کمک مؤمنانه قابلیت تبدیل به یک الگوی جهانی را داراست / تحول نگاه جوامع غربی به اسلام در پساکرونا
کد خبر: 3894293
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۷
حسین کنعانی مقدم:

کمک مؤمنانه قابلیت تبدیل به یک الگوی جهانی را داراست / تحول نگاه جوامع غربی به اسلام در پساکرونا

کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه آیه ««تَعَاوَنُوا عَلَی الْبِرِّ وَالتَّقْوَی» را می‌توان به مثابه یک اصل راهبردی مدیریتی در وضعیت‌های بحرانی در نظر گرفت، گفت: از این منظر ترویج مواسات و کمک مؤمنانه در قالب یک نهضت و رزمایش راهکار اجرای چنین اصلی است که می‌تواند رفتار مردم ایران در بحران کرونا را به یک الگوی جهانی تبدیل کند.

حسین کنعانی مقدم

حسین کنعانی‌مقدم، کارشناس مسائل سیاسی و دبیرکل حزب سبز، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره اهمیت ترویج سنت مواسات و کمک‌رسانی در ماه رمضان در وضعیت بحران کرونا گفت: قرآن می‌فرماید: «تَعَاوَنُوا عَلَی الْبِرِّ وَالتَّقْوَی» و این دستور اکید قرآنی را می‌توان در شرایط بحرانی به مثابه یک اصل راهبردی در مدیریت و کنترل بحران در نظر گرفت.


بیشتر بخوانید:


وی ادامه داد: در واقع برمبنای این آیه، جامعه اسلامی در مسیر خیررسانی به همنوعان همواره پیشگام است و ضرورت این امر در وضعیت‌های خاصی مانند همین شیوع ویروس کرونا بیش از همیشه خود را نشان می‌دهد. اقدامات خیرخواهانه و کمک به اقشار نیازمند در حوادث و بحران‌ها یکی از خصلت‌های ایرانیان مسلمان است که بارها در طول سال‌های قبل و در حوادث گوناگون به نمایش گذاشته شده است. این شعر معروف سعدی علیه الرحمه؛ «بنی آدم اعضای یک پیکرند که در آفرینش ز یک گوهرند، چو عضوی به درد آورد روزگار دگر عضوها را نماند قرار» شاید تعبیر دیگر از آن آیه قرآن باشد و نشان می‌دهد مواسات و دستگیری از نیازمندان ریشه در سنت ایرانی ـ اسلامی دارد که حتی در بحران جهانی کرونا این رفتار مردم ایران را به یک الگوی جهانی تبدیل کرده است.

این کارشناس مسائل سیاسی بیان کرد: در چنین بحران‌هایی مردم براساس آموزه‌های دینی و فقهی مسئولیت دارند و همه مسئولیت برعهده دولت نیست؛ « كُلُّكُمْ رَاعٍ وَ كُلُّكُمْ مَسْئُولٌ عَنْ رَعِيَّتِهِ». در واقع در جامعه اسلامی همه اقشار، از جمله ثروتمندان، در هر جایگاهی براساس توان و امکانات خود مسئولیت دارند و جامعه اسلامی جامعه‌ای با احساس مسئولیت جمعی است و باید با ابزارهایی مانند انفاق، خمس، زکات، قرض‌الحسنه و امثال آن که در اقتصاد اسلامی بیان شده به یاری محرومان و مستمندان بشتابند.

وی با بیان اینکه بخش عمده این مسئولیت بر عهده خود مردم است، گفت: دولت باید بیشتر موانع را برطرف کند و از امکانات بیت‌المال صرف اقشار آسیب‌پذیر و صدمه‌دیده در این حوادث و بحران‌ها کند.

مواسات و تقویت همبستگی ملی

کنعانی‌مقدم درباره تأثیر کمک‌‌های مردمی بر تقویت همبستگی ملی و پیوندهای اجتماعی تصریح کرد: در ماه رمضان سنت حسنه افطاری دادن به فقرا وجود دارد که در این شرایط چون تجمعات ممنوع است می‌توان این سنت را از طریق کمک‌های نقدی و غیرنقدی در قالب انفاق به صورت پنهانی برای حفظ کرامت انسانی یا آشکار برای تبلیغ اسلام انجام داد. در واقع ماه رمضان فرصت مناسبی برای تقویت روحیه خیررسانی جمعی و به تبع آن افزایش انسجام درونی و همبستگی ملی است تا مردم در یک فرایند کمک‌رسانی عظیم گروهی و ملی با یکدیگر پیوند خورده و شکاف‌ها و اختلافات طبقاتی در طی این فرایند کمرنگ شود.

