محصولات دانش‌بنیان حاصل از موقوفات رونمایی می‌شوند
کد خبر: 3852244
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۵
خاموشی خبر داد:

محصولات دانش‌بنیان حاصل از موقوفات رونمایی می‌شوند

گروه جامعه ــ نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در همایش آغاز دهه وقف با بیان این خبر که ساختمانی به فعالیت‌های دانش‌بنیان اختصاص یافته است، اظهار کرد: محصولات دانش‌بنیان حاصل از موقوفات در ماه رجب رونمایی می‌شوند.

در حال تکمیل//محصولات دانش‌بنیان حاصل از موقوفات رونمایی می‌شوندبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ همایش آغاز دهه وقف پنجشنبه، دوم آبان‌ماه، با حضور ائمه جماعت استان تهران و شخصیت‌هایی همچون حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی، رئیس دفتر مقام معظم رهبری؛ حجت‌الاسلام والمسلمین خاموشی، نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه و حجت‌الاسلام والمسلمین شاهچراغی، امام جمعه شهر ری، در بقعه شیخ صدوق(ره) برگزار شد.

حجت‌الاسلام و‌المسلمین خاموشی در این مراسم با اشاره به عزاداری‌های اربعین حسینی که پشت سر گذاشته شد، اظهار کرد: از زحمات مجموعه اوقاف، که در جریان اربعین حسینی بیش از 100 موکب را در داخل و خارج کشور برپا کردند و خدمات وسیعی را به زائران اباعبدالله‌الحسین(ع) ارائه دادند، تشکر می‌کنم.

توقف تملیک اعیانی

وی افزود: خوب است که هیئات عزاداری و عزاداران حسینی، مساجد، بقاع متبرکه و امامزادگان شریف را محل عزاداری خود قرار دهند. بر اساس برنامه‌ریزی‌ها، سال آینده سازمان اوقاف و امور خیریه قدرتمندتر وارد جریان عاشورا و اربعین می‌شود. 

نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در ادامه گفت: در روایات آمده است که وقف باید بر اساس نیات واقف اجرا شود، من خود را ملزم می‌دانم از نیت وقف‌نامه عدول نکنیم، کمیته فقهی هم داریم و تصمیم شخصی نمی‌گیریم. من تملیک اعیانی را متوقف کردم تا زمین واقفان را حفظ و برای آبادانی آنها تلاش کنیم. برای تصمیم‌گیری درباره امور عمرانی نیز کمیته‌ای تشکیل دادیم تا ساخت‌وسازها با دقت کامل انجام شود و بنده نیز بر آن نظارت می‌کنم.

بهره‌وری بیشتر از وقف در شرایط تحریم

حجت‌الاسلام و‌المسلمین خاموشی گفت: برای اینکه بر اساس نیازهای زمان عمل کنیم، معتقدیم که وقف باید بتواند مشکلات ما را در شرایط تحریم کم کند؛ برای مثال برای نخستین‌بار از تجهیزات پزشکی و دانش‌بنیان حمایت کردیم. هم‌اکنون مجموعه وقفی در استان فارس برای تولید بومی ایمپلنت‌های استخوانی و دندانی شروع به کار کرده است که می‌تواند قیمت ایمپلنت را هم کم کند.

وی افزود: ساختمانی را هم به کارهای دانش‌بنیان اختصاص داده‌ایم و به زودی در ماه رجب از محصولات دانش‌بنیان حاصل از موقوفات و تحت حمایت سازمان اوقاف رونمایی می‌کنیم.

نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه یادآور شد: در امور خیریه ما به ازای ساختاری در سازمان وجود نداشت. لذا مرکزی مختص امور خیریه ایجاد کردیم. در ماه‌های ابتدایی سال توانستیم ۳۰۰ زندانی را آزاد کنیم و این کار را در ماه ربیع‌الاول نیز ادامه می‌دهیم. همچنین تصمیم داریم بیمارستان‌ها و مراکز درمانی را بهینه کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین خاموشی در پایان ائمه جماعت استان تهران را مخاطب قرار داد و اظهار کرد: به همه کسانی که در قامت مبلغ به تبیین اهمیت وقف در جامعه می‌پردازند، لازم است یادآوری کنم که آنان برای هدفی بلند که موجب اعتلای کشور می‌شود گام برمی‌دارند.

انقلاب اسلامی؛ احیاگر سنت وقف

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد گلپایگانی، رئیس دفتر مقام معظم رهبری، نیز در این مراسم اظهار کرد: رضاخان بعد از سفر به ترکیه و گرفتن دستور از اربابانش مثل آتاتورک، دستوراتی را صادر کرد که جنایت محسوب می‌شوند. دستور کشف حجاب یکی از آن دستورات بود. او همچنین در جوار حرم حضرت رضا(ع) و در مسجد گوهرشاد چند هزار نفر را به قتل رساند، روضه‌خوانی را قدغن کرد و موقوفات را از بین برد. پسرش هم همین رفتار جنایتکارانه را ادامه داد.

رئیس دفتر مقام معظم رهبری ادامه داد: محمدرضا پهلوی در اواخر دوره حکومت خود دستور داد تمام رقبات و موقوفاتی را که در دست کشاورز است به نام خود کشاورز بزنند و دیگر عام‌المنفعه نباشد یا در راستای نیت واقف هزینه نشود، حکومت پهلوی چون با جریان اباعبدالله(ع) مشکل داشت با وقف دشمنی می‌کرد زیرا بیشتر موقوفات در راستای تقویت شعائر حسینی بودند.

وی تصریح کرد: بعد از انقلاب، امام خمینی(ره) دستور داد تمام رقبات را به حالت اولش برگردانند و انقلاب اسلامی قدم‌های بلندی را برای احیای سنت وقف برداشت.

یادآور می‌شود، در این مراسم یک ساعته که با تلاوت حجت‌الاسلام سیدمحمدجواد موسوی درچه‌ای آغاز شد، محمدرضا طاهری، مداح اهل بیت(ع)، به ذکر اشعاری در اهمیت وقف پرداخت.

انتهای پیام
captcha