ویژگی آمران به معروف در قرآن / شجاعت اقدام را به فرزندان آموزش دهیم
کد خبر: 3919959
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۴:۳۹

ویژگی آمران به معروف در قرآن / شجاعت اقدام را به فرزندان آموزش دهیم

نماینده ولی‌فقیه در استان فارس با یادآوری اینکه در بیش از ۱۰ آیه قرآن درباره وجوب امر به معروف و نهی از منکر سخن گفته شده است، تصریح کرد: در آیه ۱۰۴ سوره آل‌عمران خداوند به ویژگی آمران به معروف اشاره می‌کند.

به گزارش ایكنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژكام، نماینده ولی‌فقیه در استان فارس، بامداد امروز، 10 شهریور ماه در سلسله منبرهای مجازی، كه به‌ مناسبت ایام محرم برگزار می‌شود، آیاتی از قرآن كریم را درباره امر به معروف و نهی از منكر بیان و اظهار کرد: یكی از واجبات مسلم دینی كه از نگاه اجتماعی هم بسیار مهم تلقی می‌شود، امر به معروف و نهی از منكر است.

وی افزود: خداوند در بیش از 10 آیه از قرآن كریم وجوب امر به معروف و نهی از منكر را یادآور شده و از مسلمانان خواسته است كه در این خصوص اقدام كنند. البته اگر بنا باشد امر به معروف به‌ عنوان یک فعالیت اجتماعی سامان پیدا كند، دستگاه حكومتی و حاكمان جامعه اسلامی باید نقش ویژه‌ای ایفا كنند و گروه‌های متخصصی تربیت شوند.

آیت‌الله دژكام ادامه داد: شاید این تعبیر قرآن كریم كه فرموده است: «وَلْتَكُنْ مِنْكُمْ أُمَّةٌ یدْعُونَ إِلَى الْخَیرِ...؛ و باید از میان شما گروهى [مردم را] به نیكى دعوت كنند...» (104، آل‌عمران) اشاره به همین داشته باشد كه گروهی باید مهارت‌هایی در زمینه امر به معروف و نهی از منكر داشته باشند، اما متأسفانه شاید هنوز برنامه‌ریزی مناسبی برای ماهر بودن آمران به معروف و ناهیان از منكر نكرده باشیم، یعنی هر كسی كه اطلاعات مختصری از امر به معروف و نهی از منكر دارد، می‌گوییم امر به معروف كند.

امام جمعه شیراز تصریح کرد: البته دعوت عمومی به امر به معروف و نهی از منكر به فرموده رهبر معظم انقلاب كه همان تذكر لسانی است، مسلماً باید از طرف همه مردم و آحاد مكلفین انجام شود، اما علاوه بر این گروه و دعوت عمومی به سوی خیر و امر به معروف و نهی از منكر عام باید عده‌ای به‌صورت تخصصی به این قضیه وارد شوند كه مسلماً نهادها و سازمان‌هایی در جمهوری اسلامی ایران از جمله نیروی انتظامی و همین‌طور ستاد امر به معروف و نهی از منكر و معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه مسئول هستند. هر كدام از این نهادها و سازمان‌ها باید نقش خود را در آموزش امر به معروف و نهی از منكر به خوبی ایفا كنند تا این واجب در كشورمان به بهترین شکل اقامه شود و بتوانیم به اهدافی كه در زمینه اجتماعی امر به معروف داریم، دست یابیم.

آیت‌الله دژكام نقش خانواده‌ها را در زمینه امر به معروف و نهی از منكر یادآور شد و اظهار کرد: برای اینكه امر به معروف و نهی از منكر عمومی شود باید زن و مردم مسلمان در تربیت فرزندان و نسل جوان، شجاعت اقدام و فعالیت اجتماعی را به آنان آموزش دهند. متأسفانه این شجاعت اقدام در جامعه ما بسیاری از اوقات وجود ندارد یعنی طرف با خلافی مواجه می‌شود، اما جرئت و جسارتی ندارد كه به كسی كه خلاف قانون و دین كاری انجام می‌دهد، حتی یک تذكر زبانی دهد البته بسیاری از افراد از انجام كارهای خلاف دین و قانون ناراحت هستند كه چرا چنین اتفاقاتی در جامعه رخ می‌دهد، اما وقتی به آن‌ها گفته می‌شود كه چرا این ناراحتی را اظهار نكردی، می‌گوید شخص دیگری باید بگوید و در نهایت این مسئله تكرار می‌شود تا برسد به یک یا دو نفر كه باید تذكر دهند در صورتی كه با گفتن یک یا دو نفر هیچ‌گاه مسئله‌ای اصلاح نمی‌شود. در نهضت عاشورا، كار امام حسین(ع) به جایی رسید كه برای برخورد با حكومتی كه یک طرف آن در آفریقا و طرف دیگر در مرزهای چین است، همراه 72 نفر امر به معروف و نهی از منكر می‌كند و این همان شجاعت اقدام است.

انتهای پیام
captcha