حوزه علمیه سیاست خودکفایی را دنبال می‌کند/ طراحی نظام موضوعات مسائل مستحدثه
کد خبر: 3792647
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۶
رئیس شورای عالی حوزه:

حوزه علمیه سیاست خودکفایی را دنبال می‌کند/ طراحی نظام موضوعات مسائل مستحدثه

گروه حوزه‌های علمیه ــ رئیس شورای عالی حوزه‌های علمیه با بیان اینکه حوزه، سیاست کیفیت‌گرایی و استقلال مالی از دولت را دنبال می‌کند، گفت: برای توسعه دروس خارج در مسائل مستحدثه، نظام موضوعات تعریف شده و آرام‌آرام به این سمت در حال حرکت هستیم.

حوزه سیاست خودکفایی را دنبال می‌کند/ طراحی نظام موضوعات مسائل مستحدثهآیت‌الله سیدهاشم حسینی‌بوشهری، رئیس شورای عالی حوزه‌های علمیه، در گفت‌وگو با ایکنا؛ در پاسخ به این سؤال که با وجود کاهش قابل توجه بودجه حوزه علمیه و از طرفی چشم‌انداز آینده حوزه مبنی بر تربیت هزاران طلبه، چه سیاستی در شورای عالی حوزه برای انطباق این موضوع در پیش گرفته می‌شود؟ گفت: حوزه و شورای عالی در پذیرش طلبه به جای کمیت، به کیفیت نگاه می‌کنند. البته نیازهای کشور زیاد است و مساجد زیادی داریم که فاقد امام جماعت هستند و نیازمندی‌های فرهنگی زیادی هم داریم.

وی افزود: از دو سال قبل سیاست حوزه این است که به کیفیت بپردازد؛ یعنی جذب افرادی که در جامعه تأثیرگذار باشند، زیرا قطعاً اگر طلاب کمتری داشته باشیم که مؤثر باشند، از تعداد زیاد طلبه کم‌اثر بهتر خواهد بود.

رئیس شورای عالی حوزه بیان کرد: شرایط پیش آمده، یعنی کاهش بودجه از سوی دولت، با این تصمیم (کاهش جذب طلبه) هماهنگی دارد. البته تلاش حوزه بر این است که در بحث بودجه به خودکفایی برسد.

وی تصریح کرد: حوزه موقوفات زیادی از گذشته داشته و دارد و افراد متدین زیادی اقدام به این کار کرده‌اند؛ مردم مؤمن و متدین در طول تاریخ فعالیت شیعه، باغ و زمینی را وقف حوزه می‌کردند و از درآمد آن ساخت‌وساز و شهریه طلاب تأمین می‌شد.

احیای موقوفات حوزه

حسینی‌بوشهری تصریح کرد: مدتی از بحث موقوفات غفلت شد، ولی در سال‌های اخیر یکی از اقدامات جدی ما با هماهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه این بود که هم مردم را به وقف‌های جدید تشویق کنیم و هم موقوفاتی را که از گذشته بوده و هنوز احیاء نشده است احیاء کنیم تا چرخه اقتصاد حوزه براساس موقوفات و کمک‌های مردم اداره شود. این مطلوب ماست، ولی تا رسیدن به سطح مطلوب فاصله زیادی وجود دارد.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که چرا بخش زیادی از دروس خارج حوزه از مسائل مستحدث دور هستند؟ با پذیرش ضمنی این مطلب تصریح کرد: اخیراً راهکار خوبی در مدیریت حوزه طراحی و با تعدادی از استادان در زمینه همین مسائل نوپیدا و مستحدث صحبت شده است؛ این فرایند شروع شده ولی زمانبر است و آرام آرام به این سمت در حال حرکت هستیم.

رئیس شورای عالی حوزه تأکید کرد: نمی‌خواهیم جلوی کارهایی را که می‌شود بگیریم، ولی باید نظام‌موضوعات به مسائل مستحدثه را طراحی کنیم که ین کار انجام شده و از استادانی که آمادگی برای بحث دارند تا در درس خارج به آن بپردازند، تعداد بیشتری را  دعوت کنیم.

تشکیل کمیته فقه معاصر

وی با بیان اینکه هم‌اکنون دروس خوبی در این زمینه وجود دارد، تصریح کرد: علاوه بر این، کتبی در زمینه فقه معاصر تألیف شده است که کمیته آن در زمان مسئولیت بنده در مدیریت حوزه تشکیل شد و اکنون هم تقویت شده تا مباحثی که در مکاسب شیخ و در عصر خود کاملاً پاسخگو بوده، متناسب با نیازهای روز بازیابی و احیاء شود تا دروس خارج در این مسائل بیشتر ورود کنند و متون مناسب بیشتری هم منتشر شود.

انتهای پیام

captcha