واقفان به نیازهای روز جامعه توجه کنند
کد خبر: 3852602
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۷

واقفان به نیازهای روز جامعه توجه کنند

گروه اجتماعی ــ مدیرکل اوقاف قم با تأکید بر این‌که با توجه به تغییر و تحولات جامعه باید در اطلاع‌رسانی و آگاهی و برنامه‌ها، وقف‌ها را متناسب با نیاز روز دنبال کنیم، بیان کرد: انطباق وقف با نیازهای روز امر مهمی است که باید مورد توجه واقفان قرار گیرد.

وقف با نیازهای روز در جامعه منطبق شودبه گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام‌والمسلمین عباس اسکندری، مدیر‌کل سازمان اوقاف و امور خیریه استان، امروز، 4 آبان‌ماه در جمع اصحاب رسانه، ضمن تسلیت ایام سوگواری اهل بیت(ع) به فعالیت‌های اداره‌کل  اوقاف و امور خیریه در  دهه وقف اشاره کرد و گفت: دهه وقف فرصت خوبی را برای آشنایی مردم با مقوله وقف ایجاد کرده است، دهه وقت فرصتی برای زمینه‌سازی ترویج وقف است؛ وقف حرکتی انسانی و الهی و مربوط به آحاد جامعه اسلامی است.

وی یادآور شد: وقف همچون طنابی است که یک سر آن در دل واقف و سر دیگر آن به عرش الهی وصل بوده، این مهم ضمن الزام تقرب به ذات اقدس الهی متمسکین به موضوع وقف را متنعم به معنویات می‌سازد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین اسکندری با تأکید بر این‌که با توجه به تغییر و تحولات جامعه باید در اطلاع‌رسانی و آگاهی و برنامه‌ها، وقف‌ها را متناسب با نیاز روز دنبال کنیم، بیان کرد: انطباق وقف با نیازهای روز امر مهمی است که باید مورد توجه واقفان قرار گیرد.

وی به برخی از محورهای موضوعی روز که نیازمند حضور واقفان است، اشاره کرد و گفت: عرصه علم و دانش از مهم‌ترین حوزه‌های نیازمند به ورود واقفان است؛ پشتیبانی‌های مردمی ماندگار که در قالب وقف به منصه ظهور می‌رسد، خیزش‌های علمی پویا را به سر منزل مقصود خواهد رساند.

مدیر‌کل اوقاف قم با تأکید بر این‌که فعالیت‌های فرهنگی که در ایام عزاداری اباعبدالله‌الحسین(ع) پیگیری می‌شود، از مهم‌ترین آثار خیرات و برکات خیران و واقفان محترم است، یادآور شد: همه باید مردم را به سمت توجه به وقف‌های جدید و اهتمام به امر موقوفات سوق دهیم.

وی ارائه نوع خدمات موقوفات در عرصه‌های اجتماعی را از مهم‌ترین بایسته‌های تحریک‌پذیری مردم به سمت وقف دانست و یادآور شد: امیدواریم بتوانیم مسئله وقف را از شکوفایی بیشتری برخوردار کرده، از سرمایه‌گذاری پایدار در حوزه وقف غافل نباشیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین اسکندری با اشاره به این‌که در ایام بزرگداشت وقف برنامه‌های متعددی برگزار خواهد شد، ضمن برگزاری همایش عمومی در ۱۳ آبان‌ماه در مدرسه علمیه امام کاظم(ع)، اظهار کرد: نمایشگاه ویژه به‌منظور ارائه گزارش در حوزه‌های فعالیتی برگزار و نشست‌های تخصصی برگزار خواهد شد.

وی برنامه غباروبی آستان امامزادگان و خدمت‌رسانی پزشکی به مشارکت پزشگان خیر اندیش در بقاع متبرکه را ازمهم‌ترین برنامه‌های این دهه برشمرد و تصریح کرد: برگزاری برنامه‌های فرهنگی و عزاداری در بقاع متبرکه و نیز برپایی زنگ وقف در مدارس با همکاری آموزش و پرورش از دیگر برنامه‌های این سازمان به‌شمار می‌رود.

مدیر‌کل اوقاف قم افتتاح و کلنگ‌زنی برخی از پروژه‌ها در آستان مقدس امام‌زادگان را از دیگر برنامه‌های این دهه دانست و یادآور شد: دیدارهای مختلفی با مسئولان و شخصیت‌های استان برگزار می‌شود و امید است حرکتی مهم به سمت توجه دادن مردم به سمت نیازمندی‌های جدید داشته باشیم.

وی افزود: مشارکت سازمان اوقاف در طرح مهر تحصیلی و همکاری با کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی و آماده‌سازی اقلام آموزشی برای فرزندان ایتام و نیازمندان از دیگر اقدامات اداره‌کل بهزیستی قم است.

مدیر‌کل اوقاف قم بدترین دوران وقف را دوران رضاخان برشمرد و افزود: رضا‌خان متولیان و واقفان را مجبور می‌کرد تا زمین‌های موقوفه را به نام دولت یا افراد مد نظر دولت انتقال دهند، که این امر در دوران فرزندش محمد‌رضا پهلوی با رویکردی دیگر ادامه پیدا کرد.

وی افزود: تلاش‌های متعددی برای احیای موقوفات صورت گرفته و به توفیقات ارزشمندی دست یافته‌ایم، علی‌رغم این تلاش در برخی از موارد، مصادیقی مشاهده می‌شود که در عین اثبات وقفیت، با ممانعت‌ها و چالش‌هایی در عرصه احیای وقف روبه‌رو هستیم که غالباً با تذکر نسبت به عواقب آن، این موضوعات حل می‌شود.

اسکندری ضمن اشاره به طرح‌های عمرانی سازمان اوقاف استان در دهه وقف، به خدمت‌رسانی آستان امامزادگان قم به زائران ابا‌عبدالله‌الحسین(ع) در جوار بارگاه ملکوتی امامین عسکرین(ع) اشاره کرد و یادآور شد: فعالیت اربعینی آستان مقدس امامزادگان قم، امسال نسبت به سال گذشته چه از جهت روحی و معنوی و یا از منظر مسائل پشتیبانی از شرایط ویژه و بسیار خوبی برخوردار بوده، همه با عشق و علاقه آمده، در عین استقبال باشکوه جمعیت برای خدمت‌رسانی در مواکب اربعینی، عده معدودی برای خدمت‌رسانی به زائران سید‌الشهدا(ع) انتخاب شدند.

انتهای پیام
captcha