فعالیت‌های قرآنی آموزش و پرورش در تابستان
کد خبر: 3830302
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۸
مسیب‌زاده تشریح کرد:

فعالیت‌های قرآنی آموزش و پرورش در تابستان

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ مدیرکل دفتر قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش فعالیت‌های قرآنی این وزارتخانه در ایام تابستان را تشریح کرد.

فعالیت‌های قرآنی آموزش و پرورش در تابستان

به گزارش ایکنا؛ برنامه زنده «افق» رادیو قرآن شنبه، پنجم مردادماه، به موضوع بررسی مسابقات قرآن دانش‌آموزی کشور و فعالیت‌های قرآنی وزارت آموزش و پرورش در فصل تابستان پرداخت.

این برنامه با حضور محمدرضا مسیب‌زاده، مدیرکل دفتر قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش و اجرای جواد نصیری، مجری‌کارشناس برنامه، پخش شد. وی در ابتدای برنامه گفت: دانش‌آموزان در آغاز سال تحصیلی که مهرماه هر سال است، می‌توانند برای شرکت در مسابقات از نیمه دوم مهرماه به دفتر مدارس مراجعه و ثبت نام کنند و تا پایان آذرماه نیز فرصت دارند تا در رابطه با منابعی که به ایشان اعلام می‌شود، آماده شوند.

وی با اشاره به اینکه مسابقات قرآن دانش‌آموزی در سه حوزه قرآن، عترت و نماز برگزار می‌شود، اظهار کرد: مرحله مدرسه‌ای مسابقات قرآن وزارت آموزش و پرورش طی آذرماه هر سال و در هفته‌ای که با عنوان «قرآن، عترت و نماز مدارس» شناخته می‌شود، برگزار می‌شود و یک بازه زمانی 15 روزه از هفته آخر آذرماه و هفته اول دی ماه را ـ نسبت به شرایط استان‌های مختلف کشور ـ برای اجرای برنامه مسابقات دربر می‌گیرد.

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه پس از آن دانش‌آموزان عزیز وارد مرحله منطقه‌ای می‌شوند، افزود: این مرحله نیز اواخر دی‌ماه هر سال برگزار می‌شود و سپس، از بهمن‌ماه تا پایان اسفند آن سال، مرحله استانی و مرحله کشوری نیز عموماً در فصل تابستان اجرا می‌شود.

مسیب‌زاده با اشاره به اینکه به همت جمعی از عزیزان دلسوز در وزارت آموزش و پرورش و ستاد عالی مسابقات، مدت چهار سال است که مسابقات بین‌المللی دانش‌آموزان نیز برگزار می‌شود، تصریح کرد: البته این مرحله از مسابقات به صورت دوسالانه برپا می‌شود.

هر سال در بحث قرآنی و فرهنگی باید به دنبال سوژه جدید برویم و آن را تقویت کنیم. البته در این رابطه در حوزه نماز کارهای فراوانی شده است و در حوزه قرآن نیز باید به طور ویژه به سمت اجرای تخصصی و مطلوب‌تر حرکت کنیم

وی با بیان اینکه امسال سی‌‌‌ونهمین دوره از مسابقات قرآن دانش‌آموزی برگزار می‌شود، گفت: در دو سال اول برگزاری، چون مسابقات در اردوگاه شهید باهنر برگزار می‌شد و سپس، پس از دو سال مسابقات فرهنگی ـ هنری نیز آغاز شد؛ دو سال اول به مسابقات افزوده نشده و سی‌وهفتمین دوره مسابقات به شمار می‌آید وگرنه حق مطلب این است که سی‌ونهمین دوره مسابقات برپا می‌شود. مسابقات آموزش و پرورش از بدو انقلاب اسلامی برگزار شده است.

مسیب‌زاده با اشاره به اینکه اصرار ما همواره بر این است که دانش‌آموزان به ویژه رتبه‌های برتر به صورت تکراری در مسابقات دوره‌های بعدی شرکت نکنند، گفت: نکته‌ای که برای ما حائز اهمیت است، عدم شرکت نفرات اول مسابقات کشوری در همان رشته است که نمی‌توانند در سال بعد در همان رشته شرکت کنند.

