصوص الغدیر دارد و این اثر ثابت کرد که وحدت به معنی نگفتن نیست.

علامه امینی ثابت کرد با حفظ وحدت می‎توان قهرمانانه از مکتب اهل بیت(ع) دفاع کردبه گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدتقی سبحانی امروز، 11 شهریورماه در نشست علمی و رونمایی از «ترجمه‌ای تازه از کتاب گرانسنگ الغدیر» در بنیاد فرهنگی امامت گفت: علی‌رغم بازگویی فراوان، کتاب گرانسنگ الغدیر همچنان در دایره فارسی زبان آنچنان که باید قدرشناسی نشده است.
وی افزود: این کتاب علی‌رغم بهره‌گیری از منابع ارزشمند معرفتی یک کتاب گرانسنگ در حوزه ادبی است که قطعا در آینده ادیبان بسیاری از این کتاب استفاده‌های ارزشمند خود را خواهند کرد. کتاب الغدیر یک نقطه درخشان در تاریخ امامت پژوهی است؛ اگر به مجلدی از مجلداتی که در این خصوص نوشته شده است سری بزنیم متوجه عظمت این کتاب خواهیم شد؛ اگر به تاریخ حادثه تاریخی و دلیل گرانسنگ حدیث غدیر خم بنگیریم، می‌بینیم که در بین قدمای از علمای شیعه و سنی، این حدیث یک امر مسلم است.
سبحانی اظهار کرد: حدیث غدیر به حدی مسلم است که حتی افرادی که به نقد شیعه نیز پرداختند هیچگاه حدیث غدیر را رد نکردند؛ شیخ مفید، زمانی که سخن از ادله امامت و ولایت کند این امر را مسلم می‌گیرد؛ سند این روایات به هیچ شکل حتی از سوی لجوج‌ترین افراد قابل رد نیست.
مدیرعامل بنیاد فرهنگی امامت یادآورشد: مرحوم علامه امینی بر این نکته تاکید می‌کند که از نظر اصل حادثه و روایتی که در غدیر آمده و مساله نصب ولایت بر اساس سند و واقعیت قابل رد نبود که در قرن 6 و 7 ابن حزم اندلسی و بعدها به تبع او ابن تیمیه و... در آن تشکیک کردند و بعدها نیز سعی در تردید شد.

الغدیر مرهون عبقات الانوار است
وی گفت: از آن زمان تا دوران مرحوم میرحامد حسین که به مقابله با این خط پرداخت، شش قرن طول کشید؛ مرحوم میرحامد حسین این خط را داد و ادامه این مسیر در کتاب الغدیر رخ داد؛ مرحوم علامه مرهون داده‌ها و تحلیل‌های میرحامد حسین در عبقات الانوار است؛ مرحوم علامه در ادامه علامه میرحامد حسین خط جدیدی را نیز آغاز کرد؛ بزرگان ما همیشه سعی می‌کردند که افزوده‌ای به کار بزرگان گذشته داشته باشند؛ این کتاب نیز به چنین شکل عمل کرده است.
سبحانی افزود: مرحوم علامه امینی دو کار بزرگ انجام داد که می‌تواند الگوی پژوهش‌های امامت پژوهی باشد؛ اولین کار بزرگ ایشان حجت سازی بود؛ وی بیان می‌کند که حدیث غیر مسلما متواتر است؛ بلکه ایشان در کنار روایت حدیث به شعر و لطائف و تفسیر و الگوهای دیگر و تمام وجوهی که می‌تواند به اثبات این مدعی کمک کند می‌پردازد؛ وی بیان می‌کند که من نمی خواهم بگویم که کسانی که منکر غدیر هستند خطا می کنند بلکه آنقدر حجت می‌آورم تا به آنها ثابت شود که اگر با این همه حجت غدیر را رد کنند در واقع معاند هستند.
وی گفت: تمام مسایل مرتبط به امامت در این کتاب وجود دارد؛ وی تنها به حدیث غدیر بسنده نکرده و تمام ادله امامت را از آیات و حوادث و روایات بیان کرده است؛ ایشان محور را حدیث غدیر قرار می‌دهد ولی از همه عوامل استفاده می‌کند؛ اصرار علمای بزرگ ما از جمله شیخ مفید روی مساله مولا در حدیث غدیر، تاکید بر این امر کلیدی است.
سبحانی اظهار کرد: نقد کتبی که در نقد شیعه نوشته شده است در کتاب الغدیر وجود دارد و ایشان به همه آنها پاسخ می‌دهد؛ کار دوم الغدیر آن بود که غدیر را باید محور قرار داد و آن را از حاشیه بیرون آورد؛ این مساله می‌تواند پایه و اساس برخی از مطالعات امامت پژوهی باشد.

می‎توان با حفظ وحدت روی مکتب ایستادگی کرد
وی گفت: الغدیر به ما نشان داد که می‌توان پای مکتب ایستاد و بر اصول پای شمرد و آن را قهرمانانه مطرح کرد و رقیب را نقد کرد و همچنان بر اصل وحدت التزام داشت؛ کسانی که گمان می کنند وحدت در گرو پرده پوشی ها است در اشتباه هستند؛ نشان وحدت بیانیه ای است که شهید مطهری بر نوشته ایشان در خصوص الغدیر دارد و این اثر ثابت کرد که وحدت به معنی نگفتن نیست بلکه می توان با این منطق غیرقابل رد این بحث را قبول کرد.
وی تصریح کرد: حجج اسلام والمسلمین ژرفا و نبوی کار ترجمه این اثر را به عهده داشتند؛ این کار بسیار سنگین و سخت بود و حتی یکی از مترجمان چیره دست عرب بیان کرد که دست به این کار نزنید چون بسیار مشکل است ولی گروهی که در این عرصه فعال بودند به خوبی این امانت را به سرانجام رساندند؛ یک تیم همدل و همراه و عاشق ولایت و امامت پای کار آمد و کاری که قطعا باید از سوی یک موسسه بزرگ انجام می شود بدون هیچ امکانات دولتی انجام شد.
سبحانی تصریح کرد: مرحوم علامه امینی مصر بودند که عین متن با همه خصوصیات منتشر شود و این ترجمه نیز همین حسن را دارد؛ نکته دیگر آن است که گاهی خطاهایی که در چاپ رخ داده است که در اشعار نیز مشاهده می شود ولی با کمال دقت نسخ مختلف دیده شده است و در پاورقی به آن اشاره شده است؛ این ترجمه تا حدودی سعی کرده است که متن عربی را نیز تصحیح کند؛ هر جلد در یک جلد ترجمه شده است ولی در ترجمه گذشته هر جلد عربی به دو جلد فارسی ترجمه شده است؛ در حاشیه این ترجمه نشانه ها و شماره صفحات عربی در دو نسخه عربی بیان شده است.
انتهای پیام

captcha