سهم خراسان‌رضوی از موقوفات در دهه چهارم انقلاب؛ 2500 وقف جدید
کد خبر: 3877076
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۹

سهم خراسان‌رضوی از موقوفات در دهه چهارم انقلاب؛ 2500 وقف جدید

گروه شهرستان‌ها ــ معاون فرهنگی-اجتماعی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گفت: در خراسان رضوی از ابتدای انقلاب حدود 4500 موقوفه داشته‏‌ایم که سهم دهه چهارم انقلاب 2500 وقف جدید بوده است.

پوششی// سهم دهه چهارم انقلاب از موقوفات 2500 وقف جدید بوده استبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام جمال ایزدی، معاون فرهنگی-اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی، شامگاه گذشته 17 بهمن‏‌ماه در افتتاح دو پروژه خدماتی و عمرانی اداره اوقاف و امور خیریه کاشمر اظهار کرد: خداوند متعال نعمت‎های بسیاری از جمله ظاهری و باطنی به ما داده است، انسان در برابر نعمت‎های خداوند مسئولیت دارد و باید این نعمت‎ها را در مسیر خودش به درستی استفاده کند.

وی با بیان اینکه یکی از برکات جامعه اماکن مذهبی از جمله مساجد، حسینیه‏‌ها و به خصوص بقاع متبرکه هستند، به سخن رهبر معظم انقلاب که فرمودند: «بقاع متبرکه باید به قطب فرهنگی تبدیل شوند» اشاره کرد و افزود: بقاع متبرکه پایگاه‏‌های فرهنگی هستند، که آثار و برکات فراوانی را برای جامعه دارند.

ایزدی عنوان کرد: هرچند در شهر کاشمر سه بقعه مبارکه از جمله سید حمزه(ع)، سید مرتضی(ع) و سید محمد(ع) وجود دارد اما اگر این سه بقعه در کاشمر نبود وضعیت این منطقه این گونه رقم نمی‌خورد، در کشور هر کجا که بقاع متبرکه بیشتری داریم، آنجا از نظر فرهنگی و معنوی رشد بیشتری داشته و هر کجا مشکل داریم، چنین بقاعی وجود نداشتند و یا تعداد کمی بودند.

وی اظهار کرد: بقاع متبرکه مایه خیر و برکت هستند، تعدادی از بقاع شاخص استان در کاشمر قرار دارند، اگر امثال بقعه سید حمزه(ع) کاشمر در مشهد بودند حتما یکی حوزه‎های معاونت اداره‌کل را به آنجا می‎بردیم، چون کارکردهای بسیاری برای فعالیت فرهنگی دارند.

معاون فرهنگی-اجتماعی اداره کل اوقاف و امورخیریه  خراسان رضوی ادامه داد: باید قسمت پر لیوان و اقداماتی که در دوران انقلاب شده را هم دید، در جامعه مسئولانی حضور دارند که نه قابل تحسین و نه مذمت و چون برخی به فکر مسائل شخصی خود هستند، نتیجه آن همین فسادها و گرفتاری‎هایی که داریم می‎شود، اما از سویی هم مسئولینی تلاش‎گر و مخلص داریم که زندگی و استراحت خود را کنار می‌گذارند و وقت خود را در خدمت به مردم، دین و جامعه سپری می‎کنند.

وی با اشاره به اینکه تعدادکل موقوفات خراسان رضوی تا امروز 2500 مورد است، بیان کرد: تعداد موقوفات خراسان رضوی از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون 4500 مورد است و اگر انقلاب را به 4 دهه تقسیم کنیم، سهم دهه چهارم انقلاب در خراسان رضوی 2500 وقف جدید بوده است.

معاون فرهنگی-اجتماعی اداره‌کل اوقاف و امورخیریه خراسان رضوی خطرنشان کرد: در 30 سال اول انقلاب 2000 وقف جدید و در دهه اخیر 2500 وقف داشتیم که نشان‌دهنده این است که روز به روز خدمات نظام و انقلاب بهتر می‌شود و میزان حضور زائران، عوائد و خدمات عمرانی همه بیانگر تاثیر انقلاب اسلامی است.

در ادامه این مراسم مسلم ساقی، فرماندار کاشمر طی سخنانی عنوان کرد: طی سال‌های اخیر وقف‎ها به سمت وسوی درست خود هدایت، مدیریت و راهبری می‎شود، یکی از ظرفیت‎های شهرستان کاشمر گردشگری و زیارتی است.

وی افزود: سالیانه بیش از 3 میلیون زائر و گردشگر در شهرستان تردد دارند، باید ماندگاری زائران را در شهرستان افزایش دهیم که منوط به ایجاد زیرساخت‎ها از جمله زائرسرا است.

ساقی بیان کرد: وقف‎های جدید را می‎توان در حوزه‎های علم و فناوری، اقتصاد، اشتغال، رونق تولید و... هدایت نمود، این رویکرد در شهرستان وجود دارد و آماده هرگونه همکاری با دستگاه‌های مربوطه هستیم.

حجت‌الاسلام حسین نیساری، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه کاشمر در ادامه از افتتاح 7 واحد سوئیت در امامزاده سید محمد(ع) با مساحت 220 مترمربع و اعتبار 4 میلیارد و 500 میلیون ریال و نیروگاه خورشیدی امامزاده سید حمزه(ع) با اعتبار 8 میلیارد ریال همزمان با دهه مبارک فجر خبر داد.

وی افزود: با توجه به اینکه در طی سال از تمامی شهرها در اماکن مقدس و امامزادگان پذیرای بسیاری از زائران هستیم، احداث زائرسرا در امامزاده سیدمحمد(ع) جز ضروریات بود.

نیساری بیان کرد: در این زائرسرا بالغ بر 450 میلیون تومان هزینه شده که با پیگیری‎های مدیرکل اداره اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی 200 میلیون تومان از محل اعتبارات سازمانی وام داده شده که به صورت اقساط بازپرداخت می‎شود و باقی هزینه‌‏ها از محل کمک‌‏های خیرین و کمک‎های مردمی بوده است.

وی همچنین با اشاره به افتتاح نیروگاه خورشیدی بقعه متبرکه سید حمزه(ع) تصریح کرد: امسال یک نیروگاه خورشیدی با ظرفیت 70 کیلووات و اعتبار 8 میلیارد ریال افتتاح شد.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه کاشمر یادآور شد، تا امروز 28 وقف در شهرستان داشته‎ایم که پیش‌بینی می‏‌شود تا پایان سال به 34 وقف برسد.

انتهای پیام
captcha