تاریخ پر از افتخارآفرینی واقفان است / اوقاف تنها محدود به بقاع متبرکه نیست
کد خبر: 3884564
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۵

تاریخ پر از افتخارآفرینی واقفان است / اوقاف تنها محدود به بقاع متبرکه نیست

مدیر تولید ویژه‌برنامه «دستان آسمان» تاریخ را سرشار از افتخارآفرینی‌ها و کمک‌های واقفان به مردم دانست و گفت: بسیاری از مردم فکر می‌کنند اوقاف تنها محدود به بقاع متبرکه است درحالی‌که این بخش روبنایی و مشخص آن است و می‌تواند در همه زمینه‌ها از کارآفرینی تا تولید علم و ثروت فعالیت داشته باشد.

ویژه‌برنامه «دستان آسمان» کاری از گروه معارف شبکه یک سیما با همکاری سازمان اوقاف است که در ۳۰ قسمت ۶۰ دقیقه‌ای تهیه شده و هر بار در مورد یکی از استان‌های کشور و با محوریت معرفی واقفان این استان‌ها پخش می‌شود. این برنامه که روزهای پنجشنبه ساعت ۷:۴۵ از شبکه یک سیما پخش می‌شود، این هفته میزبان استان هرمزگان است و به این بهانه با دو تن از عوامل ساخت این برنامه تلویزیونی به گفت‌وگو نشستیم.

علی خانی، تهیه‌کننده ویژه‌برنامه «دستان آسمان» در گفت‌وگو با ایکنا از هرمزگان هدف از ساخت این برنامه را ترویج فرهنگ خداپسندانه وقف خواند و اظهار کرد:  این مجموعه کاری در سطح ملی است که برای نخستین بار در تاریخ انقلاب اسلامی صورت گرفته، برای ساخت هر قسمت در هر استان حدود 100 نفر از عوامل مرکز تهران و استان پای‌کار بوده‌اند، کار خوبی روی آنتن رفته و بازخوردها نشان می‌دهد استقبال خوبی نیز از آن شده است.

وی افزود: سعی ما در این برنامه ایجاد یک پل ارتباطی بین استانداران، اداره‌های کل اوقاف و واقفان و خیران بوده تا با استفاده از ظرفیت خیران و تسهیلات و امکانات دولتی بتوان کاری بزرگ در زمینه وقف در سطح کشور انجام داد.

خانی با بیان اینکه قسمت 24 و 25 ویژه‌برنامه «دستان آسمان» به استان هرمزگان اختصاص‌ یافته است، تصریح کرد: قسمت 24 به‌صورت زنده به آنتن خواهد رفت و قسمت 25 آن به این دلیل که با روز 29 اسفند و تعطیلات آخر سال مصادف شده، در هرمزگان ضبط و در تهران پخش می‌شود.

ضرورت شکوفایی استعدادهای بالقوه‌ حوزه وقف در کشور

شهریار مهدوی، مدیر تولید ویژه‌برنامه «دستان آسمان» نیز در گفت‌وگو با ایکنا بیان کرد: این برنامه از ابتدای آبانماه سال جاری به روی آنتن شبکه یک رفته و تاکنون نیز هر هفته به استمرار پخش می‌شود و امیدواریم بتوانیم ظرفیت‌های وقف همه استان‌های کشور را به تصویر بکشیم.

وی ادامه داد: ویژه‌برنامه «دستان آسمان» با هدف شناخت و ترویج فرهنگ وقف در جامعه شکل گرفته است، خوشبختانه استعدادهای بالقوه‌ای در حوزه اوقاف در سطح کشور وجود دارد و امیدواریم با سمت‌وسوی خوبی که این برنامه گرفته بتوانیم قدم مؤثری در بالفعل کردن این استعدادها برداریم.

مهدوی تصریح کرد: شاید مردم با اوقاف و توانایی‌ها، ظرفیت‌ها و عملکرد وسیعش آشنایی کافی ندارند، خود ما نیز در زمان آغاز این ویژه‌برنامه تا این اندازه آشنایی نداشتیم و هر روزی که پیش می‌رود  و به استان‌های جدید می‌رویم، می‌بینیم که چقدر ظرفیت‌ها در استان‌های مختلف متنوع است.

وی با اشاره به اینکه هر استانی بنا به ظرفیت‌هایش می‌تواند در زمینه‌های کشاورزی، دامداری، انرژی‌های جدید، آبزیان و ... گسترش وقف داشته باشد، گفت: هر منطقه استعداد خاص خود را دارد و اگر بتوانیم اطلاع‌رسانی درستی داشته باشیم، خیرانی که دلشان برای این مملکت می‌تپد و دوست دارند سربلندی آن را ببینند، آشنایی بیشتری با این استعدادها پیدا کرده و کانالیزه شده و بهتر وارد حوزه وقف می‌شوند.

مدیر تولید ویژه‌برنامه «دستان آسمان» ادامه داد: بسیاری از مردم فکر می‌کنند اوقاف تنها محدود به بقاع متبرکه، امامزادگان و موقوفات است درحالی‌که این بخش روبنایی و مشخص آن است، اوقاف در ضمیر خود جای بسیاری برای کار و استعدادهای نهفته دارد و می‌تواند در همه زمینه‌ها از کارآفرینی تا تولید علم و ثروت فعالیت داشته و خیلی خوب و مؤثر عمل کند.

مهدوی اظهار کرد: با نگاهی به تاریخ وقف، می‌بینیم واقفان در دوره‌ها و مشکلات گوناگون در زمینه‌های مختلف چطور به کمک مردم آمده‌اند، برای مثال زمانی مشکلات بسیاری در زمینه آب‌رسانی به روستاها و راه‌های ارتباطی مناطق دورافتاده داشتیم و با ورود واقفان در این عرصه‌ها بسیاری از مشکلات حل شدند.

وی اضافه کرد: در این عصر جدید که روزبه‌روز شاهد پیشرفت علم و فنّاوری در آن هستیم باید با شناخت و برداشت درست از فرهنگ وقف، شناسایی استعدادهای جدید و نیازسنجی جامعه در راه نفوذ این فرهنگ به همه خانه‌ها قدم برداریم. اطلاع‌رسانی خوبی داشته باشیم تا خیران و واقفان پا جلو گذاشته و با کمک مدیران و مسئولان و استانداران مشکلات را حل کنند. به همین دلیل است که تأکید داریم در هر  قسمت از ویژه‌برنامه «دستان آسمان» استانداران و مدیران استانی در کنار واقفان حضور داشته باشند تا با ایجاد یک تعامل سازنده اتفاقات خوبی را در سطح استان‌های کشور رقم بزنیم.

انتهای پیام
captcha