گروه‌هایی که بسته‌ حمایتی سلامت روان دریافت می‌کنند/ خبرنگاران؛ حاضران در خط مقدم تمام بحران‌ها
کد خبر: 3871129
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۹

گروه‌هایی که بسته‌ حمایتی سلامت روان دریافت می‌کنند/ خبرنگاران؛ حاضران در خط مقدم تمام بحران‌ها

گروه سلامت ــ معاون اجرایی دفتر سلامت روان وزارت بهداشت تشریح کرد که چند ساعت بعد از حادثه سقوط هواپیما به دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ شد تا در مناطق تحت پوشش خود، کارشناسان سلامت روان را برای ارائه خدمات بر اساس پروتکل‌های مداخلات روانشناختی به میان خانواده قربانیان حادثه اعزام کنند.

نحوه مراقبت‌های روانی از خانواده قربانیان سانحه هوایی/ هیجانات زودگذر روزهای اخیر اثرات روانی طولانی داردعلی اسدی، معاون اجرایی دفتر سلامت روان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفت‌وگو با ایکنا؛ با اشاره به فشار‌های روانی که طی روز‌های اخیر مردم با آن مواجه شده‌اند، اظهار کرد: برای دو گروه از افراد، برنامه‌های سلامت روان اجرا می‌شود، نخست افرادی که درگیر این مسائل هستند مانند خانواده قربانیان هواپیمایی که اخیرا سقوط کرد و دیگری برای سایر افرادی‌که به نوعی در معرض تنش‌های روانی قرار گرفتند.

اسدی تصریح کرد: از همان روز نخست حادثه هواپیمای اوکراینی، با مرکز EOC(مرکز کنترل و هماهنگی عملیات‏‌های فوریتی) و وزارت بهداشت هماهنگی‌های لازم انجام شد تا کارشناسان سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی ایران در محل حادثه حضور پیدا کنند چرا که برخی خانواده‌های حاضر در محل حادثه که به شدت ناراحت، تحت فشار و نیازمند خدمات کمک‌های اولیه سلامت روان بودند.

وی با بیان اینکه نمی‌توان در لحظات اولیه حادثه خدمات تخصصی را ارائه کرد، گفت: پس از گذشت چند ساعت از حادثه، به دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ شد تا در مناطق تحت پوشش خود، کارشناسان سلامت روان را برای ارائه خدمات بر اساس پروتکل‌های مداخلات روانشناختی به میان خانواده قربانیان این حادثه اعزام کنند.

مراکز ارائه‌دهنده خدمات سلامت روان به عموم مردم
اسدی با بیان اینکه برای عموم مردم نیز خدماتی در نظر گرفته شده است؛ اظهار کرد: سعی شده با اطلاع‌رسانی از طریق مراکز بهداشت و کارشناسان خود در سطح کشور در مراکزی مانند، مدارس، دانشگاه‌ها و مساجد توصیه‌هایی برای کاهش تشنج و فشار ارائه دهیم.

وی با بیان اینکه این مسئله محدود به زمان کوتاه کنونی نمی‌شود و نباید آن را در چند روز محدود کرد، بیان کرد: بر همین اساس با هماهنگی‌های درون سازمانی و تعامل با انجمن‌های روانپزشکی کشور قرار است از طریق رسانه‌ها و سازمان‌های دیگر برنامه‌هایی را برای اطلاع‌رسانی‌های عمومی در جامعه در رابطه با مدل‌های رفتاری و ارتباطی و پیشگیری از خشونت‌ها طی روز‌های آینده انجام دهیم.
 
معاون اجرایی دفتر سلامت روان وزارت بهداشت با اشاره به این موضوع که پیش از مردم باید توصیه‌هایی را به دست‌اندرکاران ارائه داد، گفت: مسئولان نیز باید کمی صبر و تحمل داشته باشند و فضایی را برای اینکه مردم بتوانند به ابراز هیجانات طبیعی خود پاسخ دهند، ایجاد کنند و جو را بهتر مدیریت کنند.
 
هشدار مبنی بر دستکاری عاطفی احساسات مردم 
وی همچنین تصریح کرد: از سوی دیگر شرایط اجتماعی حساس بوده و مردم اجازه ندهند تا افرادی که سوء‌نیت‌های خاص خود را دارند از فضای  موجود سوء‌استفاده کرده و به دستکاری عاطفی آنها بپردازد. توصیه ما به مردم این است که مردم به حفظ آرامش و سلامت روان خود کمک کنند.
 
اسدی با بیان اینکه مسائل پیش آمده هیجاناتی محدود، اما واکنش‌ها و اثر‌های طولانی دارد، گفت: این‌ها مسائلی هستند که باید به صورت زیربنایی برای آن‌ها کاری انجام شود که دفتر سلامت روان وزارت بهداشت بر اساس وظایف ذاتی خود به کمک دانشگاه‌های علوم پزشکی و کارشناسان سلامت روان بخشی از مداخلات لازم را انجام خواهد داد. جامعه التهابات خاص خود را دارد، هر حادثه‌ای با حادثه دیگر متفاوت است لذا به مسئولان توصیه می‌کنیم با اطلاع‌رسانی‌های دقیق و به موقع، گفتگو با مردم به صورت شفاف به کاهش سطح تنش جامعه کمک کنند.
 
خبرنگاران؛ خط مقدم حوادث و بحران‌های جامعه
معاون دفتر سلامت روان وزارت بهداشت در رابطه با حمایت‌های سلامت روان از خبرنگاران که در خط مقدم حوادث و بحران‌های جامعه هستند، گفت: به صورت اختصاصی دوره یا بسته سلامت روان برای خبرنگاران تعریف نشده است. اما در پروتکل‌ها و بسته‌های آموزشی که این دفتر دارد، یکی از گروه‌های هدف افرادی هستند که به نوعی در صحنه‌های حوادث حاضر می‌شوند، افرادی مانند پلیس، آتش‎نشان‌ها، امدادگران، اورژانس و هلال احمر و خبرنگاران از جمله این گروه‌ها هستند.
 
وی افزود: در این بسته‌ها مهارت‌آموزی پیش، حین و پس از حادثه مشخص شده است. این بسته‌ها از طریق مراکز بهداشت روان دانشگاه‌های علوم پزشکی یا با هماهنگی مراکز بین بخشی همراه با دوره‌های توانمندسازی سلامت روان برگزار می‌شود. اگر سازمان خاصی مانند رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها درخواست بدهد این دوره‌های توانمند سازی با همکاری دانشگاه‌های علوم پزشکی برای آن‌ها انجام می‌شود.
انتهای پیام
captcha