بقعه «شیخ صدوق زیلایی» را بیشتر بشناسیم
کد خبر: 3800262
تاریخ انتشار : ۱۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۴

بقعه «شیخ صدوق زیلایی» را بیشتر بشناسیم

گروه اجتماعی ــ آستان مقدس شیخ صدوق در زیلایی در فاصله ۳۵ کیلومتری مارگون و ۱۲۵ کیلومتری یاسوج واقع شده است.

بقعه شیخ صدوق زیلایی را بیشتر بشناسیم

به گزارش ایکنا از کهگیلویه و بویراحمد، بقعه متبرکه شیخ صدوق که اهل محل آن را شیخ سرکه می‌خوانند در وسط قبرستان قدیم و جدید و حدفاصل دو منطقه مورزرد زیلایی و روستای شهنیز در فاصله 35 کیلومتری شهر زیبای مارگون از توابع شهرستان بویراحمد و 125 کیلومتری شهر یاسوج واقع شده است.
روستای دوبند شیخ سرکه که از شمال به کوه معروف شیخ سرکه و دلی مورگاه، از جنوب به روستای تاکسیسه، از مغرب به منطقه مله بیابانه و جاده کل چاس از مشرق به منطقه گل گلک محدود است.
چشمه سرکورکی که دارای آب گوارا و شیرین است در ضلع شرقی در سه نقطه نزدیک بهم منشعب و بستر آن مورد استفاده کشاورزی و آب شرب روستاهای مجاور قرار می‌گیرد.

بنای بقعه
بنای بقعه بر روی تپه ای برجسته‌تر از روستا قرار گرفته که شامل صحن و ایوانی 3*3 متر به سبک چهار گوشه ای به شیوه بناهای دوره ایلخانی که گنبد خوش ترکیب آن مربوط به افزوده‌های دوره صفویه به نظر می‌رسد که در زیر آن مرقد منور قرار گرفته است.
سطح داخل بنا بدون تزئین به جز آثار ضعیفی از مقرنس کاری که در زیر گنبد بجای مانده و سطح بسیاری هم در زمان مرمت و پلاستر امحاء شده است.
بقعه دارای یک در چوبی در ضلع باختری که بشکل سنتی ساخته و تعبیه شده است.
محلیان نقل کرده اند این بنا در سال 1356(ه.ش) سپس به سال 1372(ه.ش) توسط اهالی و برخی از روحانیون خیر منطقه ای تعمیر و مرمت شده است.
در وضعیت فعلی با عنایت به قدمت معماری بویژه جایگاه عظمای شخصیت مذهبی آن در ردیف سرمایه‌های تاریخی و فرهنگی به شمار می‌رود،‌ لذا قوانین حفاظتی از طریق واحدهای ذیربط بر آن مترتب است.

شجره‌نامه امامزاده
در رابطه با شجره و نسب این بزرگوار هیچ‌گونه سند متقن و معتبری ملاحظه نشده است.معمرین محلی اعتقاد دارند شیخ صدوق با فرزندان(عبدالقدوس و بی بی شهربانو) و خواهر مکرمه اش بی بی معصومه از اصحاب امامزاده علی سادات و امامزاده محمود(محمید) هستند که از منطقه سامانک سادات بدستور ایشان جهت نشر و تبلیغ احکام اسلامی به این منطقه مامور شده اند.
این زیارتگاه با 2000 متر مربع اعیان و 90 متر زیربنا به شماره 286/10 ثبت شده است.
انتهای پیام

captcha