مدیرکل دفتر قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه مسابقات به صورت پایه‌ای برگزار می‌شود و هر کسی با هر علاقه‌مندی که دارد، می‌تواند در رشته‌های مورد نظر خود شرکت کند، افزود: سه سالی است که طرحی را با عنوان «الگوی تلاوت» در کشور راه‌اندازی کرده‌ایم که مربوط به بحث استعدادیابی است. دانش‌آموزان بااستعداد فراوانی در کشور وجود دارند که استعداد فراوانی در زمینه قرآنی دارند و می‌توانند در مناطق خود به امور قرآنی در آموزش و پرورش بپردازند و فضای دارالقرآن‌های آموزش و پرورش نیز آماده استفاده از ظرفیت ایشان است.

پیگیری سوژه‌های جدید

مسیب‌زاده با اشاره به اینکه تمامی فعالیت‌های آموزش و پرورش اعم از ورزشی، فرهنگی، هنری و قرآنی، همه در مسیر اخلاق قرآنی و اسلامی قرار دارند و تربیت اسلامی مد نظر است، تصریح کرد: هر سال در بحث قرآنی و فرهنگی باید به دنبال سوژه جدید برویم و آن را تقویت کنیم. البته در این رابطه در حوزه نماز کارهای فراوانی شده است و در حوزه قرآن نیز باید به طور ویژه به سمت اجرای تخصصی و مطلوب‌تر حرکت کنیم.

مدیرکل دفتر قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش در رابطه با مشوق‌های درنظر گرفته شده برای دانش‌آموزان در رابطه با مسابقات نیز گفت: در جمهوری اسلامی فضای خوبی مهیا شده تا دانش‌آموزان عزیز در مسیر معنوی قرار گیرند و خود را مطرح کنند. دانش‌آموزان نیز باید زکات علم را بپردازند و سفیری برای جذب به قرآن باشند.

وی ادامه داد: در حوزه مسابقات بین‌المللی دانش‌آموزان، نفرات اول بدون کنکور و در رشته‌های مرتبط وارد دانشگاه می‌شوند و اعتقاد قلبی داریم که دانش‌آموزان حوزه فعالیت‌های قرآنی، دانش‌آموزان سرآمد و باهوشی هستند. بسیاری از عزیزان هستند که رشته‌های عالی را طی کرده‌اند و در مسابقات قرآنی نیز جایگاه ویژه‌ای دارند. البته زیاد به دنبال این تسهیلات نیستیم، با وجود اینکه اعتقاد داریم که باید مشوق‌هایی برای جذب افراد وجود داشته باشد که در این راستا نیز همه نخبگان قرآنی به کانون نخبگان معرفی می‌شوند.

مسابقات کشوری در تابستان 98

مسیب‌زاده با اشاره به نحوه بهره‌گیری و انتخاب داوران مسابقات دانش‌آموزان نیز ادامه داد: قطع به یقین، اولویت اول ما به ویژه در مراحل مدرسه‌ای و مناطق خود فرهنگیان هستند. شرط احراز داوران به غیر از اطلاعات علمی و تخصصی که دارند، مسائل اخلاق داوری است. ما اصلا به دنبال حرفه‌ای شدن نیستم، اما فضای عدالت حاکم بر مسابقه وظیفه اصلی ماست و به همین دلیل در مسابقات کشوری و بین‌المللی سراغ بهترین‌ها می‌رویم. خوشبختانه ارتباط خوبی در آموزش و پرورش با ستاد عالی مسابقات برقرار است و داوران را با مشورت عزیزان در ستاد انتخاب می‌کنیم که شاید امروز از وجود بیش از 200 نفر از داوران بین‌المللی در این زمینه بهره می‌بریم.

مدیرکل دفتر قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش با اشاره به مسابقات اخیری که قرار است در مشهد مقدس برگزار شود نیز گفت: از روز دوشنبه، هفتم مردادماه، مسابقات بخش آوایی در بخش پسران و در رشته‌های قرائت تحقیق و ترتیل، حفظ قرآن، اذان و مداحی(در بخش دختران دو رشته اذان و مداحی نیست) آغاز می‌شود. همچنین، مسابقه همخوانی قرآن کریم به صورت مستقل اجرا می‌شود. مسابقات بخش بانوان نیز از روز 11 مردادماه در مشهد مقدس برگزار خواهد شد. در مجموع حدود دو هزار نفر از دانش‌آموزان در این مرحله از مسابقات به رقابت می‌پردازند.
انتهای پیام

captcha