آموزش و پرورش سالانه توانایی تربیت 60 هزار حافظ کل قرآن را دارد + فیلم
کد خبر: 3904398
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۵
حجت‌الاسلام طباطبایی طی پیشنهادی مطرح کرد:

آموزش و پرورش سالانه توانایی تربیت 60 هزار حافظ کل قرآن را دارد + فیلم

مؤسس و مدیر جامعةالقرآن به آموزش و پرورش پیشنهاد داد تا در کنار ارائه آموزش عمومی قرآن در تمامی مدارس کشور، در هر شهر 10 مدرسه تخصصی حفظ کل قرآن برای افراد علاقه‌مند و مستعد تأسیس کند تا آنان طی دو سال حافظ کل قرآن شوند و آمادگی مؤسسات را برای همکاری در این بخش اعلام کرد.

1به گزارش ایکنا، حجت‎الاسلام والمسلمین سیدمحمدمهدی طباطبایی امروز، 23 خردادماه در برنامه زنده گفت‌وگوی جمعه اخبار قرآنی با اجرا و کارشناسی مهدی قصری‌زاده که از آنتن شبکه قرآن و معارف سیما پخش شد، حضور یافت و حول این موضوع که یکی از راه‌های انس با قرآن، حفظ آیات کلام الله مجید است؟ و چرا انس با قرآن از ملزومات سبک زندگی است، مطالبی را بیان کرد.

موسس جامعة‌القرآن الکریم با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری در سال 89 مطالبه‌ای مبنی بر تربیت یک میلیون حافظ قرآن داشتند و در سال 90 در حضور جمعی از قاریان و حافظان، مطالبه ایشان این‌بار تربیت 10 میلیون حافظ قرآن کریم شد، تصریح کرد: ایشان این افزایش تعداد را مقید و مشروط بر فراهم شدن یک سری مقدمات دانستند. آن مقدمات طی این 9 سال از سوی مسئولان یا محقق نشد و یا ضعیف محقق شده است. اما مقدمات چه می‌تواند باشد؟ یکی اینکه مرکز منسجم برای پیگیری این مطالبه نداشتیم و حتی در زمینه کادر آموزشی و معلم قرآن نیز با کمبود مواجه بودیم. عدم بودجه و نبود فضای آموزشی مناسب نیز عواملی شد تا هم‌چنان در رسیدن به این هدف ما را ناکام بگذارد.

مدیر جامعة‌القرآن الکریم اظهار کرد: مدیران مؤسسات قرآنی این ندا را شنیدند و به طور نمونه در موسسه جامعة‌القرآن، هزاران حافظ چند جزء تربیت شدند و کارهای عمده‌ای از سوی مؤسسات مختلف به اجرا درآمد. البته این را باید در نظر گرفت که مراد از مطالبه رهبر معظم انقلاب تربیت حافظ کل قرآن کریم بوده است.

طباطبایی با اشاره به این که چشم دنیا به فعالیت‌های قرآنی ایران است و از ما درخواست ارائه شیوه آموزشی و کتاب دارند، افزود: قبل از سال 90 در دیدار با رهبر معظم انقلاب، ایشان از ما توسعه کار حفظ قرآن در کشور را خواستند و خوشبختانه ما هر ساله حدود 40 تا 50 شعبه در سراسر کشور تأسیس کردیم و شعب جامعة‌القرآن گسترش یافت. بعضاً مسئولان کمک کردند و خیرین هم مشارکت داشتند. الحمدالله نزدیک به شش هزار نفر نیز در این بخش مشغول به کار شدند. در عرض این 9 سال در حد توان خود کار کردیم و حتی مدعی هستم که دیگر مدیران مؤسسات قرآنی در سطح کشور نیز حتی بالاتر از توان خود فعالیت می‌کنند.

این حافظ کل قرآن کریم تصریح کرد: طی این سال‌ها در این مؤسسه، هزاران مربی تربیت و بیش از 400 عنوان کتاب چاپ شد. علاوه بر آموزش در بخش پژوهش، چاپ و نشر و تولیدات رسانه‌ای در موسسه جامعة‌القرآن فعالیت داشتیم. عدد حافظان کل قرآن مؤسسه نزدیک به 25 هزار نفر است، البته عده‌ای برای دریافت مدرک تخصصی حفظ سازمان دارالقرآن سازمان تبلیغات اسلامی اقدام می‌کنند، اما عده‌ای درصدد دریافت مدرک نیستند و از این حیث تعداد آمار دقیقی را نمی‌توان ارائه داد و در اجزای مختلف نیز تعداد حافظان قرآن بسیار زیاد است.

