مزایای کار تیمی در کسب‌وکارهای نوپا
کد خبر: 3925924
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۹
در سی‌‌و‌سومین «کافه‌محفل» مطرح شد:

مزایای کار تیمی در کسب‌وکارهای نوپا

منتظری اظهار کرد: تیم‌ها در قیاس با سازمان‌های سنتی، قدرت انعطاف بیشتری دارند و در برابر محیط در حال تغییر، بهتر پاسخگو هستند. مهم‌ترین مزیت تیم‌های كاری این است كه می‌توانند در رابطه با نیازهای محیط به سرعت واكنش نشان دهند.

به گزارش خبرنگار ایکنا، سی‌‌و‌سومین دورهمی کسب‌وکارهای نوپای قرآنی با عنوان «کافه محفل» عصر روز شنبه ۵ مهرماه، از سوی مرکز رشد واحدهای فناور هنرهای قرآنی وابسته به سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور برپا شد.

تورج منتظری، مدرس این «کافه محفل» که با موضوع «تیم و تیم‌سازی در استارت‌آپ‌ها» برگزار شد، اظهار کرد: گروه به مجموعه‌ای از افراد گفته می‌شود که برای هدفی مشترک گرد هم آمده‌اند. نیز تیم به افرادی دارای مهارت‌های مکمل گفته می‌شود که دارای مقاصد، اهداف و رویکردی مشترک‌اند که بر مبنای آنها به هم پیوند می‌خورند و به یکدیگر تکیه می‌کنند. تیم‌های کاری براساس اهدافی که دارند طبقه‌بندی می‌شوند و چهار شکل مرسوم آن‌ شامل تیم وظیفه‌ای، تیم حل‌کننده مسائل، تیم خودگردان و تیم چند وظیفه‌ای هستند.


بیشتر بخوانید:

مراحل «برنامه توسعه فردی» در کسب‌وکارهای نوپا


وی درباره علل احساس نیاز به کار تیمی افزود: پیچیدگی وظایف و كارها، نیاز به خلاقیت، مشخص نبودن مسیر آینده، نیاز به انعطاف‏‌پذیری، استفاده بهینه از منابع، افزایش بهره‏‌وری و اثربخشی و هماهنگی، نیاز به یادگیری، نیاز به تعهد و پشتكار قوی، پیاده‏‌سازی برنامه و طرح‏‌هایی كه به همكاری دیگران نیاز دارد و چند وظیفه‏‌ا‌ی و میان رشته‌‏ای بودن كارها و فرآیندها، دلایل احساس نیاز به کار تیمی هستند.

منتظری درباره مراحل کار تیمی بیان کرد: در مرحله اول که زمان شکل‌گیری است، هنوز تیم، کامل نیست، فقط تجمعی از افراد می‌باشد. این مرحله با احساسات و هیجان زیادی همراه است و از خوش‌بینی، آرمان‌گرایی، غرور، پیش‌بینی آینده تا ترس، شك و تردید و نگرانی را شامل می‌شود. همچنین ممكن است تیم به آسانی سردرگم شود یا بر موضوعات خارج از حوزه مسئولیت آن، بپردازد. از سوی دیگر، برخی از اعضای تیم ممكن است به جای كار، روی وظایف، تلاش كنند و هویت خود را در تیم تثبیت كنند.

این کارشناس استارت‌آپ و کسب‌و‌کارهای نوپا ادامه داد: اگرچه ممكن است این قبیل رفتارها، اتلاف وقت تلقی شوند، ولی در حقیقت طبیعی و ضروری هستند و هر تیم باید از این مراحل طبیعی عبور كند. در این مرحله، یكی از مدیران ارشد می‌تواند با ارائه دورنما و جهت‌گیری روشن، به گروه كمك کند. همچنین نباید دستور كار گروه طولانی باشد، در این صورت خلاقیت ذاتی تیم از بین خواهد رفت.

