متصرفی‌شدن موقوفات مشكل ایجاد می‌كند
کد خبر: 3852605
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۰

متصرفی‌شدن موقوفات مشكل ایجاد می‌كند

گروه اجتماعی ــ نماینده ولی‌فقیه در استان فارس با بیان اینكه برخی از موقوفات متصرفی هستند یعنی خود اوقاف آن‌ها را اداره می‌كند، گفت:‌ متصرفی شدن موقوفات مشكل ایجاد می‌كند و بعد از مدتی با این مسئله مواجه می‌شویم كه باید جای دیگری هم بر كار اوقاف نظارت كند.

به گزارش ایكنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژكام، نماینده ولی‌فقیه در استان فارس، امروز، 4 آبان‌ماه در دیدار با مدیركل و معاونان اوقاف این استان كه به‌مناسبت فرا رسیدن دهه وقف برگزار شده بود، ضمن تسلیت فرا رسیدن ایام صفر گفت: دهه پایانی ماه صفر به نام دهه وقف همیشه مورد توجه بوده است.

وی افزود: در حوزه وقف یك كار بسیار بزرگ و حركت سنگین فرهنگی، اقتصادی و دینی داریم كه از ابعاد گوناگون شایسته است به آن پرداخته شود و در ابتدا باید از دست‌اندركاران این حوزه تقدیر كرد زیرا اداره این حجم از موقوفات فارس كه یك ششم موقوفات كشور است، كار آسانی نیست.

آیت‌الله دژكام تعدد موقوفات در فارس مصداقی از بیان مقام معظم رهبری كه فرمودند فارس در قله فرهنگی است، دانست و گفت:‌ كار وقف، یك كار فرهنگی است و یك واقف چقدر از نظر ایمان و فرهنگ به اوج رسیده است كه حاصل عمر خود را وقف می‌كند و این همه رقبات در فارس نشان می‌دهد از نظر فرهنگی در این استان بسیار كار شده است.

قدمت وقف در فارس بیش از 700 سال است

امام جمعه شیراز ادامه داد: اینكه می‌گوییم قدمت وقف در فارس به 700 سال پیش باز می‌گردد مربوط به زمانی است كه سند یك موقوفه را در دست داریم و ممكن است قبل از آن هم وقف‌هایی وجود داشته اما سند آن‌ها در دست نیست لذا قدمت وقف در استان فارس خیلی بیش از این‌هاست.

وی با بیان اینكه در بحث وقف نیاز به اندیشیدن داریم، گفت: اگر می‌خواهیم استان فرهنگی باشیم و در قله باشیم باید قدم‌های تأثیرگذاری در فضای فرهنگی جهان اسلام بگذاریم و در عرصه‌های مربوط به خدومان این تأثیرگذاری را بروز دهیم.

آیت‌الله دژكام گفت:‌ در سفر اربعین، مشاهده كردیم كه در عراق هر جا نام شیراز می‌آوریم،‌ آن را می‌شناسند و بر عكس، این رابطه متقابل و تأثیرگذار فرهنگی است و هم این است كه در جای خودش و برای اهداف اصیل اسلامی و انقلابی خودمان آن را به كار ببریم.

نماینده ولی فقیه در استان فارس اظهار كرد: یكی از بحث‌هایی كه باید در اوقاف به عنوان رویكرد تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری بررسی شده و تبدیل به یك گفت‌وگو شود، رویكرد نسبت به رقبات موقوفه است كه در تصرف اوقاف باشد یا غیرمتصرفی. این مسئله مهمی است.

وی ادامه داد: اصل قرار دادن اداره اوقاف برای نظارت بر وقف بوده است و اگر گفتیم می‌خواهیم متولی وقف باشیم یعنی همین موقوفات متصرفی، پس چه كسی بر كار اوقاف نظارت كند و این یك معضل است و اگر مشكلی در عرصه تولیت پیدا شد، باید جلوی آن گرفته شود لذا متصرفی شدن موقوفات یك مشكل ایجاد می‌كند و بعد از مدتی با این مسئله مواجه می‌شویم كه باید جای دیگری هم بر كار اوقاف نظارت كند.

اوقاف یك نهاد نظارتی است

آیت‌الله دژكام با تأكید بر اینكه اوقاف یك نهاد نظارتی است و باید این بعد نظارتی را تقویت كند، گفت: مصالح باید جای دیگری توسط نخبگان و فرهیختگان سنجیده شوند و بعد سیاسیون توجیه شوند و این كار هم همیشه كار طلاب بوده است.