طباطبایی درباره تعامل با آموزش و پرورش گفت: ما مجموعی از کتاب‌ها و روش‌های خودمان را به آموزش و پرورش ارائه دادیم و خودمان هم به تاسیس ۸۰ مدرسه در مقاطع ابتدایی و دبیرستان به همراه همکاری خیرین مدرسه‌ساز اقدام کردیم. طرحی که ما دادیم و آموزش و پرورش می‌تواند کار کند این است که در هر شهر، حدود ۱۰ مدرسه تخصصی حفظ قرآن(بستگی به وسعت شهر) تأسیس کند تا این عزیزان طی دو سال حافظ کل شوند. قطعا مردم استقبال می‌کنند و هر ساله 50 تا 60 هزار تا حافظ کل قرآن صرفاً از مدارس خواهیم داشت. آموزش و پرورش باید در دو جبهه در سطح عمومی و تخصصی کار کند و سطح تخصصی تأسیس این مدارس خواهد بود. البته توجه کنید در اغلب کشورها نوجوانان تا 12 سالگی حافظ کل شده‌اند، اما ما هنوز در سطح خوبی نیستیم.

چشم دنیا به فعالیت‌های قرآنی ایران

طباطبایی درباره فعالیت خارج از کشور جامعة‌القرآن گفت: خارجی‌ها پس از مشاهده حضور حفاظ مسلط در ایران، از ما استاد و کتاب می‌خواهند. ۳۵ عنوان کتاب به زبان‌های مختلف نوشتیم و ارسال کردیم. حتی به امریکا، کانادا، استرالیا، انگلیس و ... ارسال داشتیم. اگر ما نیرو تربیت کنیم و محتوا و کتاب داشته باشیم، دیگر کشورها استقبال خواهند کرد.

وی در ادامه درباره اینکه مؤسسات قرآنی برای تدبر در قرآن چه برنامه‌ای داشته‌اند؟ افزود: باید برنامه منظم و مرتب روزانه تلاوت قرآن داشته باشیم و در آیات اندیشه قوی داشته باشیم. تفکر و تدبر، ما را به سوی نیکی سوق می‌دهد و این مقدمه عمل است. البته توجه داشته باشیم که تدبر در دل تلاوت است. پس ابتدا قرائت، بعد تدبر و سپس عمل است. افرادی که این مراحل را طی می‌کنند، مؤمنان واقعی محسوب می‌شوند.

موسس و مدیر جامعة القرآن الکریم درباره تأثیر انس با قرآن بر سبک زندگی به ویژه تربیت قرآنی نسل آتی گفت: حق فرزند بر عهده پدرش این است که به او قرآن بیاموزد و والدین باید بر تربیت قرآنی اهتمام بورزند و اگر انجام ندهند، مسئول خواهند بود. در روایات است که در محشر به پدر و مادری که به فرزند خود قرآن می‌آموزد، لباس سبز و تاج کرامت داده می‌شود. اگر برای آینده فرزندان دغدغه داریم باید آن‌ها را به طرف قرآن و دریافت آموزه‌های قرآن کریم سوق دهیم.

نیاز به افراد خط‌شکن و توجه جدی مجلس

وی در پایان گفت: کار خوب را از هرکس باشد، باید یاد گرفت. در یکی از کشورهای همسایه، صرفاً در یک شهر 100 مرکز حفظ است و همه از یک مرکز هدایت می‌شوند و حقوقشان مشخص است و تقویم اجرایی کاملی دارند. اما در ایران می‌بینیم هر نهادی موازی‌کاری انجام می‌دهد. بودجه‌ها پراکنده و بدون برنامه هستند. اما موسسات با کمترین هزینه فعالیت خود را انجام می‌دهند. از مجلس جدید می‌خواهیم، قوانینی را تعیین کنند تا مطالبات رهبری محقق شود. آیا تربیت 10 میلیون حافظ قرآن ارزش سرمایه‌گذاری ندارد؟ قطعا ما در این راه نیاز به انسان‌های خط‌شکن همانند فردی چون شهید سپهبد سلیمانی داریم.

انتهای پیام
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۸
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۹/۰۳/۲۴ - ۱۸:۱۶
0
0
آقاي طباطبايي !
لطفا با پژوهش صحبت كنيد.

در صورت امكان بفرماييد موسسه جنابعالي در اين چند دهه، چند ميليون حافظ كل تحويل جامعه داده است؟!!
اينها الان كجا تشريف دارند؟

فرموديد : سالانه 50 تا 60 هزار حافظ قرآن در مدارس آموزش و پرورش ؟!!!
با كدام معلم
با چند استاد
با كدام امكانات
با كدام كار پژوهشي؟

لطفا واقع بين باشيد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۹/۰۳/۲۴ - ۱۸:۱۷
0
0
علي بركت الله
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۹/۰۳/۲۴ - ۱۸:۳۰
0
0
مي فرماييد از سال 90 سالي 40 تا 50 موسسه تاسيس كرده ايد.
يعني الان بايد 360 تا 450 موسسه داشته باشيد.
اما آمارتان 80 موسسه را نشان ميدهد؟!!!!

مي فرماييد : 25 هزار حافظ قرآن داريم.
اگر از سال 90 بگيريم مي شود سالي هشت هزار نفر
و هر موسسه سالانه 800 نفر را تربيت كرده است.

لطفا بفرماييد براي تربيت 60 هزار حافظ كل در سال چند مدرسه لازم است؟!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۹/۰۳/۲۵ - ۱۳:۰۴
0
0
آقاي طباطبايي يا آموزش و پرورش رو نمي شناسي و يا حواستون به حرفاتون نيست.
captcha