وی درباره مرحله دوم کار تیمی اظهار کرد: این مرحله که مرحله بحران است می‌تواند یك مرحله آزاردهنده باشد. در این مرحله اعضای تیم مقدار كاری را كه در پیش دارند، مشخص می‌كنند و ممكن است نسبت به چالش‌های آن واكنش منفی نشان دهند. برخی از اعضای تیم نیز ممكن است برنامه خود را تحمیل کنند و بین اعضای تیم عداوت‌های شخصی بروز کند. در این مرحله معمولاً درباره عدم پیشرفت و اتلاف وقت اعضا بحث می‌شود.

منتظری افزود: در صورت عدم برخورد با تضادهای موجود، ممكن است موجودیت تیم به خطر افتد. مرحله بحرانی، یك جنبه مثبت نیز دارد و افراد شروع به درك یكدیگر می‌كنند. شوخ طبعی، بردباری، پایداری و ثبات از ویژگی‌های مهم تیم در این مرحله است.

این کارشناس استارت‌آپ و کسب‌وکارهای نوپا درباره مرحله سوم کار تیمی یعنی شکل‌گیری هنجارها تصریح کرد: در این مرحله، تیم روش‌های كاری و قواعد خاص خود یا هنجارها را به وجود می‌آورد و نقش هر یك از اعضای خود را تعیین می‌كند. اگر قواعد كار تیمی به خوبی تعریف و درك شوند، تیم شاخص خوبی برای عملكرد درست در اختیار خواهد داشت.

وی ادامه داد: در مرحله چهارم که مرحله عملکردی است اعضا، تفاوت‌ها و روش‌های كاری خود را مشخص كرده‌اند و می‌توانند فرایند حل مشكل و ارتقای فرایندها را آغاز كنند. در این مرحله یك تیم كاملاً بالغ به وجود می‌آید. هم‌افزایی كار تیمی پاداشی به دنبال دارد و آن این كه تیم، هویت مشخصی پیدا می‌كند و نسبت به فرایند مورد استفاده احساس «مالكیت» می‌كند. برای گذر تیم از این مراحل، مقیاس زمانی خاصی وجود ندارد. اگر اعضای تیم، جدید باشند، مرحله «شكل‌گیری» طول خواهد كشید. اشاره به این نكته حائز اهمیت است كه یك تیم حتی در مرحله عملكردی نیز با فراز و نشیب مواجه خواهد شد.

منتظری درباره مزایای کار تیمی تأکید کرد: تیم‌ها نسبت به سازمان‌های سنتی دارای قدرت انعطاف بیشتری بوده و در برابر محیط در حال تغییر بهتر پاسخگو هستند. مهم‌ترین مزیت تیم‌های كاری این است كه آنها می‌توانند در رابطه با نیازهای محیط به سرعت واكنش نشان دهند. تیم‌ها موجب بهبود كیفیت زندگی كاری می‌شوند و در ارتقا عملكرد رقابتی نیز سهم بسزایی دارد. در تیم‌های كاری اثربخش، اعضا نسبت به اهداف تیم متعهدند و می‌دانند كه چگونه باهم كار كنند تا اهداف تحقق یابد. همچنین افراد با عضویت در تیم‌ها دانش و بینش خود را افزایش می‌دهند و در نتیجه این امر موجب افزایش خلاقیت در سازمان می‌شود.

این کارشناس استارت‌آپ و کسب‌وکارهای نوپا با اشاره به هفده اصل کار تیمی جان ماکس ول، بیان کرد: انعطاف پذیری، مشارکت و همکاری، تعهد، خوش مشربی و اجتماعی بودن، كفایت و شایستگی، قابل اعتماد بودن، انضباط، رشدکردن، شور و شوق، هدفمندی، وظیفه‌شناسی، آمادگی، روابط، خود بهبودبخشی، از خود گذشتگی، گره‌گشایی و پیگیری، اصول کار تیمی هستند. از سوی دیگر، بی‌اعتمادی، ترس از برخورد، عدم تعهد، عدم مسئولیت‌پذیری و بی‌توجهی به اهداف تیمی، دشمنان کار تیمی هستند. الزامات کار تیمی نیز شامل استعداد، اشتیاق، مسئولیت‌پذیری، مدیریت، قابلیت انجام، صداقت، احترام و زیرکی است.

انتهای پیام
captcha