وجود 75 موقوفه با نیات حوزه علمیه در گیلان
کد خبر: 3859112
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۹
مدیرکل اوقاف گیلان خبرداد:

وجود 75 موقوفه با نیات حوزه علمیه در گیلان

گروه اجتماعی - مدیرکل اوقاف گیلان با بیان اینکه ۷۵ موقوفه با نیات حوزه علمیه در گیلان داریم، گفت: حوزه‌های علمیه باید وارد مقوله وقف و تبلیغ این سنت حسنه شود و در احیای موقوفات به سازمان اوقاف کمک کنند.

به گزارش ایکنا از گیلان، حجت الاسلام ستار علیزاده، مدیرکل اوقاف و امور خیریه گیلان شب گذشته، ۲ آذرماه در نشست هم اندیشی بررسی راهکارهای علمی تبلیغ وقف از دیدگاه روحانیت که در اداره کل اوقاف گیلان برگزار شد، اظهار کرد: اسلام به تبلیغ زنده است و این تبلیغ باید استمرار داشته باشد؛ باید با تفکر بسیجی اسلام را تبلیغ کنیم.

علیزاده با بیان اینکه اوقاف در سه حوزه موقوفات، قرآن و بقاع متبرکه در حال فعالیت است، افزود: در حوزه موقوفات، تثبیت مالکیت موقوفات و دفاع از موقوفات، ترویج مسئله وقف، احیای موقوفات و اجرای امینانه نیات واقفین در دستورکار سازمان اوقاف است.

وی با بیان اینکه در گیلان پنج هزار موقوفه و ۲۳ هزار رقبه داریم، گفت: در حوزه موقوفات، وظیفه مهم اجرای امینانه نیات واقفان خیراندیش داریم و براساس نیات واقفان باید به وقف عمل کنیم.

مدیرکل اوقاف گیلان با تاکید بر اینکه در سازمان اوقاف، اصل مسئله تبلیغ و ترویج فرهنگ وقف است، تصریح کرد: موثرترین گروهی که می توانند و توانسته اند تاکنون اعتماد مردم را در تبلیغ وقف جلب کنند قشر روحانیت است.

علیزاده بیان کرد: تا سال ۸۸ که حضور طلبه ها در اوقاف کم بود سالانه ۲۰ وقف جدید داشتیم و از سال ۸۸ به بعد که حضور طلاب بیشتر شد و با کمک ائمه جمعه و جماعات ظرفیت سازی کردند، هر سال سه هزار وقف جدید داریم.

وی با بیان اینکه سازمان اوقاف به دنبال تولی گری نیست بلکه به دنبال ترویج فرهنگ وقف است، خاطرنشان کرد: خدمات بزرگی با وقف می توان به جامعه ارائه کرد، از دوران صفویه تاکنون بیشترین تولیت موقوفات را علما و مراجع داشتند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه گیلان با بیان اینکه ظرفیت های تبلیغی اوقاف کم نیست و ۹۴۱ بقعه داریم که طبق تاکید امام خامنه ای باید به قطب فرهنگی تبدیل شوند، گفت: ۱۲۰ امام جماعت در بقاع متبرکه داریم که در حوزه پاسخگویی به سوالات، آموزش سبک زندگی اسلامی و آموزش قرآن و احکام در حال فعالیت هستند.

علیزاده با بیان اینکه سالانه یک هزار مبلغ در ایام تبلیغی مختلف به بقاع متبرکه گیلان اعزام می شوند، بیان کرد: طی یک سال گذشته بیش از ۲۳۰ مرکز مشاوره در کنار خیمه های معرفت تاسیس شد.

مدیرکل اوقاف گیلان با بیان اینکه در ساماندهی شبکه تبلیغی استان، اوقاف همراه دیگر نهادهای فرهنگی استان است، گفت: ۷۵ موقوفه با نیات حوزه علمیه در گیلان داریم، حوزه‌های علمیه باید وارد مقوله وقف و تبلیغ این سنت حسنه شود و در احیای موقوفات به سازمان اوقاف کمک کنند.

وی با بیان اینکه روحانیون و مبلغان در منابر نسبت به هوشیار سازی مردم در حوزه وقف اقدام کنند چراکه تبلیغ در منابر برای تبلیغ وقف بسیار مهم است، تصریح کرد: تشکیل انجمن یاوران وقف در مدارس علمیه می‌تواند به تبلیغ وقف کمک کند.

در ادامه حجت الاسلام غلامحسن تسخیری، مسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه در سپاه قدس گیلان بر اعتماد سازی در حوزه وقف تاکید کرد و گفت: هرچه قدر در حوزه اعتماد سازی بین مردم تلاش شود به ترویج فرهنگ وقف کمک می شود.

وی افزود: اطلاع رسانی و آگاه سازی مردم از هزینه کرد موقوفات، اجرای نیات واقفان و هزینه عواید موقوفات طبق نیات واقفان باعث تبلیغ وقف توسط خود مردم و به صورت چهره به چهره می شود.

وی هدایت گری مردم و خیران به نیازهای روز برای ثبت وقف های جدید را از دیگر رسالت های سازمان اوقاف برشمرد و گفت: هدفمند کردن وقف و انجام وقف هدفمند برای رفع نیازهای روز، مشکلات اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی کشور را کاهش می دهد.

مسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه در سپاه قدس گیلان با بیان اینکه برخی از نیازهایی که در گذشته واقفان برای رفع آنها وقف می کردند اکنون از بین رفته است، گفت: باید واقفان و خیران را به سمت نیازهای روز هدایت کرد تا برای رفع آنها وقف جدید ثبت شود.

تسخیری، حوزه بهداشت و درمان، حوزه های علمیه، اشتغال و.. را از نیازهای روز جامعه دانست و گفت: نیازمندیهای روز جامعه شناسایی و به مردم اعلام شود؛ در این صورت وقف در مسیر صحیح که از بین رفتن نیازهای جامعه است، هدایت می شود.

انتهای پیام
captcha