تمامی گوشت‌های وارداتی ذبح حلال شده‌اند/ حضور ناظران ذبح شرعی دامپزشکی در کشورهای مبدأ
کد خبر: 3792979
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۰
قره‌خانلو بیان کرد:

تمامی گوشت‌های وارداتی ذبح حلال شده‌اند/ حضور ناظران ذبح شرعی دامپزشکی در کشورهای مبدأ

گروه سلامت ــ مسئول صید و ذبح حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به حضور نمایندگان این سازمان در کشورهای مبدأ گوشت‌های وارداتی به کشور گفت: تمامی فرایندهای ذبح در کشورهای مبدأ گوشت‌های وارداتی به وسیله عامل انسانی و با نظارت ناظران ذبح شرعی ایران انجام می‌شود.

دوشنبه//تمامی گوشت‌های وارداتی حلال ذبح شده‌اند/ حضور ناظران ذبح شرعی دامپزشکی در کشورهای مبدأاکبر قره‌خانلو، مسئول صید و ذبح حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان دامپزشکی کشور، در گفت‌وگو با ایکنا، با بیان اینکه نظارت بر ذبح حلال تمامی گوشت‌های وارداتی انجام می‌شود، اظهار کرد: حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در تمامی کشور‌هایی که ایران از آن‌ها گوشت وارد می‌کند ناظران و کارشناسانی را برای نظارت بر حلیت این گوشت‌ها مستقر می‌کند.
آموزش کارشناسان ذبح شرعی
وی افزود: این کارشناسان در آن کشور‌ها مانند برزیل مستقر می‌شوند. کارشناسان پیش از اعزام به کشور‌های مقصد، آموزش مسائل کامل دوره‌های آموزش و احکام فقهی ذبح را می‌آموزند و مجوز ذبح دریافت می‌کنند. این مسأله در مورد ناظران داخل ایران نیز صدق پیدا می‌کند.
نظارت بر سه حوزه حلیت
وی ادامه داد: ناظران شرعی بر سه حوزه حلیت یعنی ذبح مطابق با موازین شرعی، طهارت به معنی شست‌وشو و پاک کردن لاشه ذبح شده به هنگام خروج از کشتارگاه و مبرا بودن لاشه ذبح شده از هرگونه اجزای حرام تأکید دارند.
وی یادآور شد: در زمان ورود این محموله به بنادر تأییدیه‌های ذبح اسلامی باید همراه این محموله‌ها باشد و در آنجا هم مورد تأیید کارشناسان حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در دامپزشکی قرار گیرد.
مسئول صید و ذبح حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به انتشار تصاویری در شبکه‌های اجتماعی که در آنها گوشت مرغ گرم ذبح شده به وسیله دستگاه در بازار عرضه می‌شود نیز گفت: هیچ دستگاهی برای انجام ذبح شرعی در کشتارگاه‌های کشور وجود ندارد و تمامی این عملیات را نیروی انسانی انجام می‌دهد.
نظارت ۷۰۰ ناظر در کشتارگاه‌های کشور
قره‌خانلو اعلام کرد: در حال حاضر ۷۰۰ ناظر شرعی بر کشتار دام و طیور در کشتارگاه‌های سراسر کشور نظارت مستمر دارند. همچنین در عین حال فرایند کشتار از ابتدا تا بسته‌بندی تحت کنترل ناظران شرعی و بهداشتی سازمان دامپزشکی کشور است. بنابراین احتمال عرضه گوشت مرغ بدون ذبح در مراکز صنعتی یا سنتی وجود ندارد.
گوشت مرغ وارد کشور نمی‌شود
وی با بیان اینکه در حال حاضر گوشت مرغ وارد کشور نمی‌شود، یادآور شد: اگر قرار باشد گوشت مرغ وارد شود، فرایند‌های نظارت بر گوشت دام در این باره نیز وجود دارد و ناظران سازمان دامپزشکی در همان کشور مبدأ کار نظارت را انجام می‌دهند.
وی از شهروندان مسئول خواست در صورت مشاهده چنین تخلفاتی به طور حتم مراتب را فوری با مشخصات برند، کشتارگاه و آدرس به سازمان دامپزشکی کشور یا حوزه نمایندگی ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی اطلاع دهند تا با متخلفان برخورد قانونی شود.
انتهای پیام
captcha