کسب درآمد از طریق شرط‌‌بندی حتی در مسابقات قرآن هم حرام است
کد خبر: 3873352
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۷:۱۶
کارشناس مرکز پاسخگویی به سؤالات شرعی:

کسب درآمد از طریق شرط‌‌بندی حتی در مسابقات قرآن هم حرام است

گروه اقتصاد ــ کاظمی اظهار کرد: مشکل سایت‌های شرط‌‌بندی این است که از شرکت‌کنندگان پولی دریافت می‌شود و آن‌ها هم از همان مبلغ، جایزه برندگان را پرداخت می‌‌کنند. لذا این اقدام از منظر شرعی حرام است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعبدالرحیم کاظمی، کارشناس مرکز پاسخگویی به سؤالات شرعی، در گفت‌وگو با ایکنا، به بیان نکاتی درباره کسب درآمد از طریق سایت‌های شرط‌بندی که اخیراً در ایران بسیار رایج شده و همچنین حکم درآمدهای ناشی از قماربازی پرداخت و اظهار کرد: درآمد ناشی از قماربازی در اسلام قطعاً حرام است. درباره شرط‌بندی هم باید گفت که اگر مثلاً قرار باشد یک مسابقه فوتبال پیش‌بینی شده و شما بابت آن پیامکی ارسال کرده و پولی هم به علت این پیامک‌ها کسر نشود و شما به قرعه‌کشی راه پیدا کنید درآمد حاصل از آن طبق نظر همه مراجع تقلید هیچ مشکلی ندارد.

سرگرمی باید مبتنی بر شریعت باشد

وی ادامه داد: مشکل سایت‌های شرط‌بندی این است که از شرکت‌کنندگان پولی دریافت می‌شود و آنها هم از همان مبلغ، جایزه برندگان را پرداخت می‌‌کنند. لذا چنین کاری حکم ربا و قمار را پیدا می‌کند و حرام است. از نص صریح آیات قرآن کریم نیز مشخص است که خداوند متعال قمار را در ردیف می‌گساری و بت‌پرستی و کارهای پلید شیطانی قرار داده است.

کارشناس مرکز پاسخگویی به سؤالات شرعی گفت: البته اسلام هیچ وقت مخالفتی با تفریح و سرگرمی ندارد و اتفاقاً در بسیاری از روایات توصیه شده که ساعاتی از روز به سرگرمی و تفریح اختصاص داده شود. اما نکته مهم این است که طبق اسلام باید این تفریح و سرگرمی مشروع بوده و از لحاظ شرعی و فقهی حرام نباشد.

کدام شرط‌بندی‌ها از نظر شرعی حرام نیست

کاظمی یادآور شد: فقط در دو مورد است که می‌توانیم شرط‌بندی کنیم و پول هم بدهیم و هیچ اشکالی هم از لحاظ شرعی ندارد. یکی در تیراندازی و دیگری در سوارکاری است که شرط‌بندی در مورد آ‌ن‌ها از لحاظ شرعی کاملاً حلال است و روایت‌های خاصی هم درباره آنها وجود دارد و مراجع هم طبق آن روایات حکم بر حلال بودن این نوع شرط‌بندی‌ها را صادر کرده‌اند.

وی بیان کرد: البته شرط‌بندی با قماربازی تفاوت‌هایی هم دارد. در قمار از آلات و ابزاری همانند پاسور و تخته‌نرد و .... استفاده می‌کنند اما شرط‌بندی ربطی به ابزار و آلات ندارد بلکه خود عملی که انجام می‌شود حرام است. بنابراین اگر قرار باشد از شرکت‌کنندگان، ولو در مسابقات قرآن، پولی دریافت و به عنوان جایزه به برندگان پرداخت شود از منظر شریعت حرام است.

نهی مسلمانان از بازی با آلات قماربازی

این کارشناس مسائل شرعی درباره وسایل مورد استفاده از قمار نیز تصریح کرد: در اسلام حتی بازی با ابزارآلات قمار هم نهی شده است. ابزارهایی که برای قمار مورد استفاده قرار می‌گیرند، وسایلی هستند که از آن‌ها برای بازی با شرط‌بندی و برد و باخت استفاده می‌شود که در صورت بازنده شدن یک نفر، آن فرد بازنده باید چیزی را به برنده اهدا کند.

کاظمی در پایان بیان کرد: الان در برخی از مسابقات ورزشی هم چنین کاری انجام می‌شود که پولی را از تیم‌های مختلف جمع کرده و جایزه هم به برنده پرداخت می‌شود که این هم از منظر شرعی دارای اشکال و حرام است. البته تا الان نشنیده‌ام که در مسابقات قرآن چنین چیزی وجود داشته باشد اما گاه در مسابقات ورزشی چنین اتفاقاتی رخ می‌دهد. اینها از مواردی هستند که در میان مراجع هیچ اختلا‌ف‌‌نظری در مورد آنها وجود ندارد.

انتهای پیام
captcha