دبیرکل حزب سبز اظهار کرد: ثروتمندان با امکاناتی که در اختیار دارند باید به نیازمندان نزدیک شده و با توجه به اصل کرامت انسانی از وضعیت زندگی این اقشار آگاه و از آنان دستگیری کنند. این اتفاق سبب می‌شود که تبعات منفی شکاف فقیر و غنی کاهش یافته و اغنیا این اقشار را فراموش نکنند.

کرونا و عیان شدن تمایز دو الگوی رفتاری اسلامی و غربی

کنعانی مقدم درباره دو الگوی رفتاری شکل گرفته از بحران کرونا در جامعه ایرانی به منزله یک جامعه اسلامی و جوامع غربی گفت: نهضت کمک مؤمنانه در کشورمان برخاسته از یک فرهنگ غنی ایرانی اسلامی است که در طول دوران پس از انقلاب اسلامی به یک فرهنگ نهادینه تبدیل شده، به نحوی که مفاهیمی مانند ایثار، فداکاری، از خودگذشتگی و خیررسانی در جامعه ما به منزله یک ارزش اصیل در مقابل ارزش‌های مادی شناخته شده است که این فرهنگ کمتر در جوامع غربی مشاهده می‌شود.

این کارشناس مسائل سیاسی ابراز کرد: غربی‌ها براساس فرهنگ لیبرالیستی، سرمایه‌داری، منفعت‌طلبی و لذت‌جویی خودشان را محور همه منافع و لذت‌ها می‌دانند و دیگران را همواره بعد از خود در اولویت قرار می‌دهند و همین باعث شده که در بحران کرونا شاهد برخی رفتارهای غیرانسانی در غرب نسبت به سالمندان، سیاه‌پوستان و اقشارضعیف‌تر باشیم.

وی تأکید کرد: از این منظر در بحران اخیر تمایز میان فرهنگ ایرانی ـ اسلامی و فرهنگ غربی به خوبی مشخص شد به نوعی که مردم ما برای کمک به دیگران حاضرند از مال و جان خود بگذرند و از طرفی هیچ مرز جغرافیایی، دینی، نژادی و قومیتی برای یاری و کمک به دیگران نمی‌شناسند.


بیشتر بخوانید:

  • پدیده کرونا؛ فرصتی برای نمایش چهره انسانی اسلام و کارآمدی نظام اسلامی

  • فرصت مقابله با اسلام‌هراسی در پساکرونا


کنعانی مقدم درباره ضرورت استفاده از فرصت نمایش تمایز بین دو فرهنگ اسلامی و غربی برای مقابله با اسلام‌هراسی و ایران‌هراسی و ارائه تصویری واقعی از اسلام به غرب گفت: سناریوهای غرب و به ویژه صهیونیست‌ها در طی سال‌های گذشته و به ویژه دهه اخیر مبتنی بر اسلام‌هراسی، شیعه‌هراسی و ایران‌هراسی بوده است. در حالی که خداوند می‌فرماید: «یرِیدُونَ لِیطْفِؤُا نُورَ الله بِأَفْواهِهِمْ وَاللهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ کرِهَ الْکافِرُونَ» (مى‌خواهند نور خدا را با دهان خود خاموش كنند و حال آنكه خدا -گر چه كافران را ناخوش افتد- نور خود را كامل خواهد گردانيد.) آن‌ها تلاش می‌کنند با ابزارهای ارتباطاتی از قبیل رسانه‌، تبلیغات، فیلم و جنگ نرم نور اسلام را خاموش کنند.

وی یادآور شد: در این مسیر براساس وعده خداوند اگر مؤمنان براساس ایمان و اخلاص خود عمل کنند کافران هرچقدر هم کراهت داشته باشند شکست می‌خورند. لذا مسلمانان در سراسر جهان با عمل صالح و اقدامات انسان‌دوستانه خود بحران کرونا را به فرصتی برای پراکندن نور اسلام و ایجاد موج اسلام‌گرایی یا حداقل خداگرایی در روح و روان انسان‌ها به ویژه در غرب تبدیل کردند و همین اقدام بالاترین تبلیغ علیه اقدامات دشمنان اسلام بود و به تعبیر قرآن خداوند مکر دشمنان را به خودشان بازگرداند و نور خداوند توسعه و گسترش پیدا کرد.

کنعانی مقدم در پایان اظهار کرد: کرونا با همه آسیب‌ها و مضرات خود، زمینه مناسبی را برای نشان دادن چهره واقعی اسلام از یکسو و رسوا کردن چهره اسلام آمریکایی، داعشی و وهابی از سوی دیگر ایجاد کرد و شاید بتوان گفت در جهان پساکرونا نگاه اغلب انسان‌ها در غرب به اسلام و مسلمانان تغییرات اساسی پیدا کرده است.

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام
captcha