حجتالاسلام والمسلمین محمدعلی هوشیار، استاد و محقق حوزه علمیه، در گفتوگو با ایکنا؛ در نقد جریان احمدالحسن بصری به عنوان مدعی یمانی به برخی شگردهای این جریان برای جذب افراد اشاره کرد و گفت: وی به یکی از افراد وعده داده که تو در دولت پدر من(امام زمان(عج) مورد ادعای وی) وزیر خواهی بود.
وی با بیان اینکه این گروه در سال 2000 میلادی حسینیهای در عراق ساختند و نمادی هم به عنوان پرچم درست کردند، ادامه داد: این نماد ابتدا ستاره پنج پر بود و بعد تبدیل به ستاره شش پر شد که آن را نماد مقدس و کعبه آمال احمدالحسن میدانند و در منازل آنان هم وجود دارد.
چشم طمع به حمایت مراجع
هوشیار ادامه داد: این جریان همچنین نشریه القائم و سایت اینترنتی راهاندازی کردند؛ احمدالحسن و پیروانش به خصوص حیدرالمشدد تبلیغش را از بصره و روستای الهویل و میسان آغاز کرد؛ مشدد اولین سفر تبلیغی خود را در سال 1376 به ایران داشت و در سال 1379 نیز مجدداً به شادگان ایران وارد شد و مدتی در آنجا ماند و تبلیغ کرد و بعد وارد قم شد و از سال 79 تا 81 به صورت مخفیانه با همراهی حسن رازی الکعبی احمدالحسن را تبلیغ کردند و حتی نامهای به 24 نفر از مراجع نوشتند تا علما را به سمت احمدالحسن دعوت کنند ولی چون ادله آنان بسیار سست بود هیچ گاه علما آن ها را نپذیرفتند و احمدحسن را کذاب و دروغگو معرفی کردند.
این محقق ادامه داد: این روند ادامه داشت تا اینکه در سال 81 این فرد از حرم تا جمکران پیاده روی 60 نفری راه انداختند و لباسهای سفید پوشیدند و شعار «ظهر المهدی» سر دادند که دستگیر و زندانی شد و جالب اینکه در این مدت هیچ پیگیری هم از سوی احمدالحسن برای رهایی او از زندان رخ نداد و همین مسئله سبب درگیری حیدرمشدد با حسن شد و حسن نیز بیانیه داد که دجال قبل از ظهور همین حیدر است.
این محقق با بیان اینکه دجال در منابع اهل سنت بسیار تقویت شده ولی پایگاه شیعی ندارد و روایات شیعی عمدتاً با محوریت یمانی است، تصریح کرد: حیدرمشدد بعد از آزادی از زنان در نزدیک کربلا در عراق کشته شد و یاران وی تا امروز هم معتقدند که او همان یمانی است که رفته و روزی ظهور خواهد کرد و بر میگردد.
هوشیار با بیان اینکه یکی از مشکلات عرصه مهدویت، مدعیان دروغین و دیگری منتظران دروغین هستند و بیشترین ضربه را از اینها میخوریم، زیرا احساسات بالا و فهم اندک دارند و زود در را برای مدعیان باز میکنند افزود: سیدغضنفر وزیری با اینکه سوادی نداشت در دوره رضاخان در محلات ساکن شد و مدعی امام زمان بود و مریدانی پیدا کرد؛ جالب اینکه وقتی میخواستند او را اعدام کنند خودش میگفت من مهدی نیستم، ولی پیروانش میگفتند او امام است؛ البته او در دادگاه سکته کرد و مرد، ولی مریدانش روی جنازه او افتادند و ضجه و ناله میزدند تا جایی که قاضی هم به گریه افتاد.
وی با تأکید بر اینکه مدعیشناسی بحث مهمی است که در کتاب مهدیان دروغین نوشته رسول جعفریان، ایشان سیر تاریخی این مدعیان از صدر اسلام تا دوره معاصر را برشمرده و توضیح داده است و مطالعه این اثر خوب است گفت: احمد حسن بعد از کشته شدن حیدر مشدد ساختمانی در نجف خرید و به عنوان مکتب نجف تبلیغات خود را از این فضا شروع کرد و سیدحسن حمامی، قاصد الحسینی و ... نیز به عنوان ممثلهای او کار را برعهده گرفتند و دانشگاه و حوزه علمیه در عراق تأسیس کرد؛ چون در این کشور اگر کسی دست به سلاح نشود میتواند هر اندیشهای را نشر بدهد.
وی ادامه داد: وی همچنین شبکه ماهوارهای تاسیس کرد تا اینکه آیت الله سیستانی با وی مخالفت و مواکب آنها را در سال اول جمع کردند؛ آنها هم آیتالله سیستانی را دجال سجستان معرفی کردند، در حالی که ایشان اساساً مشهدی هستند و نه سیستانی. حتی آنان بنا داشتند که ایشان را در دهم محرم ترور کنند که پلیس راه متوجه و آنان را دستگیر کرد و بعد از این ماجرا، حسن متواری شد، ولی شاخهای از این جبهه درست شد آن هم به رهبری عبدالله هاشم که مستند ظهور را ساخت وا لقاء کرد که همه کاره دعوت و قیام امام مهدی، یمانی است و مدعی شد احمدالحسن در نزد ما زندگی میکند. بعد از مدتی شاخه جیش الغصب از این گروه پدید آمد که دو گروه قبلی را تکفیر میکردند و شاخه چهارم نیز گروه احلاس بود و این چهار گروه هم مدعی هستند که احمد در نزد آنان است.
