مرمت بقعه محمد بن خلیلان ارومیه ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد
کد خبر: 3897152
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۷

مرمت بقعه محمد بن خلیلان ارومیه ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌غربی گفت: مرمت بقعه محمد بن خلیلان، عالم بزرگ ارومیه تاکنون 40 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

مرمت بقعه محمد بن خلیلان ارومیه ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی داردجلیل جباری، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌غربی، در گفت‌وگو با ایکنا آذربایجان‌غربی، در ارتباط با آخرین وضعیت ساماندهی و مرمت بقعه محمد بن خلیلان، عالم و مفسر بزرگ ارومیه اظهار کرد: کار مرمت و ساماندهی این بقعه از سال گذشته با همکاری شهرداری ارومیه آغاز شده است.

وی با بیان اینکه اقدامات ساماندهی این محل در دو فاز انجام می‌شود، افزود: در حال حاضر اقدامات لازم از جمله طراحی و ساخت بقعه در فاز نخست این بنا در حال انجام بوده که پیشرفت 40 درصدی دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌غربی با بیان اینکه این اداره‌کل ضمن حفظ هویت تاریخی این مکان در نظر دارد بقعه‌ای در خور شان این عالم بزرگوار و متناسب با طرح‌های اسلامی طراحی و اجرا کند، عنوان کرد: فاز دوم ساماندهی بقعه نیز پس از پایان فاز اول با محوریت مرمت بنای چهارطاقی مانند این بقعه آغاز خواهد شد.

گفتنی است محمدبن خلیلان از علما و مفسران بزرگ اسلامی است که روایات محمد بن خلیلان را علماء بعد از شیخ صدوق و شیخ طوسی و طبری، همانند شیخ حر عاملی در کتاب « إثْباتُ الهُداة بِالنُّصوص وَ المُعْجِزات» و سیدهاشم بحرانی در کتاب « حِلْیَةُ الأبْرار فی أحْوالِ مُحمّد (ص) و آلِه الأطْهار (ع)  » و نیز در کتاب دیگرش مدینه معاجزالائمه الاثنی عشر و علامه مجلسی در «بحارالانوار» و عبدالله بحرانی اصفهانی در کتاب « عوالم العلوم و المعارف و الاحوال من الايات و الاخبار و الاقوال » نقل کرده‌اند.

ابن حزم اندلسی در کتاب «جمهره انساب‌العرب» درباره نسب محمد بن خلیلان می‌نویسد: اسم خلیلان، عتاب است که او فرزند عتاب بن سعید بن عبدالرحمن بن عتاب بن اسید بوده که به استناد کتب «الاصابه»، «الاستیعاب»، «جمهره انساب‌العرب» و «ناسخ‌التواریخ» عتاب بن اسید صحابه جلیل‌القدر پیامبر اسلام(ص) است.

پیامبر بعد از فتح مکه در سال هشتم هجری این صحابه را والی مکه قرار داد و درباره فضیلت و شایستگی او حدیث « فلیس الاکبر هو الافضل بل الافضل هو الاکبر» به معنی بزرگتر برتر نیست بلکه برتر بزرگتر است، را فرمود.

محمد بن خلیلان از نوادگان همین صحابه جلیل‌‌القدر است، وی از تبار قریش و از ذریه عبدمناف جد بزرگوار پیامبر اسلام(ص) است که در آن نسل جزء عموزادگان پیامبر(ص) محسوب می‌شود.

 

انتهای پیام
captcha