امام جمعه شیراز با بیان اینكه رویكرد اوقاف باید به سمت كم شدن رقبات متصرفی باشد ولو اینكه در نگاه مدیر این باشد كه راحت شدیم ولی ضررهای زیادی در این قضیه است یكی اینكه جای ناظر و عامل عوض می‌شود، گفت: وقتی موقوفه‌ای متصرفی می‌شود اول ممكن است بگویید درآمد رشد كرد ولی در طول زمان درآمدش كم می‌شود.

وی تأكید كرد: مقررات باید به این سمت آید كه اوقاف طبق وقف‌نامه نظارت كند و باید تولیت جدید برای موقوفات تعریف كرده و خودش نقش ناظر ایفا كند.

آیت‌الله دژكام گفت: نكته دوم در باب اندیشیدن در رابطه با سهم كسانی است كه در این مجموعه‌ها كار می‌كنند و در موقوفات و وقفنامه‌ها معمولاً اسم متولی، موقوفه علیهم و ناظر معین شده است و هر كدام سهمی دارند. در طول تاریخ تجربه نشان داده است چگونه این موقوفات اداره شوند اما اكنون گاهی دخالت‌هایی می‌شود كه می‌بینیم كار موقوفه نمی‌چرخد.

سهم متولی موقوفه باید مشخص شود

نماینده ولی فقیه در استان فارس با تأكید بر اینكه باید سهم متولی موقوفه مشخص شود، گفت: در دنیا مشاهده می‌كنیم سهم مدیر از درآمد كارخانه باید خیلی باشد زیرا از نظر دقت مدیریت بالا می‌رود و تجربه نشان داده است كه باید این كار هم برای موقوفات انجام دهیم چه عیبی دارد كه سهم متولی افزایش یابد و در عوض درآمد موقوفه هم بالاتر می‌رود.

وی گفت:‌ اگر بخواهیم سهم متولی كه مدیر است در این فرض چیز منصفانه‌ای بدهیم همیشه ضرر خواهیم كرد همین‌طور سهم نظارت و یكی از كارهای نظارت حسابرسی است كه همیشه باید سهم آن معقول باشد و بی‌انصافی در این قضایا باعث زمین خوردن موقوفات شده است.

آیت‌الله دژكام در عین حال خواستار توجه شفافیت در این عرصه شد و گفت:‌ باید شفافیت در این مسئله باشد كه چقدر خرج كرده و چگونه هزینه كرده‌ایم پس شفافیت هم مسئله مهمی است كه باید در این جهت پیش رویم.

توجه ویژه به مساجد و حوزه‌های علمیه

امام جمعه شیراز در ادامه از مسئولان اوقاف خواست تا توجه ویژه‌ای به بحث مساجد و حوزه‌های علمیه داشته باشند و گفت: امكانات و اعتبارات دولتی در جاهایی مثل مساجد و حوزه‌های علمیه نداریم در صورتی كه این‌ها در قدم قاعدتاً وقف‌هایی داشته‌اند و بر روی آن‌ها سرمایه‌گذاری‌هایی می‌شد و امروز هم نیاز به حمایت اوقاف دارند.

وی با تأكید بر اینكه باید طوری حمایت كنند، كه مؤمنان بتوانند در این وضعیت سخت اقتصادی نان بخورند، گفت: این مسئله موجب افزایش بركت روزی هم می‌شود البته جهات شرعی هم باید لحاظ شود و نمی‌گوییم كه خلاف نیت واقف عمل شود.

آیت‌الله دژكام در بخش پایانی سخنان خود مسیر عبور زائران امام حسین(ع) از مرزهای شرقی به كشورمان و خروج آن‌ها از مرز شلمچه را مورد توجه قرار داد و گفت: عمده این زائران از استان فارس عبور می‌كنند لذا باید تلاش كنیم تا آبروداری داشته باشیم و خدمات خوب و سرویس‌های مناسب و مورد نیاز زائران را به آنان ارائه دهیم و باید طوری عمل كنیم كه جاده احمدبن موسی(ع) در آینده به عنوان محل تبادلات اجتماعی و اقتصادی كشورهای غرب آسیا شناخته شود.

 

 

انتهای پیام
captcha