هوشیار افزود: اطلاعی از احمد نداشتیم تا اینکه امسال مطلع شدیم که به مالزی رفته و شرکتی به نام ابوالفضل تأسیس کرده و نان لبنانی تولید میکند؛ سه شریک هم دارد که اخطارهای مالیاتی متعددی گرفته و سعی میکند تا مالیات نپردازد. در مجموع به نظر میرسد که احمدالحسن ظاهراً امتیاز «احمدالحسن» را به عنوان برند واگذار کرده است؛ از قرائن میفهمیم که وی در این جریان هیچکاره است و در استرالیا زندگی میکند و عدهای به نام وی این جریان را اداره و کسب درآمد میکنند، هدایا و نذورات و خمس میگیرند. متأسفانه طبق برخی تصاویر عدهای از طلاب ایرانی هم به وی ایمان آوردهاند که برخی مشخصاً فتوشاپی است.
وی در پاسخ به این پرسش که چگونه است طلابی به وی ایمان بیاورند؟ اظهار کرد: همانند واقفیه که در دوره امام رضا(ع) برای اینکه از تحویل وجوهات شیعیان به امام خودداری کنند، امامت ایشان را نپذیرفتند و در نهایت سه تن از آنان با اعتقاد واقفی از دنیا رفتند. همچنین طلحه و زبیر دچار انحراف شدند این خطر برای برخی افراد در حوزه قم هم وجود دارد.
جذب پیروانی در قم
هوشیار با بیان اینکه فتنههای آخرالزمان هرقدر بزرگتر باشد افراد بزرگتری را هم با خود خواهد برد، تصریح کرد: امام باقر(ع) فرمودند که این فتنهها در آخرالزمان حتمی است و گریزی از آن نیست؛ حتی براساس این روایت، افراد باریک بین و ریزبین و کسانی که حتی وسواس علمی دارند هم ممکن است بلغزند. بنابراین اگر تعدادی طلبه دچار گمراهی شوند طبیعی است؛ البته این افراد چند طلبه مبتدی بودند که حتی برخی از آنان معمم هم نشدهاند و بنده با آنان مناظره و بحث خصوصی داشتم و سطح علمی آنان بسیار پایین است و از آیات و روایات دور هستند.
هوشیار با بیان اینکه پیروان احمد حتی در برخی شهرها نماز جمعه برپا کرده و دانشگاه، حوزه و ماهواره دارند بیان کرد: احمد بصری معتقد است که فقط باید حاکمیت الله باشد؛ لذا میگوید باید حکومت کل جهان را به من تحویل دهید و هر نوع انتخابات هم قبول نیست، گرچه یکی از پیروان وی در ماهواره این سخنان را نقض کرد؛ حتی بصری در شورشی که در بصره رخ داد و کنسولگری ایران را آتش زدند پشت این ماجرا بود؛ از کارهای جالب وی این بود که تصویر حامیان ایرانی خود را در فیسبوک بارگذاری کرد.
وی با بیان اینکه این جریان همانند وهابیت و بهائیت است، تصریح کرد: اینها در برخی شهرها از جمله مشهد تظاهرات به راه انداختند. وی مدعی است که اگر حاکم شوم عدالت را در همه جا برپا خواهم کرد؛ در فضای مجازی هشتک میزنند که راه حل مهدی است؛ البته ما هم قبول داریم ولی این تناقض و چرخش در حرفهایشان هست؛ مثلاً به خاطر ارتباطی که با جریان مقتدی صدر داشت گفت که راه حل مشکلات عراق، حاکمیت سیدجعفر صدر است. همچنین این گروه نسخهای فقهی عجیب دارند و بیشتر هم خواهد شد از جمله در بحث سود بانکی، نماز قضا و مسح پا و ... نسخ دارند و مسح پای حلقوی میکشند و به این راحتی احکام را تغییر میدهند؛ این فرقهها هر بلایی میخواهند بر سر پیروان خود میآورند و حتی احمد اجازه دزدی هم از مخالفان میدهد.
وی با بیان اینکه یکی از اعتقادات آنان این است که اگر کسی به ائمه(ع) یا یکی از یاران ایشان و حتی شیعیان ایشان یعنی خود احمدالحسن هم اهانت کند نجس است.
وی با اشاره به حامیان مالی این جریان بیان کرد: اولاً اینها وجوهات و هدایا و نذورات از مردم میگیرند که مبلغ کمی نیست، ولی گزارشهایی داریم که افرادی منزل خود را در ایران فروخته و پولش را به این جریان هدیه کردهاند. همچنین شبکه ماهوارهای و اسپانسر مالی دارند، ولی سندی ندارم که آمریکا و یا اسرائیل و اروپا از این فرقه حمایت میکنند و پیروان این فرقه از پول فراوانی برخوردارند و در برخی کشورها دفتر کار دارند.
انتهای پیام