به «تو» از دور سلام
کد خبر: 3886613
تاریخ انتشار : ۰۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۴

به «تو» از دور سلام

امسال اولین سالی است که سال جدیدمان را متفاوت تحویل می‌کنیم. از تفاوت‌ها که بخواهیم بگوییم هیچکس حتی فکرش را هم نمی‌کرد که ویروس کرونا جوری بر تن روزهایمان بنشیند، بتواند میلیون‌ها زائر و مجاور را خانه‌نشین کند و سال نوشان را از دور با حضرت ثامن‌الحجج(ع) و پای گیرنده‌هایشان تحویل کنند.

به «تو» از دور سلامطبق عادت هر ساله‌ام از چندین ماه قبل تصمیم گرفتم که برای تحویل سال و آغاز سال جدیدم به پابوس آقا بروم، آخر تجربه‌ چند و چندین ساله‌ام آنقدر شیرین و دلچسب بود که مگر می‌شد منِ بچه محل امام رضا(ع) طاقت بیاورم و خانه بمانم. همه شلوغی‌ها را به جان می‌خریدم تا سال پیش رویم اما تضمین برکت امام مهربانی‌ها شود و مهر بی‌انتهایش برای همیشه شامل حالم بماند.

98 با اتفاق تلخ سیل و زلزله و مصیبت هم‌وطنانمان آغاز شد، با شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی و پرپر شدن سرنشینان هواپیمای اوکراینی ادامه داشت و هنوز نفسی از این همه اتفاقات غم‌انگیز تازه نکرده بودیم که اسفندمان گره خورد با ورود ویروس کرونا به ایرانمان که در انتظار بهار بود.

ویروس کرونا آنچنان بین لحظه‎هایمان رخنه کرد که به خودمان آمدیم و دیدیم که انگار قرار است جوری دیگر نوروز و سال جدید‌مان را آغاز کنیم. روزهای اول ورود این ویروس به زندگی‌مان آنچنان سخت می‌گذشت که گاهی حتی نفس نفس زنان روزهایمان را به شب می‎‌رساندیم و خواب شبانگاهی آرامش وصف‌ناپذیری داشت مثل قبل از روزهای کرونایی‌مان اما صبح می‌شد و روز از نو روزی از نو، دوباره مراقبت ماسک، دستکش، شست‌وشوی دست و آمار دلخراش مبتلایان و فوت شدگان.

روز پدر آمد و نتوانستیم دستان پدر را در دستانمان گرفته و بر چین و چروک دستانش بوسه بزنیم، نتوانستیم با آمدن سال نو عزیزانمان را به آغوش بکشیم، به خانه مادربزرگ و پدربزرگ‌‌هایمان برویم و با در کنارشان بودن خوشحال‌تر از قبل خنده بر لبانشان نقش ببندد.

در همین روزهای بهت‌زده و شوک‌آورمان بود که بازهم به خودمان یادآوری کردیم زندگی هیچگاه بدون فراز و نشیب نبوده و نمی‌شود، همان طور که نمی‌توان با استرس و اضطراب این ویروس هم به زندگی ادامه داد و حتی خودمان گرد تلخی بیشتری بر جانِ زندگیمان بپاشیم. دوباره توکل کردیم به خدایمان و نگاهمان به آسمان خیره شد تا از این بحران هم بتوانیم سربلند بیرون بیاییم و از فرصت دوباره زیستن بهره ببریم که تنها یک بار این فرصت نصیب همه‌مان می‌شود.

«امید» تنها یک واژه نبود، دست بروی زانو گذاشتن و «یاعلی» گفتن و ادامه دادن بود که توان بیشتری برای پشت سرگذاشتن روزهای کرونایی‌مان را به ما منتقل می‌کرد. امید است که می‌تواند تمامی لحظات زندگی را با تمام خوبی‌ها و بدی‌هایش، برایمان ماندگار و شیرین کند. همان‌طور که با امید و توکل به خداوند می‌توان زندگی‌مان را پشت سر بگذاریم و چشم انتظار و امیدوار به سالی پر از برکت، سلامتی، شادی و حال خوب باشیم.

با همه سختی‌هایی که انگار سد راه لحظه‌هایمان شد، اما باز هم می‌توان زندگی، لحظات و این روزهای سال جدید را به گونه دیگری بگذرانیم، می‌شود از همین راه دور هم سلاممان را به امام مهربانی‌ها برسانیم و بگوییم که شما شرایط را بهتر درک می‌کنید و بهتر است برای سلامتی همه زائران و مجاورانتان مدتی درب‌های حرم باشکوه شما بسته بماند، تا زمانی که کمی شرایط به حالت عادی‌تر بازگردد، اما شرمنده‌ همه مهربانی و نگاه پر از عطوفت شما می‌شویم که این روزها «غریب‌الغربا» بیشتر از هر زمان دیگر قلب‌هایمان را آکنده از اندوه می‌کند.

همه این‌ها سخت بود اما زندگی سختی‌های زیاد و منحصر به فرد خود را دارد و این ما هستیم انتخاب کنیم کدام مسیر برایمان مشکل‌ساز و سخت است و از کدام مسیر می‌توانیم به راحتی عبور کنیم و در اینجا انتخاب با خودمان است که امید داشته باشیم به روشنایی و پشت سر گذاشتن روزهای خاکستری‌مان. این ما هستیم که می‌توانیم زندگی را آنگونه که هست ببینیم و زندگی کنیم نه آنگونه که دیگران همیشه برایمان انتخاب کرده‌اند و یادمان داده‌اند.

چه بخواهیم و چه نخواهیم بهاری دیگر از راه رسید و زمستان هم بار دیگر این فرصت را به بهار داد تا رختی نو بر تن شهرها، خانه‌ها و... کند، بوی تازگی و نو شدن را برای ما به ارمغان آورد و ما را برای زندگی جدید آماده کند..

خداوند از پس هر حادثه‌ای درس و تجربه‌ای برای ما دارد و می‌خواهد دوباره و دوباره به یادمان بیاورد که قدر باهم بودن را بیشتر بدانیم، حس نوع‌دوستی را بیشتر از گذشته در وجودمان زنده کنیم، از زندگی لذت ببریم و یاد بگیریم که در حال زندگی کنیم، نه دل به گذشته داشته باشیم و نه غرق در آرزوها و رویاهای آینده شویم.

خوب می‌شود از امروز که سال جدیدی از زندگی‌مان را که بالاخره تجربه متفاوتی را برایمان رقم زد و متفاوت‌تر از همیشه بود را با حال خوبی آغاز کنیم و با ماندن در خانه و پرهیز از به دور هم جمع‌شدن‌هایمان، از سالی نو که قدمت تازه‌ای دارد، لذت ببریم و حتی از راه دور جویای احوال پدر و مادر و اطرافیانمان شویم تا فراموش نکنند اگر در حضورشان نیستیم اما دل‌هایمان در پیش آن‌ها جای دارد.

آری اینگونه هم می‌توان آمدن بهاری دیگر و سال جدید را به اطرافیانمان و آن‌هایی که دوستشان داریم و به خاطر آن‌ها امسال از خانه بیرون نمی‌رویم تبریک بگوییم و برای یکدیگر سالی پر از حال خوب و سلامتی را آرزو کنیم.

لیلا نیک‌ذات، خبرنگار ایکنای خراسان رضوی

انتهای پیام
captcha