فعالیت ۳۳ نیروگاه تولید برق در موقوفات خراسان‌رضوی
کد خبر: 3860110
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۶

فعالیت ۳۳ نیروگاه تولید برق در موقوفات خراسان‌رضوی

گروه اجتماعی ــ مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گفت: با هفت نیروگاهی که در دهه فجر به بهره‌برداری خواهد رسید، مجموعاً ۴۰ نیروگاه با ظرفیت تولید ۱۵۷۱ کیلووات ساعت برق و فرآیند ایجاد اشتغال ۲۳۳۲ نفر روز در سال محقق می‌شود.

33 نیروگاه تولید برق در موقوفات خراسان رضوی فعال استبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام محمد احمدزاده، مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی، امروز، 6 آذرماه در مراسم افتتاحیه 26 پروژه نیروگاه برق خورشیدی موقوفه عبدالله رضوی طرقبه شاندیز ضمن گرامیداشت یاد واقفین خیراندیش بیان کرد: مجموع اتفاقاتی که در این پروژه‌ها افتاده در راستای نگاه اقتصاد مقاومتی رهبر معظم انقلاب و تأکیدات نماینده ولی‌فقیه در سازمان اوقاف و به منظور توجه به تولید و ایجاد اشتغال است.

وی افزود: در سال گذشته نیز در مجموعه موقوفه عبدالله رضوی پروژه‌ای با قابلیت تولید 120 کیلووات انرژی خورشیدی افتتاح شد که از مزایای مهم تولید انرژی خورشیدی می‌توان به جلوگیری از قطع درختان و کمک به محیط‌زیست اشاره کرد.

ایجاد اشتغال برای 332 نفر

احمدزاده افزود: تا قبل از این نیز هفت نیروگاه با ظرفیت تولید 225 کیلو وات با میانگین برق ماهیانه 28 هزار 500 کیلووات ساعت و با اعتباری بالغ بر یک میلیارد و هشتصد میلیون تومان به بهره‌برداری رسید که درآمد ماهیانه از آن 35 میلیون تومان است که سرمایه‌گذاری در این راستا سالیانه بیش از 360 میلیون تومان درآمد دارد و علاوه بر ایجاد اشتغال برای 332 نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم از دیگر مزایای ایجاد این پروژه‌ها بود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان ادامه داد: عملکرد زیست محیطی این پروژه معادل حفظ 2245 درخت در سال و طبق عددی که کارشناسان اعلام کردند 179 هزار و 610 کیلوگرم مونواکسیدکربن کاهش پیدا می کند.

وی اظهار کرد: به همت اعضای انجمن یاوران وقف علم و فناوری و توسط نخبگان مرکز علمی شهید فهمیده شرق کشور امکان‌سنجی این اقدام انجام شد و 26 نیروگاه در حال حاضر به بهره‌برداری رسیده و مقرر است تا هفت نیروگاه دیگر تا دهه فجر به بهر‌‌ه‌برداری برسد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی ابراز کرد: این 26 نیروگاه با ظرفیت 936 کیلووات و با اعتباری بالغ بر 80 میلیارد ریال در موقوفه عبدالله رضوی و بقاع متبرکه استان به بهره‌برداری رسیده که میانگین تولید برق این تعداد پروژه 138 هزارو 366 کیلووات ساعت است.

ایجاد اشتغال برای 1383 نفر در سال

احمدزاده اضافه کرد: در همین منطقه نیز تعداد سه نیروگاه یکی با ظرفیت 100 کیلووات و دو تا با ظرفیت 50 کیلووات با پیش‌بینی درآمد 135 میلیون 700 هزار تومان در ماه و در سال یک میلیارد و 628 میلیون 400 هزار تومان در سال تحقق درآمد دارد که به صورت مستقیم و غیرمستقیم برای 1383 نفر روز در سال اشتغال ایجاد کرده است.

احمدزاده گفت: عملکرد زیست‌محیطی آن حفظ 9340 درخت در سال و کاهش 747 هزارو 176 کیلو مونوکسیدکربن است و با هفت نیروگاهی که در دهه فجر به بهره‌برداری خواهد رسید و مجموعا 40 نیروگاه با ظرفیت تولید 1571 کیلووات ساعت که پیش‌بینی می‌شود با میزان تولید انرژی ماهیانه 225 هزار ساعت درآمد ماهیانه 216 میلیون 800 هزار تومان و درآمد سالیانه دو میلیارد و 637 میلیون تومان و فرآیند ایجاد اشتغال 2332 نفر روز در سال محقق شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان افزود: عملکرد زیست محیطی حفظ 15505 درخت و کاهش یک میلیون 240 هزار و 418 کیلو مونوکسیدکربن درسال رقم خواهد خورد که بخشی از برکات این اقدام است و از محل موقوفات انجام شده است.

وی ابراز کرد: سیر ارتقاء بهره‌وری موقوفات، در حوزه‌های مختلف است و از آن نیز می‌توان به پرورش دام و آبزیان اشاره کرد که در حال حاضر پرورش 1000 راس گوسفند در این محل به بهره‌برداری رسیده از طرفی برای بهره‌وری از قنات این موقوفه نیز پرورش ماهی در حال انجام است و آبی که از فضولات این ماهیان است نیز برای کشاورزی و آبیاری استفاده می شود.

احمدزاده تصریح کرد: در سال گذشته با برداشت 64 تن در هکتار ذرت علوفه‌ای برای دام 700 میلیون تومان آیدات به دست آمده همچنین ماهیانه هزار تن شیر از مجموعه دامپروری سوران برای کارخانه لبنیات ارسال و تولید لبنیات انجام می‌شود.

نیات واقف موقوفه عبدالله رضوی

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان بیان کرد: از دیگر نیات واقف موقوفه عبدالله رضوی اطعام عزاداران در عاشورای حسینی است که در سال 20 هزار نفر در این روز از محل عواید این موقوفه در روز شهادت امام حسین(ع) اطعام می‌شوند

وی بیان کرد: دو نیروگاه 20 کیلوواتی در بحستان، یک 20 کیلوواتی در خلیل آباد، سه نیروگاه 30 کیلوواتی در داورزن، یک نیروگاه 50 کیلوواتی در کاسفی کاشمر، دو نیروگاه 20 کیلوواتی در فضل بن شاذان نیشابور و یک 70 کیلوواتی در موقوفات شهرستان نیشابور، سه نیروگاه 30، 15 و 10 کیلوواتی در موقوفه گوهرشاد و... از دیگر بقاع و موقوفاتی است که در راستای تولید انرژی خورشیدی به بهره‌برداری رسیده است.

انتهای پیام
captcha